Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddigare bilder på fotosidan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Jag har äntligen skaffat en skanner och har lagt en bild i mitt kritikalbum, men tycker att den verkar oskarp. Har lagt upp några bilder på början till min hemsida också, och bilden på samma ekorre där är mycket skarpare. Samma bildfil!

Någon som vet vad det här beror på?

/Pontus

Pontus,
jo fotosidan skalar automatiskt om bilder som ligger mellan 601 och typ 710 pixlar på någon ledd. De skalas om till 600 pixlar då istället.

Oskärpan kommer sig av omskalningen, som säkert är bekant. (Det är ju därför man bör köra unsharp mask på sina bilder i PS)

Så antingen ska du välja att ha bilder typ 590 pixlar bred/hög inklusive ramen, eller se till att de ligger på 710+ pixlar (och då får du en förstora-knapp på bilden).

-Christian

jag vill oxå veta.
jag har inte alls råkat ut för detta (eller så har jag inte tittat så noga på mina bilder på fotosidan) och tycker det låter jättekonstigt att det händer vissa.

kan det vara så (gissar vilt) att din bild på längsta sidan är mellan 600 och 700 pixlar? för då kommer det inte en förstoringslänk upp till en större version, men bilden förminskas ändå något för att bli 600 px som störst.
det kan ju ge en viss skärpeförlust.

är din bild trots allt bara 600 px på längsta sidan när du laddar upp den... ja då blir jag än mer förbryllad.
nån som har svar?

hepp, christian.. där var du snabbare! ;o)

Senast ändrad:
Jo, jag såg det och justerade bilden innan jag la upp den, så att den är mindre än 600 pixlar, så det kan väl inte vara problemet? Skalar den om ändå? Den kanska breddar för små bilder..? Samma bild och fotosidan visar den i samma storlek som på den andra sidan.

Fattar inte...

/Pontus

Pontus, bilden du har ser ut att vara ganska bred, typ 600 pixlar? Då blir den ju istället för hög... Den måste vara mindre än 600 pixlar hög också...

Är det kanske det?

Christel, jag är snabb som blixten! :)
-Christian

479x600 bildpunkter... Kollade precis...

Kanske måste vara UNDER 600 pixlar?

/Pontus (också snabb!)

*ot*

jag kan iaf skylla min långsamhet på att jag har ett sovande barn i famnen och måste skriva tyst och med en hand. *kilar nu och lägger nettis i spjälisen*

;o)

konstigt...
jättemånga av mina bilder är exakt 600 pixlar som störst.. jag har aldrig märkt av nån skärpeförlust.. eller..?
jag måste kolla.. vänta lite..
--
nä, jag orkade inte kolla igenom allt..
men jag har iaf inte märkt av nån skärpeförlust tidigare..
:eek:/
konstigt.

Ska lägga upp filen igen för säkerhets skull. Jag ju vara jag som är ute och cyklar. Måste hem från jobbet först bara. Meddelar resultat.

/Pontus

Tror jag har något slags svar!
Det verkar som om storleken på filen minskat lite magiskt sedan jag laddade upp den. Antalet pixlar är oförändrat, så det måste vara JPEG-kvaliteten som har ändrats. Om man ändrar från 100 till 70% kvalitet minskas filstorleken till samma som den är nu, och bilden blir kass. Inte så konstigt egentligen. Hur bra är en fil på 35kB..?

Kolla gärna filstorleken på era egna bilder. Kanske bara var en engångshändelse när diskutrymmet tog slut på fotosidan, men det skulle ju vara bra att få någon information om att ens bilder plötsligt försämras och ser kass ut...

/Pontus

Fel av mig! Filen blev en aning större på fotosidan än på min hårddisk, 252kB! Så därför sänktes kvaliteten, inte till 250kB utan 35kB. Jag minskade storleken lite och laddade upp den igen och nu ser den riktigt OK ut!

Ursäkta dravlet i den här tråden, men någon kanske har lärt sig mera om hur fotosidans magi fungerar...

/Pontus

har du photoshop eller photoshop elements (kanske finns det även i psp?) så använd "spara för webben" istället för "spara som".
så här små bilder blir lättare med "spara för webben" utan att det syns nämnvärt på kvalitén.

Åhh, det här problemet upplever jag också, men jag har inte lyckats komma till rätta med det, som du Pontus...

Jag blir ofta besviken när jag laddar upp bilder, och så försvinner en massa skärpa (även om jag har kört oskarp mask, vilket jag avskyr att göra för att det ser overkligt ut i mina ögon)

Någon fler som har upplevt detta "problem", eller inbillar jag mig bara, kanske? =)

//Jessica

jessica, om det ser overkligt ut med oskarp mask, så är det för att du lagt på för mycket.
oskarp mask ska läggas på varsamt.

Jessica_ skrev:
Åhh, det här problemet upplever jag också, men jag har inte lyckats komma till rätta med det, som du Pontus...

Det borde väl inte bli oskarpare än på din dator egentligen. När du laddat upp bilden, klicka på visa originalbild för att se om den är bättre än den som visas. Visst sjunker kvaliteten en del när man minskar bildfilen till 250kB, men med en lagom dos oskarp mask (jag har kört 25-50%) borde det bli ganska bra. Spara filen i högsta möjliga JPEG-kvalitet och minska hellre antalet pixlar.

Här kommer jag med goda råd, som haft photoshop i en vecka... Ja, ja... Hoppas du lyckas Jessica!

/Pontus

använd spara för webben istället för att bara spara i jpg.
då kan man dra ner ordentligt på filstorleken utan att man ser försämring på bilden.
spara för webben lämpar sig väldeliga för bilder i denna storlek och som ska användas till tex. detta ändamål.
(känner mig tjatig.. ;o)
att spara i jpg i högsta kvalité kan göra en detaljrik bildfil relativt tung.
spara i bästa jpg är bättre att göra när man har en stor bild som man tex. vill spara ner på cd eller skicka för kopiering.

christel
som haft photoshop sen 93.
;o)

OK, jag viker mig genast för expertisen!
Jag menar bara att min bild blev mycket snyggare med 480x600 pixlar och bättre JPEG-kvalitet, än med lite fler pixlar och lägre kvalitet. Men det är klart att man kan ju lägga upp en bra mycket större bild om man "sparar för webben".

Tack för synpunkterna!

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar