Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

AutoISO väljer högre ISO än nödvändigt

Produkter
(logga in för att koppla)
Herre gud vad mycket tjat!... Kan vi hjälpa Henrik med att lösa problemet istället för att berätta för honom hur han ska eller inte ska fota?

JA, det beror, som några redan förklarat, på att du antingen ställt den så kallade "Dynamic range"-inställningen på 200%, alternativt "Auto" så att den ibland valt 200% själv. Vidare spekulation är onödigt.

Exakt hur kameran processar bilderna beroende på sådan inställning är jag inte säker på, men det har något att göra med att den över- eller underexponerar råfilen och sedan kompenserar när den skapar en JPEG. Vid 100% är lägsta ISO 200, alltså bas-ISO. Vid 200% låser den sig vid lägst ISO 400, och vid 400% kör den ISO 800 som lägst.

Fotar du i RAW ska du alltså själv sätta inställningen på 100 för att slippa krångel med ISOn. Om du vill öka det dynamiska omfånget i JPEG-bilderna så kan du istället göra detta genom att ställa både "Highlight tone" och "Shadow tone" på -1, detta uppnår typ samma resultat utan att krångla med ISOn. Kort och gott, Fujis "Dynamic range" funktion är korkad och leder till massa förvirring.


Jag har inte den kameran men en rad andra Nikon har denna funktion. Min står på "fast" just nu, dvs man får dubbla slutartiden mot brännvidden och man kan ta i ett steg till om man vill ha det ännu snabbare.

Fuji har tyvärr inte den möjligheten att skifta på det sättet som Nikon har. Ställer man på Auto längsta slutartid så kör den alltid med 1,5x brännvidden, alltså med ett 50mm objektiv ställer den 1/75s som längst osv. Så det är nästan som "Fast" hos Nikon.
 
Herre gud vad mycket tjat!... Kan vi hjälpa Henrik med att lösa problemet istället för att berätta för honom hur han ska eller inte ska fota?

JA, det beror, som några redan förklarat, på att du antingen ställt den så kallade "Dynamic range"-inställningen på 200%, alternativt "Auto" så att den ibland valt 200% själv. Vidare spekulation är onödigt.

Exakt hur kameran processar bilderna beroende på sådan inställning är jag inte säker på, men det har något att göra med att den över- eller underexponerar råfilen och sedan kompenserar när den skapar en JPEG. Vid 100% är lägsta ISO 200, alltså bas-ISO. Vid 200% låser den sig vid lägst ISO 400, och vid 400% kör den ISO 800 som lägst.

Fotar du i RAW ska du alltså själv sätta inställningen på 100 för att slippa krångel med ISOn. Om du vill öka det dynamiska omfånget i JPEG-bilderna så kan du istället göra detta genom att ställa både "Highlight tone" och "Shadow tone" på -1, detta uppnår typ samma resultat utan att krångla med ISOn. Kort och gott, Fujis "Dynamic range" funktion är korkad och leder till massa förvirring.




Fuji har tyvärr inte den möjligheten att skifta på det sättet som Nikon har. Ställer man på Auto längsta slutartid så kör den alltid med 1,5x brännvidden, alltså med ett 50mm objektiv ställer den 1/75s som längst osv. Så det är nästan som "Fast" hos Nikon.

Lösningen på många programproblem och dessa allt mer avancerade program samt att när det går undan ofta har "fel" program är att hålla det enkelt.

T ex, om man har starka åsikter om bländare och tid, inte vara rädd för manuella läget med autoiso.

Bra att TS problem löstes med en annan inställning än den förväntade. Tycker fortfarande det låter jättekonstigt med 1/25000 och ISO400 och att det skulle vara något eftersträvansvärt.
 
Bra att TS problem löstes med en annan inställning än den förväntade. Tycker fortfarande det låter jättekonstigt med 1/25000 och ISO400 och att det skulle vara något eftersträvansvärt.

Inte alls konstigt med DR-auto och stor bländaröppning. Bas-ISO är ju dessutom bara ett steg lägre på den kameran (200). Däremot finns det förstås inte någon anledning att använda DR-funktionen om man fotograferar i råformat.
 
Inte alls konstigt med DR-auto och stor bländaröppning. Bas-ISO är ju dessutom bara ett steg lägre på den kameran (200). Däremot finns det förstås inte någon anledning att använda DR-funktionen om man fotograferar i råformat.

Du kanske kan förklara hur DR-funktionen ger en fördel i ovan situation. Nackdelarna med elektronisk slutare och sämre DR/mer brus etc borde överväga någon fördel som jag inte fått förklarat för mig.

Jag har fotat med ovan kamera förra veckan och är genuint intresserad av att skaffa en så det är inte bara av akademiskt intresse. Kan sammanfatta mitt intryck med ett ord: Roligt!
 
Jag säger inte att DR-funktionen är bättre i den situationen, men det är så den fungerar - det blir aldrig bas-ISO med den aktiverad. Elektronisk slutare är bara en nackdel vid vissa snabbrörliga motiv, men gör det möjligt att använda stor bländaröppning i starkt ljus - jag använder det ofta.

Vill du veta mer kan du testa google - finns hur mycket som helst om Fujikamerorna på nätet.
 
Jag säger inte att DR-funktionen är bättre i den situationen, men det är så den fungerar - det blir aldrig bas-ISO med den aktiverad. Elektronisk slutare är bara en nackdel vid vissa snabbrörliga motiv, men gör det möjligt att använda stor bländaröppning i starkt ljus - jag använder det ofta.

Vill du veta mer kan du testa google - finns hur mycket som helst om Fujikamerorna på nätet.

Klart jag kan googla men jag värdesätter direkt kontakt med verkliga ägare 1000 gånger mer.

Stor bländaröppning löser jag med ND-filter (vi fotade i öknen så det satt på) men i oplanerad nödsituation förstår jag.
 
Klart jag kan googla men jag värdesätter direkt kontakt med verkliga ägare 1000 gånger mer.

Stor bländaröppning löser jag med ND-filter (vi fotade i öknen så det satt på) men i oplanerad nödsituation förstår jag.

Som jag förstått DR-funktionen så vid läget 200% sätts ISO till 400 (dubbla bas-ISO), där större delen av bilden (lågdagrar) exponeras med ISO 400, men kameran justerar exponeringen för högdagrar och använder ISO 200 på dessa istället. Detta ska då också påverka rå-filen om högdagrarna blir ändå blir utbrända.

I Fujis XT1 som jag använder finns lägen 100%, 200% samt 400% där ISO 800 används. Sedan finns ett autoläge där kameran själv får välja vad som passar bäst.

Visst, kör man DR 400% kanske man märker skillnad men vid ISO 400 är skillnaden i brus försumbar. Minns jag rätt ska också Fujis sensorer vara iso-less.

Som sagt, jag är inte allt för intresserad av att grotta ner mig i teknikaliter, för den som vill läsa mer finns massvis på nätet. Här till exempel:
https://fujilove.com/isoless-photography-with-the-fujifilm-x-series/

För den som finns grotta ner sig ännu mer finns denna tråd, där just variationer för X-pro serien diskuteras https://www.dpreview.com/forums/thread/3979310

Tillägg: Det är fullt normalt att DR200% aktiveras om kameran är inställd på auto, eftersom att det är tänkt att användas i förhållanden med stark kontrast, vilket fallet var för TS.

Tredje edit: Här finns exempelbilder som visar jäämförelser mellan att skjuta med bas-iso med förstärkning i efterhand vs höga iso
https://adambonn.com/my-love-affair-with-the-fujifilm-x-pro1/xp1-seventeen/
 
Herre gud vad mycket tjat!... Kan vi hjälpa Henrik med att lösa problemet istället för att berätta för honom hur han ska eller inte ska fota?
Det är ju det som sker i den här tråden. Bara för att någon ställer en fråga om en viss detalj, är det inte säkert att det som frågeställaren upplever som ett problem är ett resultat av att han arbetar på optimalt sätt. Det kan finnas andra sätt, som han inte ens tänkt på, som fungerar bättre.
 
Det är ju det som sker i den här tråden. Bara för att någon ställer en fråga om en viss detalj, är det inte säkert att det som frågeställaren upplever som ett problem är ett resultat av att han arbetar på optimalt sätt. Det kan finnas andra sätt, som han inte ens tänkt på, som fungerar bättre.

Jag tycker nog allt att tråden innehåller mycket av nedanstående:

- Hej, jag vill köra till Oslo, men det är ett vägarbete som jag skulle behöva köra runt. Hur kör jag?

- Åk till Narvik istället!
 
Det är ju det som sker i den här tråden. Bara för att någon ställer en fråga om en viss detalj, är det inte säkert att det som frågeställaren upplever som ett problem är ett resultat av att han arbetar på optimalt sätt. Det kan finnas andra sätt, som han inte ens tänkt på, som fungerar bättre.

Hängde inte riktigt med här.

Jag valde min bländare manuellt til F1.2, satte kameran på autoiso min tid 1/100 och lät kameran själv välja exponeringstid för rätt exponering.

Såg snabbt att kameran ibland valde ISO 400 istället för lägsta 200. Jag förstod inte varför och om det kunde finnas nåt i menyerna i kameran som jag inte kände till att det fanns. Eller om det var nåt som är vanligt med Fujifilm och andra användare också sett.

Förstår inte hur man sen hakat upp sig på den jättekorta exponeringstiden istället. Precis som att jag trodde att det var ett måste med den tiden och sen blev förvånad över att ISO 400 behövdes för korrekt exponering.

Vad annat kunde det varit än ett vanligt ”fel” med programkoden tilFujifilm-autoiso eller nån för mig annan okänd inställning som nu auto på dynamiskt omfång opt?

Henrik
 
...

Förstår inte hur man sen hakat upp sig på den jättekorta exponeringstiden istället. Precis som att jag trodde att det var ett måste med den tiden och sen blev förvånad över att ISO 400 behövdes för korrekt exponering.

...

Jag är glad att saken fått sin förklaring och det är kunskap som jag som potentiell köpare kommer ha nytta av.

I en del trådar ställs konkreta frågor som om de besvaras bokstavligt inte hjälper TS speciellt och ibland tom är missledande eftersom det finns ett större underliggande problem då frågan kan vara för snävt ställd.

Ex "Får man fota folk på stan utan modellrelease", "får jag ladda ner andras bilder", "är lägsta iso bäst kvalitet" osv osv.

Så om du tycker mitt ifrågasättande av 1/25000s var felaktigt ber jag om ursäkt för det men det var i all välmening. Det finns problem med elektronisk slutare med flera kameror, din kamera kanske inte har det, jag kan den inte nog, har inte läst på än, har bara använt den lite men sett den användas mer och de undvek elektronisk slutare som pesten.

Din kamera kanske har konstgjorda iso100 och iso50 (min kamera kan gå ner två steg under basiso) så du slipper ND-filter och då kanske du kan komma ner till vettiga slutartider?
 
Jag är glad att saken fått sin förklaring och det är kunskap som jag som potentiell köpare kommer ha nytta av.

I en del trådar ställs konkreta frågor som om de besvaras bokstavligt inte hjälper TS speciellt och ibland tom är missledande eftersom det finns ett större underliggande problem då frågan kan vara för snävt ställd.

Ex "Får man fota folk på stan utan modellrelease", "får jag ladda ner andras bilder", "är lägsta iso bäst kvalitet" osv osv.

Så om du tycker mitt ifrågasättande av 1/25000s var felaktigt ber jag om ursäkt för det men det var i all välmening. Det finns problem med elektronisk slutare med flera kameror, din kamera kanske inte har det, jag kan den inte nog, har inte läst på än, har bara använt den lite men sett den användas mer och de undvek elektronisk slutare som pesten.

Din kamera kanske har konstgjorda iso100 och iso50 (min kamera kan gå ner två steg under basiso) så du slipper ND-filter och då kanske du kan komma ner till vettiga slutartider?

Nejdå, jag är bara glad att så många engagerade sig här i mitt problem. 😊

Kände mig kanske lite ifrågasatt att jag använt så kort slutartid dock och att det fick onödigt stor fokus. Just här gav det inte nåt problem med dock, lade även upp bilder och försökte förtydliga hur jag valt mina exponeringsinställningar. På dem trodde jag också att man skulle se att de var rätt exponerade och att inte den elektroniska slutaren gav nån märklig effekt som t ex bilder på rörliga motiv kan få.

Ja den går att ställa till i allafall konstgjord ISO 100 men här i det här fallet så funkade ju fast iso200 lika bra.

Jag hade ansträngt mig för att man skulle kunna svara bokstavligt på exakt det min frågeställning var också. Självklart så är det bara kul att diskutera olika inställningsmöjligheter och alternativ till att ta bilder 👍🏻

Henrik
 
Så om du tycker mitt ifrågasättande av 1/25000s var felaktigt ber jag om ursäkt för det men det var i all välmening. Det finns problem med elektronisk slutare med flera kameror, din kamera kanske inte har det, jag kan den inte nog, har inte läst på än, har bara använt den lite men sett den användas mer och de undvek elektronisk slutare som pesten.

Din kamera kanske har konstgjorda iso100 och iso50 (min kamera kan gå ner två steg under basiso) så du slipper ND-filter och då kanske du kan komma ner till vettiga slutartider?

Problemet med elektronisk slutare är ju om objektet rör sig, precis som vid filmning - rolling shutter - annars är det inga problem. Vill man plåta med full glugg och inte orkar skruva på ett ND-filter så finns det inga alternativ. Sänka ISO under bas-ISO är ju motsatsen till DR-expansion om man vill undvika klippta högdagrar.
 
Problemet med elektronisk slutare är ju om objektet rör sig, precis som vid filmning - rolling shutter - annars är det inga problem. Vill man plåta med full glugg och inte orkar skruva på ett ND-filter så finns det inga alternativ. Sänka ISO under bas-ISO är ju motsatsen till DR-expansion om man vill undvika klippta högdagrar.

Att sänka ISO till minus två steg gör att man tappar två steg DR. Men det gör man även när man ökar ISO två steg och det tvekar inte många att göra. Men visst, man får vara försiktig med högdagrarna.

Jag har läst om fler problem med elektronisk slutare men vi låter den deldebatten vara.
 
Att sänka ISO till minus två steg gör att man tappar två steg DR. Men det gör man även när man ökar ISO två steg och det tvekar inte många att göra. Men visst, man får vara försiktig med högdagrarna.

Jag har läst om fler problem med elektronisk slutare men vi låter den deldebatten vara.

DR-expansionen i kameran minskar exponeringen i högdagrarna och ökar ISO overall. Det är det som ger DR-utvidgningen. Rätt övertygad om att motsvarande funktion i andra kameramärken fungerar likadant.
 
DR-expansionen i kameran minskar exponeringen i högdagrarna och ökar ISO overall. Det är det som ger DR-utvidgningen. Rätt övertygad om att motsvarande funktion i andra kameramärken fungerar likadant.

Varför kallas det DR-utvidgning? I andra sammanhang jobbar man ju med DR-kompression, tex när man gör jpeg.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar