Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Supernice.info på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tycker inte att det komplicerar speciellt mycket. Om en tillverkare behöver lagstiftad hjälp för att klara sig på en marknad så är den tillverkaren helt enkelt inte konkurrensmässig.



Ja, då handlar det solkart om falska produkter ("piratkopior") och inte om gråimport.

Ja, man får väl tycka vad man vill, men detta är komplicerat och dyrt för importörerna..

3:e skiftet kan nog inte betecknas som piratkopior, dom är ju tillverkad med originalutrustning i tillverkningsleden, det är bara medföljande dokument som skiljer det ena från det andra i detta fall.
Har du inga dokument som på min skinnjacka från Harley Davidson så går det ju inte att skilja dom åt över huvud taget, tillverkaren kan ju lägga undan varannan jacka och sälja den bredvid, det är bara vad han skickar till varumärkesbeställaren i detta fall som beteckans som original men kopia? nä, äkta fast inte såld i rätt kanal..
 
Men är det inte så att supernice köper från HK och importerar till Sverige och är den riktiga Importören, medan budgivningsvinnaren på Tradera köper från ett bolag i Sverige (och får till sin stora överraskning en otullad och omomsad vara från HK utan garantier)

Fast det är juridik så kanske fel att försöka tänka logiskt ?

Om varan skickas direkt till köparen från Hong Kong så är det köparen som är importör.
 
Olagligheten har i detta fall gjorts av säljaren, köparen skulle ju inte betal detta, det framgår ju av försäljningsinformationen på varje vara, nä Tullverket lär inte gå efter köparna, möjligen blockera avsändaren från att ha tullkredit och därmed kommer alla varor som är påväg att fastna i tullen.

Jag förstår inte varför tullen skulle avstå från att kräva in tull och moms av köparen. Köparen har ju importerat en vara till Sverige utan att deklarera den korrekt.
 
Ja, man får väl tycka vad man vill, men detta är komplicerat och dyrt för importörerna..
Som sagt, alla monopolister (och liknande) vill förstås gärna behålla sina privilegier. Det gynnar dock inte samhället i allmänhet (och konsumenterna i synnerhet) med speciallagstiftning för särintressen.

3:e skiftet kan nog inte betecknas som piratkopior, dom är ju tillverkad med originalutrustning i tillverkningsleden, det är bara medföljande dokument som skiljer det ena från det andra i detta fall.
Har du inga dokument som på min skinnjacka från Harley Davidson så går det ju inte att skilja dom åt över huvud taget, tillverkaren kan ju lägga undan varannan jacka och sälja den bredvid, det är bara vad han skickar till varumärkesbeställaren i detta fall som beteckans som original men kopia? nä, äkta fast inte såld i rätt kanal..

Benämningen "falska produkter" är nog bättre än "piratkopior" i det fallet, ja.
 
Jag förstår inte varför tullen skulle avstå från att kräva in tull och moms av köparen. Köparen har ju importerat en vara till Sverige utan att deklarera den korrekt.

Försökte skriva det förut, detta är tredjepartshandel, köparen A har ju köpt av B, B skall leverera denna tullad och momsad till köparen.
B säljaren köper i sin tur varan av C i HK och leverar denna,

A har inget med importen att göra i detta fall då säljaren har leveransvillkor DDP Delivered Duty Paid.

I detta fall gör dom också det men begår brottet att falskdeklarera varorna med ett lägre värde.

köparen A, har ju betalat för produkten enligt avtalet och inte gjort sig skyldig till något brott och kan därmed inte heller avkrävas någon tull och moms.
 
Som sagt, alla monopolister (och liknande) vill förstås gärna behålla sina privilegier. Det gynnar dock inte samhället i allmänhet (och konsumenterna i synnerhet) med speciallagstiftning för särintressen.

Om man tillät detta förfarande onyanserat som du föreslår så hade ju bara produkter gått att sälja på marknader med låg köpkraft, för där måste ju priset vara anpassat efter köpkraften..

Problemet blir ju då att man därifrån hade skickat dessa till länder med högre köpkraft där tillverkaren egentligen hade fått ut mera för sin vara, men det får han ju göra inte enligt dig.

Olika länder hanterar ju också sin problem på olika sätt, Brasilien och många andra länder har skyhöga importavgifter för att tvinga tillverkarna att tillverka i landet, ska vi tvinga dom att tillverka där också, när vi ändå håller på?

Man brukar ju försöka ha riktpriser som är snarlika över värden, men det är stor skillnad att tillverka, hålla lager för en tillgänglighet och leverera runt hela värden än att bara titta enögt på vad man försöker ta ut på en marknad.

Fast vad jag vet har planekonomi inte riktigt fungerat någonstans..
 
Försökte skriva det förut, detta är tredjepartshandel, köparen A har ju köpt av B, B skall leverera denna tullad och momsad till köparen.
B säljaren köper i sin tur varan av C i HK och leverar denna,
OK, jag har ännu inte sett någon fraktsedel för någon vara som sålts av Supernice. Är det B (Supernice) eller C (Hong Kong-firman) som står som avsändare?

A har inget med importen att göra i detta fall då säljaren har leveransvillkor DDP Delivered Duty Paid.
Kan en utlandsbaserad firma skaffa sig ett sådant avtal med den svenska tullen?

(F.ö. kan vi nog inte utgå från att Supernice har det ...)

I detta fall gör dom också det men begår brottet att falskdeklarera varorna med ett lägre värde.

köparen A, har ju betalat för produkten enligt avtalet och inte gjort sig skyldig till något brott och kan därmed inte heller avkrävas någon tull och moms.

En köpare som köper något direkt från en säljare utanför EU gör sig inte heller skyldig till något brott om säljaren falskdeklarerar varuvärdet, men köparen måste likväl betala tull och moms.
 
Om man tillät detta förfarande onyanserat som du föreslår så hade ju bara produkter gått att sälja på marknader med låg köpkraft, för där måste ju priset vara anpassat efter köpkraften..

Problemet blir ju då att man därifrån hade skickat dessa till länder med högre köpkraft där tillverkaren egentligen hade fått ut mera för sin vara, men det får han ju göra inte enligt dig.
Klart han får. Jag har inte skrivit något annat.

Olika länder hanterar ju också sin problem på olika sätt, Brasilien och många andra länder har skyhöga importavgifter för att tvinga tillverkarna att tillverka i landet, ska vi tvinga dom att tillverka där också, när vi ändå håller på?
Nej, självklart inte. Alla tullavgifter ska helst bort. De hindrar den fria handeln.

Fast vad jag vet har planekonomi inte riktigt fungerat någonstans..
Nä, precis. Just därför bör så mycket som möjligt av statlig inblanding (t.ex. speciallagstiftning för särintressen) bort från marknaden.
 
OK, jag har ännu inte sett någon fraktsedel för någon vara som sålts av Supernice. Är det B (Supernice) eller C (Hong Kong-firman) som står som avsändare?


Kan en utlandsbaserad firma skaffa sig ett sådant avtal med den svenska tullen?

(F.ö. kan vi nog inte utgå från att Supernice har det ...)



En köpare som köper något direkt från en säljare utanför EU gör sig inte heller skyldig till något brott om säljaren falskdeklarerar varuvärdet, men köparen måste likväl betala tull och moms.

Om man tittar in i vad som står bakom Supernice så gömmer dom sig bakom något som heter Netmistic Universe i USA, det är den "legala" entitet som Traderaköparna gjorde affären.
Avsändaren i HK är Netmistic Universe LLC i HK, som fö. verkar bo i ett företagshotell.. alltså en annan legal entitet.

Nej, för att reglera denna typer av affärer använder man sig av något som heter INCO-terms, dessa beskriver ansvaret för köpare och säljare, där kan man definiera vem som bär ansvaret för olika saker som att utföra dokument, leverera en vara till en specifik plats, betal tull, moms etc.
Om man tittar på fraktsedeln på paketen så står det "Bill sender" alla kostnader för att leverera detta går tillbaka till avsändaren, i detta fall tar Fedex som är registrerade i Svenska tullen hand om dessa kostnader och skall alltså fakturera avsändaren (som fö. alltså köparen inte gjort affär med) dessa kostnader kommer givetvis aldrig Fedex få ut, så sannolikt kan tom Svenska tullen få ut sin pengar av Fedex (därmed finns det inget krav på köparen) men Fedex kommer aldri få ut pengarna ifrån Netmistic Universe LLC i HK

Tror enligt detta att det inte finns något krav, Fedex har tagit ansvar för detta mot Svenska tullen, eller så kan även Netmistic Universe LLC i HK vara registrerat, men inte troligt och ha kredit i Svenska tullen.
Så nä, ingen köpare kommer ha någon skuld till Tullen.
 
Aha. Det sista du skrev kastar ljus över mysteriet. :)

Om speditionsfirman tar hand om förtullning så är ju situationen en annan. När jag har handlat direkt från en icke-EU-säljare där speditionsfirman ombesörjer förtullning så har speditionsfirman också krävt mig på tull och moms. Om nu speditionsfirman har ett avtal med avsändaren om att den senare ska betala tull och moms så kommer förstås inte tullen att lägga sig i det. Det är en sak mellan speditionsfirman och avsändare, och köparen blir inte inblandad.

Tack för att du redde ut det här!
 
Skilj på gråimport och falska produkter ("piratkopior").

Gråimport är en beteckning som är påhittad för att det ska låta lite skumt...
Jag lägger ingen värdering i det jag googlar fram. Jag vet inte. Det var så det stod, gråimport är inte skumt om man får tro det jag läser utan helt lagligt inom EU, väldigt olagligt från länder utanför EU. Gråimport är också den vedertagna termen för import brevid distributören vad jag kan bedöma, även på engelska. Jag tror inte jag satte likhetstecken mellan gråimport och piratkopior men organsisationerna som jagar dem som sysslar med verksamheten jagar alla tre optionerna jag räknar upp. Det går ju även att googla själv, det är inte svårt.
 
Feedbacks

finns det nån existerande länk för att läsa feedbacks på Supernice försäljningen på tradera? intressant att se om fler o fler fått grejorna
 
Hur kan alla vara nöjda, de har ju betalt för en treårsgarati som de inte fått ????

Rent teoretiskt så har ju ingen blivit blåst på garantin, Supernice kan ju fortfarande stå för sina åtagande, inte troligt men teoretiskt.

Garantin är ju inget man egentligen vill utnyttja heller, i mitt fall är ju 45% lägre pris en hygglig kompensation för garantiåtagandet, som man fortfarande inte vet om man har..
 
Klart folk är nöjda om de fått handla momsfritt! Garantin hoppas man ju att man inte ska behöva använda. Troligen blir det surt då, men det vet man ju inte nu.
Supernice snyfttinlägg blir ju extra löjligt när det visar sig att anledningen att man kan sälja mycket billigare än riktiga butiker är att man fuskar med moms och tull!
Hopps det "bara" är det man fuskar med!
 
Sju pers fick tydligen sina grejer igår. Nya omdömen.
Är det så att supernice är ljusskygga för att de försöker blåsa staten och inte köparna?
Det vore ju att föredra på något sätt. :)
 
Sju pers fick tydligen sina grejer igår. Nya omdömen.
Är det så att supernice är ljusskygga för att de försöker blåsa staten och inte köparna?
Det vore ju att föredra på något sätt. :)

Ja, det ser ut så just nu, fick även mail om hur garantin och kvitto fungerar, dom kan ju tyvärr inte skicka kvitto med försändelsen då det skulle vara underlag för införselavgifterna, dvs tull och moms.

Det finns andra försäljare på Tradera som har en liknande uppsättning har jag sätt, det dock inte om dom defakto betalar full tull och moms, deras issue är ju när man säljer dessa på nätauktion är ju det priset underlag för införselavgifterna, om man istället hade köpt "water goods" eller gråimport vad man vill kalla det i HK och importerat detta utan att ha sålt det vidare än, hade inköpspriset i HK varit det som var underlag för införselavgifterna, men då måste man ju ha kapital för lager och det dessutom tar man en kapitalrisk i att lager blir osålt etc. dvs högre priser..

Men just nu ser det enbart ut som Svenska staten förlorar på detta, ifs samma sak som du och jag fast en annan dimension..
 
Ser att det bara är positiva omdömen, men det fattas några omdömen. Förstår också att de själva tydligen kan plocka bort omdömen som är negativa, något vi vanliga traderasäljare/köpare inte kan göra.

Sen undrar jag litet smått om de lagt ner sin verksamhet- eftersom de inte har några auktioner ute. Var det inte så att deras auktioner stängdes ner av Tradera antingen pga tekniskt strul el. att Tradera skulle kolla dem- och då innan hade de väl en hel del pågående auktioner och nu finns det ingenting..

Märkligt är det.


/chi
 
Jag tror inte dom kan ta bort negativa omdömen, det kan bara den som gjort omdömet göra.

Om man tittar på deras hemsida www.supernice.info så förklarar dom där varför dom inte har några auktioner just nu, dock är dom aktiva i mailen om garanti och just omdömen.

Men onekligen levererar dom fullvärdiga varor till rätt priser, det som inte är riktigt tydligt är ju deras bolag och att godset inte deklareras korrekt vid införtullning, men det märker ju inte gemene man av utan är bara glad för sitt prisvärda köp.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.