Annons

Hur få större fokus?

Produkter
(logga in för att koppla)
En liten tumregel till: 2/3 av skärpedjupet ligger bakom fokuspunkten och 1/3 framför. Det innebär att för maximalt nyttjande av skärpedjupet sätts fokuspunkten 1/3 av vägen från nosen mot ögonen i avstånd.
Gäller tyvärr bara med normalobjektiv på "normalt" avstånd ca 6 m. Med vidvinkel kan det bli 1/10 hitom och 9/10 bortom medan det med tele närmar sig 1/2 hitom och 1/2 bortom i alla fall på lite kortare avstånd.
 
Den här diskussion har lite spårat ut och blivit väldigt teknisk känns det som. Var i hundens ansikte hon ska lägga fokus för att få bäst skärpa på både ögon och nos är kanske inte så hjälpsamt med ett levande motiv som ofta är i rörelse.

Är inte det lättaste sättet bara att backa några meter ifrån motivet för att mer av det ska vara i skärpa? Och att inte alltid fota med helt öppen bländare förstås, utan blända ner några steg.

Det är därefter möjligt att i efterhand beskära bilden om du upplever att du fått för mycket luft eller annat oönskat runtomkring ditt motiv.
 
Tar verkligen tacksamt emot hjälp! Fotar med en Sony a6000 och ett sigma 56mm 1.4. Har ett problem när jag fotar hundar, det är nämligen så att endast ögonen eller nosen blir i fokus istället för hela ansiktet. Jag har även problem med autofokusen om hunden står i högt gräs, då fokuserar kameran endast på gräset och inte på hunden. Vet någon hur jag ska kunna lösa detta problem? Bifogar en bild där fokuset är på ögonen och nosen dessvärre är helt suddig.

Tack på förhand 🍁🍂

Antingen sänker du bländaren lite eller så fotar du från lite längre avstånd. Båda dessa saker ger dig större skärpedjup.
 
Jag har nu bläddrat i manualen till Sony A6000 (pdf), den ger bra info, .....
- om bl.a. skärpedjup.
Text och bilder, visar hur olika bländare påverkar skärpedjupet.
Mycket bra manual.
På FS forum blir det ganska snart slagsmål, om vem som kan bäst svara, så
tekniskt nördigt, det bara går, - enkla svar tydligen för enkelt.
TS har säkert hoppat av, likt många andra frågeställare.
 
... samma enkla grundläggande svar om bländaren dyker också upp i många av svaren. Läser vi inte varandras svar innan vi kastar oss över tangenterna?
 
Det finns såvitt jag vet exakt fyra sätt att öka skärpedjupet: (har jag missat nåt :p)
1. Minska bländaröppningen
2. Fota med en kamera som har liten sensor
3. "Croppa" på en kamera med stor sensor dvs använd bara en liten del av sensorytan.
4. Använd "focus stacking" dvs ta en serie med bilder där fokus är stegvis förskjutet från bild till bild. Sen plockar man ihop bilderna med lämplig mjukvara. Metoden fungerar fungerar förstås bara på motiv som är någorlunda stilla (tveksamt om det går på en hund) och kräver en del efterarbete.. Både Helicon och Zerene brukar erbjuda en månads gratistest.
Tilt/shift är ännu en lösning på skärpedjupet.
 
Tar verkligen tacksamt emot hjälp! Fotar med en Sony a6000 och ett sigma 56mm 1.4. Har ett problem när jag fotar hundar, det är nämligen så att endast ögonen eller nosen blir i fokus istället för hela ansiktet. Jag har även problem med autofokusen om hunden står i högt gräs, då fokuserar kameran endast på gräset och inte på hunden. Vet någon hur jag ska kunna lösa detta problem? Bifogar en bild där fokuset är på ögonen och nosen dessvärre är helt suddig.

Tack på förhand 🍁🍂
Tumregel: mindre bländare ger större skärpedjup, dvs mera av motivet blir skarpt vilket jag har tolkat din fråga som att du önskar. (Bländaren brukar visas som nämnaren i ett bråk och då betyder mindre bländare att nämnaren, dvs talet som visas, ska vara större).

Med mindre bländare måste man ha längre slutartid vilket kan ställa till det när man fotograferar hundar eftersom man med längre slutartid riskerar att få rörelseoskärpa.

Att fotografera hundar är inte lätt, men om man har en samarbetsvillig hund som gärna sitter stilla så kan det gå bra. :–)
 
Tar verkligen tacksamt emot hjälp! Fotar med en Sony a6000 och ett sigma 56mm 1.4. Har ett problem när jag fotar hundar, det är nämligen så att endast ögonen eller nosen blir i fokus istället för hela ansiktet. Jag har även problem med autofokusen om hunden står i högt gräs, då fokuserar kameran endast på gräset och inte på hunden. Vet någon hur jag ska kunna lösa detta problem? Bifogar en bild där fokuset är på ögonen och nosen dessvärre är helt suddig.

Tack på förhand 🍁🍂


Jag hade bara vandrat en meter bakåt eller liknande och knäppt bilden.
Sen kan du klippa ner bilden i efterhand, kanske får du även spelrum för ett roligare utsnitt på den färdiga bilden.
 
Tumregel: mindre bländare ger större skärpedjup, dvs mera av motivet blir skarpt vilket jag har tolkat din fråga som att du önskar. (Bländaren brukar visas som nämnaren i ett bråk och då betyder mindre bländare att nämnaren, dvs talet som visas, ska vara större).

Med mindre bländare måste man ha längre slutartid vilket kan ställa till det när man fotograferar hundar eftersom man med längre slutartid riskerar att få rörelseoskärpa.

Att fotografera hundar är inte lätt, men om man har en samarbetsvillig hund som gärna sitter stilla så kan det gå bra. :–)

Försa när man kan finna den allra bästa enkla förklaringen till detta med bländare och skärpedjup, mindre bländare visar på högre siffror, detta har satt myror i huvudet sedan kameran uppfanns och kommer att göra det för evigt. Oj vad långa debatter vi haft i perioder sedan jag kom med i trådarna 2005. I längdhopp är 8 meter alltid ett längre avstånd än 7 meter, men bländar-hålet blir bara mindre o mindre ju högre bländar-tal man rattar in, oj vilken skillnad mellan f/22 och f/1,4, inte ens en mus kryper in i f/22 om f/22 skulle motsvara mindre än 5mm.
 
Borde finnas en sammanträdesfunktion i forumet där man kan samarbeta kring ett gemensamt utlåtande och all forumchatt döljs i ett undersegment. TS tappade vi för 1.5 sida sedan av förklarliga skäl.
Du tycker alltså att forumet inte alls ska vara ett forum, utan något annat... Inget hindrar dig dock att tillsammans med några andra hugade, om du hittar sådana, via PM-funktionen arbeta fram det gemensamma Utlåtandet™ . 🙃
 
Du tycker alltså att forumet inte alls ska vara ett forum, utan något annat... Inget hindrar dig dock att tillsammans med några andra hugade, om du hittar sådana, via PM-funktionen arbeta fram det gemensamma Utlåtandet™ . 🙃
Ser behovet, men populationen i forumet ger sig inte för det. Borde kanske vara stängda grupper som är till för att hjälpa folk istället för att starta dessa trådar. Drar ofta iväg och fokus ligger inte på TS.

Andra forum t.ex för SAP har funktioner där bästa svaret på frågan markeras och ibland hamnar den överst efter ställd frågeställning, så måste man inte leta igenom hela tråden efter ett bra svar.
 
Försa när man kan finna den allra bästa enkla förklaringen till detta med bländare och skärpedjup, mindre bländare visar på högre siffror, detta har satt myror i huvudet sedan kameran uppfanns och kommer att göra det för evigt. Oj vad långa debatter vi haft i perioder sedan jag kom med i trådarna 2005. I längdhopp är 8 meter alltid ett längre avstånd än 7 meter, men bländar-hålet blir bara mindre o mindre ju högre bländar-tal man rattar in, oj vilken skillnad mellan f/22 och f/1,4, inte ens en mus kryper in i f/22 om f/22 skulle motsvara mindre än 5mm.
Om man kommer ihåg hur man räknade med bråk i grundskolan är det inte svårt att greppa att hålet blir mindre ju större nämnaren är.
 
Ser behovet, men populationen i forumet ger sig inte för det. Borde kanske vara stängda grupper som är till för att hjälpa folk istället för att starta dessa trådar. Drar ofta iväg och fokus ligger inte på TS.

Andra forum t.ex för SAP har funktioner där bästa svaret på frågan markeras och ibland hamnar den överst efter ställd frågeställning, så måste man inte leta igenom hela tråden efter ett bra svar.
Ja, de trådar - som den här - där frågan är tydligt avgränsat och lösningsrymden inte är särskilt stor skulle ha glädje av en sådan funktion.
Men andra trådar där ämnet är mer öppet och inbjuder till diskussion och utsvävningar behöver en annan form. Det finns inte ett svar som är bäst i de trådarna. Det är dialogen som är målet och värdet.
 
Om man kommer ihåg hur man räknade med bråk i grundskolan är det inte svårt att greppa att hålet blir mindre ju större nämnaren är.

Bråk räkning togs väl bort ett tag i skolan har jag för mig, var faktiskt lite lurigt med dom talen också, plus tal på slutet skulle räknas som minus eller var det tvärt om, kommer inte riktigt ihåg efter nästan 60 år sedan på grundskolan. inom dator världen så finns också sätt där man tänker minus som plus osv. problem i bland i skolan var att det kunde gå för fort, ingen ville verka dum, minnet fick hjälpa till lösningar som man inte visste varför/och hur man hade praktiskt nytta av räkne talen.
 
Bråk räkning togs väl bort ett tag i skolan har jag för mig, var faktiskt lite lurigt med dom talen också, plus tal på slutet skulle räknas som minus eller var det tvärt om, kommer inte riktigt ihåg efter nästan 60 år sedan på grundskolan. inom dator världen så finns också sätt där man tänker minus som plus osv. problem i bland i skolan var att det kunde gå för fort, ingen ville verka dum, minnet fick hjälpa till lösningar som man inte visste varför/och hur man hade praktiskt nytta av räkne talen.
Men att en fjärdedel är mindre än en halv är väl ändå rätt så naturligt?

1/4 är mindre än 1/2


Det är ju dessutom motsvarande logik med slutartiderna. En större siffra i nämnaren betyder kortare tid eftersom vi utgår från en sekund som vi delar i mindre och mindre bitar.
 
Senast ändrad:
Vill man så kan man väl ange slutartiden som t.ex. 0,016667 sekunder, men det är uppenbart lite opraktiskt och faktiskt inte lika exakt som 1/60.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.