Annons

Superia svårscannad?

Produkter
(logga in för att koppla)
kaw skrev:
Var hittar du förresten upplysning om omfånget i tester? Jag vet att dpreview publicerade lite testdata för några kameror i början av 2001, men sedan dess har jag inte sett något.

Jag är inte säker på om dpreview anger dynamiskt omfång, jag bara antar det eftersom de anger allt annat.

Uppgifterna om Canon-kamerorna har jag fått från Chuck Westfall som är tekniskt ansvarig för foto hos Canon i USA. Han brukar svara på frågor i forumet på denna sajt: http://www.robgalbraith.com/bins/index.asp
 
ehh, Hurdå? Jag förstår iallafall inte. Använder du filmbasen för färgbalansen också? Då får du väl bara något som är sjyst i lågdagrar men kanske helt åt pipan färgmässigt i högdagrar. Eller vart får du vitbalansmatrisen ifrån?
 
Jo, att fota av en gråskala är synnerligen bra. Men det hindrar ju inte att man testar sig fram för ljus som man inte har gjort det i.
 
Senast ändrad:
OK, jag förstod det som om du hade någon metod för att få till färgbalansen. Verktygen för att sätta svart, vit och gråpunkt finns ju i de flesta scannerprogram.
 
Fast som jag förstod det gav inte dessa verktyg förväntat resultat med alla filmer. Jag har visserligen inte testat min metod på olika sorters filmer, men den känns så enkel och logisk att jag tror att den borde fungera.

Hos skannerprogramvaran till Minoltas filmskannrar är ju negativläget oanvändbart eftersom det går in och kapar omfånget på ett helt sanslöst sätt. Därav min misstro mot att de har en smidig och välfungerande metod för färgbalansering...
 
Med min minolta scannar jag som dia och sätter vitpunkt(svartpunkt i den rättvända bilden) mot basen och svartpunkt (vitpunkt p.s.s.) mot de mörkaste delarna av motiven med programvaran och rättvänder och finjusterar sedan i efterhand i PS.

Med min Epson 4870 (där programvaran är mycket bättre) kan jag göra samma sak som du beskriver fast rättvänt direkt i programvaran (fast jag behöver inte jobba med linjär output). Har dock aldrig blivit nöjd med de färger som jag fått på det viset utan brukar få sköta färger manuellt och ibland även kurvorna separat för varje färgkanal för att få ett resultat jag är nöjd med.

Färgbalansering av bilder verkar ofrånkomligt vara drygt och träning är det enda som hjälper. Ögat är helt enkelt för anpassningsbart och man vänjer sig snabbt med ett färgstick och kommer man tillbaka till samma bild några dagar senare så kan bilden helt plötsligt kännas helt off fast den kändes så rätt i färger tidigare.

Ofta färgjusterar jag även skannade dia men där är som tidigare sagts i tråden utgångspunkten närmare verkligheten och större justeringar är sällan nödvändiga vilket gör att ögat inte vänjer sig vid ett färgstick på samma sätt. Fast även där kan man vilja göra om en färgjustering några dagar senare.
 
Senast ändrad:
froderberg skrev:
Det skiljer från modell och kallas dynamiskt omfång. Den bästa jag känner till är Eos 1D mark II som ligger på 9,5 bländarsteg. Eos 1Ds har 9 steg. Storleken på sensorn står i relation till det dynamiska omfånget. Tyvärr är fabrikanterna inte så villiga att lämna ut information om det dynamiska omfånget i broschyrer, men i tester som dpreview.com brukar det stå.
Hur stort är det dynamiska omfånget på film (dia, neg, sv/v) på ett ungefär?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.