Annons

Supernice.info på Tradera

Produkter
(logga in för att koppla)
Mathias_vmo skrev: Hej,

jag har följt den här tråden snudd på sedan start och eftersom man efterfrågar någon som faktiskt fått sin kamera levererad, skapade jag just ett konto för att bekräfta detta.

La ett bud och vann, Nikon D600 för det blygsamma priset av 9300 kr, precis i min smak (både kamera och pris).

Jag har idag mailat med Mathias Lyckesand på en extern adress jag sökt upp. Han är nöjd med sitt köp och allt verkar ha gått rätt till. Mitt ifrågasättande var ogrundat och jag bett om ursäkt.

/Tomas
Jag fick inte svar men det är nu säkert att han är helt ärlig.

Jag hoppas verkligen att folk inte tar misstankar som ett personligt påhopp då det hela handar om att hjälpa andra. Varken jag eller någon annan här tjänar något på undersöka och ev varna, jag är bara glad om allt går rätt till. Jag blir glad varje gång misstänksamheten visar sig felriktad och folk talar sanning, hoppas det förtsätter i det spåret.

Bakgrunden till misstänksamheten är att jag och många andra blivit blåsta över internet och det är otroligt lätt att stjäla identiteter på internet, se bara på varningen inne på köp&sälj här på Fotosidan.
 
Jag fick inte svar men det är nu säkert att han är helt ärlig.

Jag hoppas verkligen att folk inte tar misstankar som ett personligt påhopp då det hela handar om att hjälpa andra. Varken jag eller någon annan här tjänar något på undersöka och ev varna, jag är bara glad om allt går rätt till. Jag blir glad varje gång misstänksamheten visar sig felriktad och folk talar sanning, hoppas det förtsätter i det spåret.

Bakgrunden till misstänksamheten är att jag och många andra blivit blåsta över internet och det är otroligt lätt att stjäla identiteter på internet, se bara på varningen inne på köp&sälj här på Fotosidan.

Hej alla!
Har suttit och läst igenom hela den här tråden och jag borde kanske givit mig in i den tidigare, men jag fick syn på den först nu.
Så här ligger det till.
Jag ( Osten_60, på Tradera) ropade hem en D600 för 9900:- den 22/12.
Gick och tvekade någon vecka med betalningen av samma anledning som de flesta på den här tråden. En fredagskväll efter några malt förde jag över pengarna på Swedbankkontot och dan efter satt jag och förbannade mig själv...Men....en vecka senare kom kameran.
Om jag hade tur eller om detta är en seriös säljare ska jag låta vara osagt. Jag tror i alla falla att jag inte en gång till utmanar ödet.
Nu verkar det iofs som om denna säljare är bortplockad från Tradera...eller?
Ha det gött alla!
Osten_60
 
Jag blir glad över att så många ändå verkar ha fått sina grejer. Sen kan man ju undra varifrån
"företaget" fått sina grejer?

/chi

Eftersom alla grejerna kommer ifrån Hong kong och inte har Asiatiska garantisedlar är det utan tvekan så kallat "water goods" dvs sidoimporterat som kommer ifrån orginialfabriker etc. men inte i tillverkarens försäljningskanaler, dessa går att köpa ganska lätt i HK.
Differansen mot om det varit ifrån tillverkarens åf är egentligen ingen, då tex. Canon inte har globala garantier längre, utan baraa lokala, så gör man för att försöka stävja sidoimporter och annan icke auktoriserad försäljning.
 
En liten fundering. Om leveranserna hade visat sig vara stöldgods, hade man som köpare klarat sig med tanke på att man handlat av ett av Tradera granskat & godkänt företag?

Kom att tänka på detta när jag tog mig till jobbet härom morgonen och såg att någon/några hade öppnat MediaMarkt med hjälp av en frontlastare.
Tänkte lite småleende för mig själv att det kanske var Supernice-gänget som ordnade nya leveranser ;)
 
Eftersom alla grejerna kommer ifrån Hong kong och inte har Asiatiska garantisedlar är det utan tvekan så kallat "water goods" dvs sidoimporterat som kommer ifrån orginialfabriker etc. men inte i tillverkarens försäljningskanaler, dessa går att köpa ganska lätt i HK...

När googlar lite om det, så kallas det gråimport och det är lagligt inom EU och ESS, men eftersom supernice anger sig vara i USA och levererar från Kina så är det lagstiftat olagligt om man inte har gråimporten godkänd av original distribitör i landet. Det finns lagstiftning tydligen och organisationer som bekämpar gråimport, falska produkter och falska prissänkningar.
Enligt The Alliance for Gray Market och Counterfeit Abatement så tjänar man runt 40 miljarder dollar om året på den grå markanden. Så det är tydligen både pengar att tjäna och olagligt att sälja gråimporterade varor i EU som importeras från resten av världen (om det finns en officiell distributör som inte godkännt saken).

Så i så fall är supernice olaglig och på nått sätt kan göra en bra hacka även om de skulle leverera till alla som vunnit en auktion?
 
När googlar lite om det, så kallas det gråimport och det är lagligt inom EU och ESS, men eftersom supernice anger sig vara i USA och levererar från Kina så är det lagstiftat olagligt om man inte har gråimporten godkänd av original distribitör i landet. Det finns lagstiftning tydligen och organisationer som bekämpar gråimport, falska produkter och falska prissänkningar.
Enligt The Alliance for Gray Market och Counterfeit Abatement så tjänar man runt 40 miljarder dollar om året på den grå markanden. Så det är tydligen både pengar att tjäna och olagligt att sälja gråimporterade varor i EU som importeras från resten av världen (om det finns en officiell distributör som inte godkännt saken).

Så i så fall är supernice olaglig och på nått sätt kan göra en bra hacka även om de skulle leverera till alla som vunnit en auktion?

intressant fakta du slänger upp faktiskt, hade vart kul att se någons kvitto för att kunna granska, men ingen har gjort detta ännu vilket är synd
 
Så i så fall är supernice olaglig och på nått sätt kan göra en bra hacka även om de skulle leverera till alla som vunnit en auktion?

Utan tvekan är det inte en helt ren business, precis som jag skrev längre upp falskdeklareras varorna för att slippa moms och tull.

Tror också man skulle kunna få det att gå runt med att köpa "water goods" skeppa över det utan att betala tull och moms, garantierna på 3 år tror jag inte på, då skulle man i dessa marginaler hantera omkostnaderna för detta, får inte ihop det..

Men bottom line, man har tyvärr inte helt rent mjöl i påsen här, även om man levererar alla produkter.
 
Om man har levereat 100 produkter á 5000:-/styck så har man sålt för 500 000 och då borde man ha betalt 125 000 i moms (plus ev tull om det vär aktuelit). Sen skall man väl betala massa andra skatter som jag inte är så bra insatt i.

Kanske dags att skicka länken till denna tråd till RSV eller Tullen ?

Själv är jag ingen stor anhängare av att betala skatter, men jag tror att det kan förhindra ett ännu större bedrägeri av den modellen som det har spekulerats om tidigare i denna tråd.
 
Ja, det är nog värre än så tyvärr..

Här finns det mer att läsa, tull beräknas på varuvärdet, detta plus frakten skall man betala moms på.

http://www.tullverket.se/innehallao...dutanforeu.4.4ab1598c11632f3ba9280005754.html

Jag köpte och fick levererat ett Canon 70-200 4 IS USM som jag betalade 5.235 sek plus 199 sek för frakten

bara på detta värde är tull, och moms på en import ifrån HK 2.388sek, en viss resarvation för man kan inte välja rätt HS code i tullverkets förenklade kalkylator. i detta fall valde jag digitalfotoramar, det var det närmaste jag kom och där var tullsatsen 14%..

Men i mitt fall har man alltså deklarerat ett varuvärde på 26.99 USD för att komma under lågvärdesgränsen på 1.300 sek som alltså kommer in både moms och tullfritt.
 
Om man har levereat 100 produkter á 5000:-/styck så har man sålt för 500 000 och då borde man ha betalt 125 000 i moms (plus ev tull om det vär aktuelit). Sen skall man väl betala massa andra skatter som jag inte är så bra insatt i.

Kanske dags att skicka länken till denna tråd till RSV eller Tullen ?

Själv är jag ingen stor anhängare av att betala skatter, men jag tror att det kan förhindra ett ännu större bedrägeri av den modellen som det har spekulerats om tidigare i denna tråd.

Du är säkert anhängare av rena gator, sjuk/älderevård och skola ?

//Benny
 
Om man har levereat 100 produkter á 5000:-/styck så har man sålt för 500 000 och då borde man ha betalt 125 000 i moms (plus ev tull om det vär aktuelit). Sen skall man väl betala massa andra skatter som jag inte är så bra insatt i.

Kanske dags att skicka länken till denna tråd till RSV eller Tullen ?

Själv är jag ingen stor anhängare av att betala skatter, men jag tror att det kan förhindra ett ännu större bedrägeri av den modellen som det har spekulerats om tidigare i denna tråd.

Eftersom det är köparen som ska betala tull och moms för en vara som kommer direkt från ett icke -EU-land så klarar sig nog Supernice från sådana problem.
 
När googlar lite om det, så kallas det gråimport och det är lagligt inom EU och ESS, men eftersom supernice anger sig vara i USA och levererar från Kina så är det lagstiftat olagligt om man inte har gråimporten godkänd av original distribitör i landet. Det finns lagstiftning tydligen och organisationer som bekämpar gråimport, falska produkter och falska prissänkningar.
Enligt The Alliance for Gray Market och Counterfeit Abatement så tjänar man runt 40 miljarder dollar om året på den grå markanden. Så det är tydligen både pengar att tjäna och olagligt att sälja gråimporterade varor i EU som importeras från resten av världen (om det finns en officiell distributör som inte godkännt saken).

Så i så fall är supernice olaglig och på nått sätt kan göra en bra hacka även om de skulle leverera till alla som vunnit en auktion?

Skilj på gråimport och falska produkter ("piratkopior").

Gråimport är en beteckning som är påhittad för att det ska låta lite skumt. Lite sådär på gränsen mellan lagligt (vitt) och olagligt (svart). När någon importerar en vara direkt från en säljare utomlands så kallas det "gråimport" av det varumärkets officiella importör. Givetvis ogillar denne sådant eftersom det betyder att han inte kan tjäna några pengar på det. T.ex. är det gråimport när en konsument i Sverige köper en kamera direkt från B&H i New York, t.ex. via postorder.

Att tillverkare och distributörer har lyckats få gråimport att bli olaglig i vissa delar av världen är en mindre skandal. Det går ju emot alla principer om fri handel över gränser. Att förbjuda gråimport är att göra marknaden mindre transparent och hjälper tillverkare och distributörer att segmentera marknaden för att kunna hålla artificiellt höga priser i visa regioner.

Tillverkarna tjänar förstås ändå pengar när en vara säljs som gråimport. Tillverkaren har ju sålt varan till en lokal distributör i första ledet. Den officielle distributören i slutkonsumentens land tjänar dock inte ett öre på gråimporterade varor och vill förstås motarbeta sådant så mycket som möjligt, men även monopolföretag och karteller ogillar fria marknader, och de sistnämnda brukar av de flesta anses var dåliga företeelser ...

Falska varor är däremot en helt annan sak. Där handlar det om ren förfalskning av ett varumärke och varumärkets innehavare tjänar inte heller ett dugg på en sådan vara. Sådant är helt rimligt att föbjuda.
 
Eftersom det är köparen som ska betala tull och moms för en vara som kommer direkt från ett icke -EU-land så klarar sig nog Supernice från sådana problem.

Nä, vem som ska betala är förhandlingsbart, det avgörs i det "kontraktet" köparen och säljaren har. I detta fall deklarerar Supernice att dom tar hand om tull och moms, det är helt okay och betecknas med leveransvillkoret DDP,Delivered Duty Paid, om mottagaren skulle betalat vore det DAP Delivered at Place, då är det mottagarens ansvar att ta hand om eventuella importavgifter.
 
Skilj på gråimport och falska produkter ("piratkopior").

Att tillverkare och distributörer har lyckats få gråimport att bli olaglig i vissa delar av världen är en mindre skandal. Det går ju emot alla principer om fri handel över gränser. Att förbjuda gråimport är att göra marknaden mindre transparent och hjälper tillverkare och distributörer att segmentera marknaden för att kunna hålla artificiellt höga priser i visa regioner.

Tillverkarna tjänar förstås ändå pengar när en vara säljs som gråimport. Tillverkaren har ju sålt varan till en lokal distributör i första ledet. Den officielle distributören i slutkonsumentens land tjänar dock inte ett öre på gråimporterade varor och vill förstås motarbeta sådant så mycket som möjligt, men även monopolföretag och karteller ogillar fria marknader, och de sistnämnda brukar av de flesta anses var dåliga företeelser ...
.

Jag tror att frågan är mer komplicerad, glöm inte dom åtagande tillverkaren kan ha på olika marknader (garantier, returer, kompabilitet, mjukvaror etc) och därmed behöva priskompensera detta, lika väl som dom anpassar priserna efter köpkraften i olika länder.
I vissa fall är dessa varor gjorda i 3:e skiftet (inte ovanligt i Kina) dvs dom är gjorda på fabriken som normal sett är en underleverantör till varumärket, med precis samma kvalitetskrav, märkning etc. men säljs bredvid direkt av underleverantören. för att förhindra detta vill man inte ha sidoimporter, för varumärkesägaren måste ju ta ansvar för detta vilket ju är en originalvara fast inte..
 
Eftersom det är köparen som ska betala tull och moms för en vara som kommer direkt från ett icke -EU-land så klarar sig nog Supernice från sådana problem.

Men är det inte så att supernice köper från HK och importerar till Sverige och är den riktiga Importören, medan budgivningsvinnaren på Tradera köper från ett bolag i Sverige (och får till sin stora överraskning en otullad och omomsad vara från HK utan garantier)

Fast det är juridik så kanske fel att försöka tänka logiskt ?
 
Men är det inte så att supernice köper från HK och importerar till Sverige och är den riktiga Importören, medan budgivningsvinnaren på Tradera köper från ett bolag i Sverige (och får till sin stora överraskning en otullad och omomsad vara från HK utan garantier)

Fast det är juridik så kanske fel att försöka tänka logiskt ?

Nästan rätt, fast bolaget (Supernice) är inte i Sverige, detta är så kallad tredjeparts handel.
Köpare A i ett land
Säljare B i ett annat land
Leverantör C i ett tredje land.

Det är synnerligen ofördelaktigt i dessa fall att göra som Supernice i land B stå för tull och moms, då man inte är registrerad i omsättningslandet A (om man hade varit seriös), kan man alltså inte kvitta momsen (krävs ju ifs. att man har någon form av värdeskapande verksamhet som drar in extern moms), nu har ju inte Supernice haft den avsikten då man istället skriver ned varauvärdet till mindre 1.300sek för överhuvud taget inte behöva betala några införselavgifter alls.
 
Nä, vem som ska betala är förhandlingsbart, det avgörs i det "kontraktet" köparen och säljaren har. I detta fall deklarerar Supernice att dom tar hand om tull och moms, det är helt okay och betecknas med leveransvillkoret DDP,Delivered Duty Paid, om mottagaren skulle betalat vore det DAP Delivered at Place, då är det mottagarens ansvar att ta hand om eventuella importavgifter.

Om nu inte Supernice betalar tull och moms så blir väl det där ändå en fråga avtalsbrott mellan Supernice och köparen?

Tullverket lär knappast göra annat än att kräva köparen (dvs importören) på tull och moms.
 
Senast ändrad:
Jag tror att frågan är mer komplicerad, glöm inte dom åtagande tillverkaren kan ha på olika marknader (garantier, returer, kompabilitet, mjukvaror etc) och därmed behöva priskompensera detta, lika väl som dom anpassar priserna efter köpkraften i olika länder.
Jag tycker inte att det komplicerar speciellt mycket. Om en tillverkare behöver lagstiftad hjälp för att klara sig på en marknad så är den tillverkaren helt enkelt inte konkurrensmässig.

I vissa fall är dessa varor gjorda i 3:e skiftet (inte ovanligt i Kina) dvs dom är gjorda på fabriken som normal sett är en underleverantör till varumärket, med precis samma kvalitetskrav, märkning etc. men säljs bredvid direkt av underleverantören. för att förhindra detta vill man inte ha sidoimporter, för varumärkesägaren måste ju ta ansvar för detta vilket ju är en originalvara fast inte..

Ja, då handlar det solkart om falska produkter ("piratkopior") och inte om gråimport.
 
Om nu inte Supernice ändå betalar tull och moms så blir väl det där ändå en fråga avtalsbrott mellan Supernice och köparen?

Tullverket lär knappast göra annat än att kräva köparen (dvs importören) på tull och moms.

Olagligheten har i detta fall gjorts av säljaren, köparen skulle ju inte betal detta, det framgår ju av försäljningsinformationen på varje vara, nä Tullverket lär inte gå efter köparna, möjligen blockera avsändaren från att ha tullkredit och därmed kommer alla varor som är påväg att fastna i tullen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.