Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddigt i sökaren

Produkter
(logga in för att koppla)

Snoowie

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag har sett att det finns en liknande diskusion om detta men tycker inte det var exakt vad jag letade efter...
Jag köpte en Sony a200 i höstas som har funkat perfekt fram till nu då jag tycker det verkar ha hänt något. Har nu de senaste börjat köra på manuell fokus vilket inte varit några problem fram till för en vecka sen då den aldrig fokuserade ordentligt. Testade båda auto och manuell fokus men det gjorde ingen skillnad. När jag sen tog en bild och kollade på displayen så visade den att jo, det hade den visst gjort. Motivet var skarpt och det såg precis ut som vanligt. Men för mig funkar det inte om hela sökaren (även texten) ska vara suddig för det försvårar det hela en hel del... Jag har även bett flera andra kolla och de är suddigt för dom också. Alltså är det inget problem med min syn.

Någon som har något tips?

Finns det inte en liten ratt och justera sökaren med? Precis vid sidan av gummikanten runt sökaren.

Jag skulle tro att du har råkat komma åt inställningen för dioptrijustering. Det är den lilla, lilla ratten till höger om sökaren.

Åh tacktacktacktack ni har räddat mitt liv! Haha tänk att det kunde vara en sån liten sak. ;) Nu är min frankrikeresa räddad!

Finns det möjligen en liten justeringsratt eller liknande precis vid sökaren? Det är i så fall dioptrijusteringen och om den inte står rätt (för en syn) så blir sökaren just suddig.

Edit: Här var man inte hurtigast i klubben precis...

Välkommen i "idotklubben" Sofia. ;D

Den som inte råkat ut för det - räck upp en hand - så vi andra kan skrika LÖGNARE.

Finns det möjligen en liten justeringsratt eller liknande precis vid sökaren? Det är i så fall dioptrijusteringen och om den inte står rätt (för en syn) så blir sökaren just suddig.

Edit: Här var man inte hurtigast i klubben precis...

Hahaha Nä men det är tanken som räknas! Tack så mycket :D

Den som inte råkat ut för det - räck upp en hand - så vi andra kan skrika LÖGNARE.

HAHAHHA! Det tog mig en stund innan jag fattade vad du menade - ännu ett tecken på att jag borde buga och bocka för ditt välkomnande! ;)

Vi som har glasögon men föredrar att använda sökaren utan glasögon, och därför använder dioptrijusteringen, är väl medvetna om dess existens. Om dioptrijusteringen råkar bli flyttad är det inget mysterium för oss vad som har inträffat.

Jo man har stått några ggr och svurit att man inte får fokus innan man kommer på att nån annan i familjen haft kameran och rattat om så sökaren visar "dis"...

Jag har faktiskt, helt ärligt, inte råkat ut för det =)

Däremot har man svurit en del åt 400D:ns värdelösa AF som bara jagar i dåligt ljus, bara för att man kommit åt fokusområdesbegränsningsknappen. Långt ord =)

En annan grej jag råkar ut för ganska ofta (har fokus på tumknappen) är att kameran börjar fokusera av sig själv. När jag håller i vertikalgreppet har jag en ful ovana att trycka in husets tumknapp med pannan. Blir lika förvånad och irriterad varje gång =D

Sen finns det ju en väl etablerad fotograf här på sidan (nämner inga namn) som skickat in ett objektiv på lagning av AFmotor, bara för att få höra av verkstaden att omkopplaren stått i MF =)

... men då har ju Du också hamnat i "idiotklubben" - välkommen, skäms inte, vi lider med Dig.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto