apersson850
Aktiv medlem
När jag skrev mitt inlägg hade trådstartaren redan fått relevanta svar. Men Terje hade skrivit någon felaktigt. För att inte leda TS i fel riktning tyckte jag det var rimligt att påpeka att det var fel. Kan vara bra för andra också.Jag kan mycket väl följa din förklaring, men det är inte mig (eller Terje) du ska lära upp, - det är väl till TS, svaren är riktade till, eller hur?
Det där med att det finns fyra sätt att öka skärpedjupet är också en sanning med modifikation. Det finns två. Bländaren och avbildningsskalan påverkar skärpedjupet.
Bländaren är enkel, men avbildningsskalan kan man ändra på flera sätt. Promenera när man tar bilden, byta brännvidd, ändra förstoringsgrad på utskriften/skärmen eller promenera när man tittar på bilden. Finns kanske något mer som jag inte kommer på nu.
Tiltobjektiv ändrar däremot inte skärpedjupet. De vrider bara skärpeplanet.
Tar man en bild på en fotbollsplan på vanligt vis ser man suddigt gräs och suddiga spelare närmast, skarpt gräs och spelare en bit bort och återigen suddigt längst bort. Med lämplig tilt ser man skarpt gräs och skarpa fötter över hela planen, men lätt suddiga magar och kraftigt suddiga huvuden, också över hela planen.