Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sugen på storformat

Produkter
(logga in för att koppla)

nbqr

Aktiv medlem
Jag är rutinerad på småbild och mellanformat, men är nu sugen på att testa storformat. Ni som kan detta, vad använder ni för kameror och objektiv? Vad krävs för framkallning (svartvitt) och skanning utöver vad som används för de mindre formaten? Har du lärt dig något på vägen som du inte tänkte på innan du började?

Spåna gärna fritt om allting storformat.
 
Det finns massa olika varianter, men i huvudsak två olika; bänk och klappkamera. Bänkkameran har ett bak-och ett framstycke, däremellan sitter en bälg och kameran "hålls ihop" av en pelare. De kamerorna stora möjligheter för restitutioner och liknande. Bakstycket och fronten kan flyttas fram och tillbaka, och de kan även regleras i höjd och vinklas framåt och bakåt.

Men enklare och mer mobilt är en klappkamera, eller en så kallad field-kamera. Den går att fälla ihop när man transporterar den och är betydligt enklare att bära.
Har du tänkt att stå i studio och inte ska flytta kamera mycket är bänkvarianter billigare. Field-kameror är lite mer eftertraktade och kan kosta lite mer. Det finns ganska mycket begagnat. Det görs även nytillverkade kameror, som till exempel Intrepid och Svedovsky.

De vanligaste formaten idag är 4X5 och 8X10. 4X5 är ganska lätt att framkalla. Det finns olika sätt, jag använder Mod54 och den kan användas i en vanlig Paterson-dosa. Då kan jag framkalla sex blad åt gången. Jag framkallar både svartvitt och färg.

8X10 är ju mycket större, cirka fyra gånger större än 4X5. Då blir såklart kameror, film, filmkasetter och allt annat runt omkring dyrare och större. Men det är väldigt roligt med stora format. Jag kan framkalla två blad åt gången i mina Cibachrome-trummor.

Är du ny på storformat rekommenderar jag att du börjar med 4X5. Ett bra starter-kit är en klappkamera, ett objektiv (150 mm kan jämföras med 50 mm på småbild) ett par kassetter, fokuseringsduk, en lupp för att ställa skärpan, trådutlösare och ett anständigt stativ.

Lite grovt kan man säga att alla storformatsobjektiv som är tillverkade för att täcka film på 4X5 passar på alla 4X5-storformatskameror, så länge de har inbyggd slutare. Det som skiljer är själva plattan man monterar objektivet på.

Jag använder en Epson V850 Pro för scanning, men självklart går det att fotografera av filmen om man föredrar den metoden.

Här en bänkkamera och en field.
Stor.jpg
 
Senast ändrad:
Inte mycket att tillägga till Calles kommentar ovan. En bra bok kan jag rekommendera, som denna som förklarar allt man behöver veta om alla inställningar och annat.
 

Bilagor

  • Z62_6270.jpg
    Z62_6270.jpg
    502.3 KB · Visningar: 2
Bra beskrivet ovan av Calle. Det jag skulle vilja tillägga är att när man kommit så långt inom "analogt" fotografi som till storformat, så är det naturliga steget att även börja göra kopior med förstoringsapparat och kemi. Det ger en dimension till som är svår att uppnå med skanning.
 
Jag tror att det bästa du kan göra är att be om ett studiebesök en dag hos någon som använder storformat, när personen använder det.
Den enda jag känner till är Calle som redan har svarat.
Ta med fikat o erbjud lunch!
 
Om du inte ska köra enbart inomhus är fältkameror riktigt fina, och det finns en uppsjö av märken och modeller för 4x5". Jag har en Chamonix 045n2 jag köpte begagnad, den är fin men är också den enda jag har testat. För nytt hade jag nog kikat på Intrepid Camera och deras grejer.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.