Annons

Hur få större fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta har inget med avbildningsskala att göra i de förenklade optiska resonemang vi använder för att avgöra skärpedjupet). <klipp> LÄGG NER!
Då du uppenbarligen fortfarande inte förstått hur det hänger ihop vore det förstås direkt olämpligt att lägga ner nu. Möjligen vore det lämpligt om du lägger ner att hela tiden referera till trådstartaren. Det går lika bra att lära andra deltagare här hur det fungerar också, dig inkluderat.

Det hjälper alltså inte att ta ett vidvinkligare objektiv och sen beskära den färdiga bilden.
Inte heller att gå längre bort och kompensera genom att använda en längre brännvidd.

Samtidigt är det så att hur stor bilden är (antingen hur stor utskriften är, eller hur stor skärmen är), samt hur långt bort man är när man tittar på den, det påverkar skärpedjupet.
I normala fall antar man vissa förutsättningar när det gäller utskriftsstorlek, betraktningsavstånd och synskärpa. Därav definierar man en viss oskärpecirkel, som inkluderar allt detta.
Detta hade jag inte brytt mig om att dra upp i det här sammanhanget om det inte varit för att en del inlägg innehöll felaktigheter som gjorde det uppenbart att skribenten ifråga inte förstått detta. Att exempelvis använda ett vidvinkelobjektiv och sedan beskära bilden, så att bara en del kommer med, det är helt ekvivalent med att skriva ut den i större format. Eller att titta på en bild i en viss storlek, ta tre steg bakåt och tre steg framåt och tro att det ändrar något.

Så LÄGG NER att skriva sånt som är fel, så blir inte tråden onödigt lång.

Då du uppenbarligen fortfarande inte förstått hur det hänger ihop vore det förstås direkt olämpligt att lägga ner nu. Möjligen vore det lämpligt om du lägger ner att hela tiden referera till trådstartaren. Det går lika bra att lära andra deltagare här hur det fungerar också, dig inkluderat.

Det hjälper alltså inte att ta ett vidvinkligare objektiv och sen beskära den färdiga bilden.
Inte heller att gå längre bort och kompensera genom att använda en längre brännvidd.

Samtidigt är det så att hur stor bilden är (antingen hur stor utskriften är, eller hur stor skärmen är), samt hur långt bort man är när man tittar på den, det påverkar skärpedjupet.
I normala fall antar man vissa förutsättningar när det gäller utskriftsstorlek, betraktningsavstånd och synskärpa. Därav definierar man en viss oskärpecirkel, som inkluderar allt detta.
Detta hade jag inte brytt mig om att dra upp i det här sammanhanget om det inte varit för att en del inlägg innehöll felaktigheter som gjorde det uppenbart att skribenten ifråga inte förstått detta. Att exempelvis använda ett vidvinkelobjektiv och sedan beskära bilden, så att bara en del kommer med, det är helt ekvivalent med att skriva ut den i större format. Eller att titta på en bild i en viss storlek, ta tre steg bakåt och tre steg framåt och tro att det ändrar något.

Vad var det som jag skrev som var fel? Det är ju bra att veta om jag ska lära mig något nytt.

Denna tråd har redan för länge sedan passerat, 1 vecka, - det som då gavs, som svar på TS fråga, "Hur få större focus?"
Nu är det slagsmål, om vem som kan bäst förklara, - utskriftsstorlek, betraktningsavstånd och synskärpa ....
Snart blir det ett svar, på optikernas bedömning av synskärpan! 👓

Ja det är otroligt vad vissa ämnen kan få folk att gå i taket. Jag tog precis några bilder så slipper vi tjafsa om detta sedan. Någon sa nyss att det inte hjälpte att fota med en bredare vinkel och sedan beskära. Jag gjorde det nyss samt minskade avbildningsskalan också genom att backa med den längre brännvidden. (60 rest 25 på M43) Resultatet kommer här under. De som inte tror på det kan ju göra samma sak. Går förstås att göra bättre med stativ, måttband etc. F/2,8 på alla bilder.

först 60 mm obeskuret på ca 70 cm avstånd

sedan kommer med samma objektiv fast på dubbla avståndet

På tredje plats kommer den bilden croppad

Och sist kommer bilden på samma avstånd som bild1 med halva brännvidden sedan croppad

Alla bilder nedsamplade till samma storlek för att kunna jämföras. Min slutsats är att om man har gott om pixlar och vill ha större skärpedjup så fungerar dessa två metoder bra. (Man kan minska avbildningsskalan på sensorn antingen genom att öka avståndet eller att använda vidvinkligare objektiv)

Bilagor

• _B150596.jpg
    _B150596.jpg
    446.3 KB · Visningar: 27
  • _B150598.jpg
    _B150598.jpg
    385.9 KB · Visningar: 26
  • _B150598_crop.jpg
    _B150598_crop.jpg
    569 KB · Visningar: 29
  • _B150605_f_crop.jpg
    _B150605_f_crop.jpg
    516.2 KB · Visningar: 27
Senast ändrad:
Att beskära har samma effekt som att använda längre brännvidd.
I princip ska man väl då också räkna om bländaren eftersom att bländaren (bländartalet) är en funktion av brännvidd genom ingångspupillens dismeter.

Man kan då lätt bli snurrig av allt räknande. Det viktiga är att man får det resultat man eftersträvar. Oavsett vilken bländare man valt, vilken brännvidd som sitter på och hur långt ifrån motivet man står, så syns resultatet bakpå displayen bara man provar att ta en bild. Vill man prova ännu mer interaktivt kan man använda liveView och ändra bländare medan man tittar

Att beskära har samma effekt som att använda längre brännvidd.
I princip ska man väl då också räkna om bländaren eftersom att bländaren (bländartalet) är en funktion av brännvidd genom ingångspupillens dismeter.

Man kan då lätt bli snurrig av allt räknande. Det viktiga är att man får det resultat man eftersträvar. Oavsett vilken bländare man valt, vilken brännvidd som sitter på och hur långt ifrån motivet man står, så syns resultatet bakpå displayen bara man provar att ta en bild. Vill man prova ännu mer interaktivt kan man använda liveView och ändra bländare medan man tittar

Det är mycket enkelt: att beskära är samma sak som att använda en kamera med mindre sensor. Sedan kan vi förstås ta diskussionen om vad det innebär ett varv till...

.. Min slutsats är att om man har gott om pixlar och vill ha större skärpedjup så fungerar dessa två metoder bra. (Man kan minska avbildningsskalan på sensorn antingen genom att öka avståndet eller att använda vidvinkligare objektiv)
Utmärkt jobbat! Praktiska experiment i stället för teoretisk pajkastning! 😛
Stödjer ju dessutom min egen teori om att skärpedjupet blir större ju mindre sensor man använder, hurra.. :D

Stödjer ju dessutom min egen teori om att skärpedjupet blir större ju mindre sensor man använder, hurra.. :D
Ja visst, rätt (y)
Fysikens lag råder här, - t.ex. mobilkameran ger med sin plutt-lilla sensor,
mycket stort skärpedjup.
Men, med ett inbyggt program, kan mobilkameran "softa" bakgrunden,
ger då en illusion av ett kort skärpedjup.
Rent praktiskt, lätt att kolla med en modern mobilkamera, hurra ....

Ja dom gamla kompaktkamerorna som hade sin stora försäljnings period innan telefonernas kameror inte var så där särskilt bra, var ju genom den lilla sensorn mycket tacksamma att just få hyggligt skarpa bilder, även om man hade mycket liten erfarenhet av fotokonstens alla teoretiska hemligheter, många kameror utan sökare, unga som gamla stod där med armarna utsträckta och tog bilder över allt, myller av folk på en lång gata, och skarpt hela vägen, torgbilder och vidvinkel skarpt över allt en solig dag, man kunde känna igen människor 40 meter bort som en meter nära, faktiskt mycket härliga bilder som lätt kan glömmas bort i den ständiga suddiga bakgrunds Bokeh som dominerar så ofta i trådarna.

Som så ofta när man väljer ut endast en parametern kan man bevisa det man vill bevisa.

Det du just har bevisat är att det fungerar på det sätt som du upplever att det fungerar, medan teorierna bakom detta troligen menar att du har jämfört äpplen med ekorrar.

Genom att beskära bilden, med längre brännvidd, mindre sensor, eller i efterhand, får du mindre bländare (i skärpedjupsjämförelse alltså).

Ett räkneexempel:
En ingångspupill på 25 mm ger vid 50 mm brännvidd bländaren 2. (50/25=2).
Samma ingångspupill på brännvidd 75 mm ger bländare 3. (75/25=3).

Så för att jämföra äpplen med päron istället för med ekorrar behöver du i bilden med 50 mm brännvidd ställa bländaren på 3, och plötsligt är det så att skärpedjupet inte skiljer mellan kameror med olika sensorstorlek.

Jag är också mer praktiskt lagd. Teorierna kan vara intressanta i diskussioner här på forumet, men spelar ingen avgörande roll när jag fotograferar.

Teorierna är dessutom så krångliga att jag kan minnas fel angående räkneexemplet. Det är också ett skäl att hellre lita till det faktiska resultatet.

Senast ändrad:
Som så ofta när man väljer ut endast en parametern kan man bevisa det man vill bevisa.

Det du just har bevisat är att det fungerar på det sätt som du upplever att det fungerar, medan teorierna bakom detta troligen menar att du har jämfört äpplen med ekorrar.

Genom att beskära bilden, med längre brännvidd, mindre sensor, eller i efterhand, får du mindre bländare (i skärpedjupsjämförelse alltså).

Ett räkneexempel:
En ingångspupill på 25 mm ger vid 50 mm brännvidd bländaren 2. (50/25=2).
Samma ingångspupill på brännvidd 75 mm ger bländare 3. (75/25=3).

Så för att jämföra äpplen med päron istället för med ekorrar behöver du i bilden med 50 mm brännvidd ställa bländaren på 3, och plötsligt är det så att skärpedjupet inte skiljer mellan kameror med olika sensorstorlek.

Jag är också mer praktiskt lagd. Teorierna kan vara intressanta i diskussioner här på forumet, men spelar ingen avgörande roll när jag fotograferar.

Teorierna är dessutom så krångliga att jag kan minnas fel angående räkneexemplet. Det är också ett skäl att hellre lita till det faktiska resultatet.

Jo visst går det att fördjupa sig i olika teorier, Vi har snart tittat på TV i 70 år, det har gått bra att öka/ sänka volymen med några knapptryckningar för både Gammelmormor och det lilla barnet under 2 år, ingen av dem funderar så mycket på hur det fungerar där i TV:n, men den som känner sig sinnad kan så klart gå in djupt på saken, som att tex om Mormor använder hörapparat hur hon har ställt in den, sitter mormor för långt i från, mormor kanske kan använda trådlösa hörlurar och få exempel på dom bästa/prisvärda lurarna, justera diskanten kan vara bra för att höra bättre i stället för tung bas.:D

Och om mormor ser dåligt så blir bilden suddig oavsett om det är 8KHD eller vad det kan heta. Fokus eller inte är ett ganska subjektivt begrepp.

Vilket är anledningen till att man normalt definierar skärpedjup relaterat till en viss oskärpecirkels storlek. Den inkluderar synskärpan.
Men även med konstant synskärpa varierar den effektiva synskärpan med avståndet till bilden. Det är lätt att inse om man tar i lite. Detaljer som vi tycker är oskarpa på 20 cm avstånd ser skarpa ut på 20 m avstånd och syns inte alls på 200 m avstånd.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar