Annons

supernybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

ferryy

Medlem
tja, började fota ordentligt i somras så jag är lite dålig på allt med det här. Fotar med en Olypus e - 420.
Tänkte kolla om någon har lite tips för en 15 årig tjej för bra bilder & kanske lite "teman" att fota.
Jag skulle bli tacksam för svar, och då lätta att förstå. Jag är 15 och blond så det kan va lite svårt ibland :$ haha.
Tacksam för svar.
kram
 
Vad är du intresserad av då?
Musik, natur, människor?
Bästa är ju alltid att ta ett intresse, som man säkert vet massor om, och fota därifrån. Då är det ju iaf en hel del saker som du vet. T.ex om du gillar hästhoppning då vet du hur hästen rör sig över hoppen och kan ganska enkelt vara beredd att fota då.

Om du inte har något speciellt intresse, så fota folk på stan. Det finns pooler här på FS som bara innehåller gatufoto.
 
Hej Jennifer och välkommen till fotosidan!

En tanke som slår mig direkt med den mkt smidiga e-420 är gatufoto. Nu vet ja inte vilka objektiv du har tillgång till men ett bra sätt att börja ta intressanta bilder är att glida runt på stan med kameran runt halsen eller i handen med bländare 8 i bländarprio och bara knäppa på.

Lycka till så ser vi fram mot lite uppladdade bilder.

MVH Simon
 
musik är ju något jag har hållt på med i några år nu & naturen är väl något jag börjat tycka om att fota mer och mer..
tack så jätte mycket för tipsen.
 
Hej Jennifer och välkommen till fotosidan!

En tanke som slår mig direkt med den mkt smidiga e-420 är gatufoto. Nu vet ja inte vilka objektiv du har tillgång till men ett bra sätt att börja ta intressanta bilder är att glida runt på stan med kameran runt halsen eller i handen med bländare 8 i bländarprio och bara knäppa på.

Lycka till så ser vi fram mot lite uppladdade bilder.

MVH Simon

bländare 8 i bländarprio?
förstod inte riktigt där! :)
tack för tipset!
 
Hej Jennifer och välkommen till fotosidan!

En tanke som slår mig direkt med den mkt smidiga e-420 är gatufoto. Nu vet ja inte vilka objektiv du har tillgång till men ett bra sätt att börja ta intressanta bilder är att glida runt på stan med kameran runt halsen eller i handen med bländare 8 i bländarprio och bara knäppa på.

Lycka till så ser vi fram mot lite uppladdade bilder.

MVH Simon

Snyggt jobbat där med "icke-nybörjar-uttryck" så som bländarprio. ;)
 
Hej igen!

Ja, det var ju rätt puckat av mig... Sorry Jennifer. Istället för att skriva världens längsta inlägg har du ett meddelande i inkorgen.

MVH Simon
 
Det första du absolut måste göra , är att lusläsa manualen till din kamera. Gärna fler gånger :)

Kanske sen investera i en bra bok om Foto. Jag kan starkt rekommendera Understanding Exposure av Bryan Peterson. Finns även på Svenska nu har jag sett. En kanonbok !

Lycka till !
 
Hej Jennifer,

Att läsa manualen och införskaffa en bra bok om foto som andra föreslagit är en bra start. Sen tror jag att du behöver experimentera en del i början för att förstå vad de olika inställningarna ger för resultat. t.ex förhållandet mellan exponeringstid & bländartal.

Angående tema, varför inte pröva att fota i skolmiljön om det nu det är tillåtet. Kanske dina klasskompisar i olika situationer. Gör gärna papperskopior som du kan dela med dig av. Varför inte en kalender eller en fotobok.

Lycka till
 
Mitt råd är att försöka att undvika att låsa dig till "såhär ska man göra". Det är lätt att läsa tips om hur man kan ta vissa bilder, och sedan nästan fastna i att såna bilder ska se ut just så. Regler är till för att brytas mot! :) Dock så är det ju bra att lära sig om klassiska kompositionsregler, just för att kunna bryta mot dom medvetet :)
 
Orka läsa manualer. :)

När jag började plåta så körde jag enbart M-läget, där allting är helmanuellt. Det blev massor av misslyckade bilder. Men snart så hajade jag hur bländare, slutare och iso hörde ihop. Likadant hur jag skulle exponera för att få en bra bild.

När du är ute med kameran och har god tid på dig så pröva lek med det helmanuella läget. :)
 
Mitt förslag är att du skall klicka på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=112956 där du sedan klickar vidare på den länk som finns i inlägg #6. Detta kommer på ett enkelt sätt ge dig en del baskunskaper som jag tycker det är bra att koll på. Inlägg #16 i samma tråd är inte heller så dåligt där du får en rolig och visuell genomgång av en del begrepp som strömmar omkring här på Fotosidan.

Börja med detta och gå sedan ut och fotografera! När det gäller teman för din fotografering så tror jag att du måste upptäcka detta själv.
 
Hej !
Det var ju inte ont om förslag, men jag fyller på:

Ge dej själv nått sorts "uppdrag", Kören, Katten, hästen, snabbköpet
eller något annat.

Gör ett bildspel av någon enkel händelse, ex köpa nya skor,
cykelturen,...
börja med något enkelt manus, fyll sedan på med bilder.
Inte för att i första hand plåga vänner och bekanta med, utan för att se
och lära sej hur man möter motivet
-- Jag tar visst ALLA bilder i ögonhöjd !
och liknande uppenbarelser blir oftast synliga vid ett större
antal bilder

//MW
 
Hej Jennifer,
Det är en första gång för allt, för mig blir det ett första försök till svar på en fråga i forumet. Hoppas jag gjort rätt så jag lyckas skriva nåt du har nytta av. :)

Som redan föreslagits här tycker jag att du ska läsa om foto i en bok, så kommer du snart att haja den viktigaste delen av teorin. Du måste också lära dig de olika knapparna och rattarna på din kamera. Sen omvandlar du det i praktik genom att gå ut och testa dig fram. Jag själv började fota för 3 månader sedan ungefär, och det första jag läste var en bok som heter "Digital Fotografi" av Scott Kelby. Det är en mycket bra bok som är lätt att läsa och att förstå sig på. Köp den, låna på bibliotek eller önska i julklapp. I slutet av boken ger han exempel på olika "typer av bilder" och hur han tänkt och ställt in sin kamera för att åstadkomma dessa bilder. Det du har läst då i föregående kapitel blir tydligt och klart i hans bildexempel. Därefter kan du själv gå ut och försöka ta liknande bilder, som ett uppdrag. Det är kul och väldigt lärorikt.

Här är en länk med en liten "kurs" där du kan läsa lite om terminologin, du vet "bländare", "skärpedjup", "slutartid" och annat kul :)
http://www.fotonord.se/fotokurs/

Här är en tjej som också beskriver bra med enkla ord vad det handlar om:
http://nevnarien.se/category/fototips.html

Det viktigaste dock tror jag är att du har roligt under tiden du provar dig fram. Har man kul, brukar resultatet också bli bra. Men en förutsättning är ändå att man har lite grunder och kunskap om de viktigaste termerna och hur de påverkar bilden man tar. Lycka till!

/Mattias
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.