Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

scarfaze

Avslutat medlemskap
Får suddiga bilder mellan varven.

Kan det bero på fel inställningar.
Speciellt när det gäller rörliga expel hund sonen o när sonen spelade fotboll.
Säger till när jag kagt upp lite suddiga bilder på min blogg så kan ni kolla där o se vad jag gör för fel.

Håller på o lära mig sam spelet mellan iso o bländare men jag tycker dte e svårt.
 
Glöm inte att skicka med information om slutare/bländare för dina bilder, Malin. Jag tippar redan nu på att du har problem med för långsamma slutartider för dina motiv.
 
Välkommen till klubben! Alla får vi suddiga bilder emellanåt. Jag skulle nästan vilja påstå att det är svårt att inte få suddiga bilder av rörliga motiv den här årstiden när ljuset är så knappt.
Och det finns bara en lösning på problemet: lär dig tekniken. Tyvärr finns det inga genvägar, det är bara att sätta igång att läsa och samtidigt prova sig fram. På biblioteket finns det både böcker och tidningar som behandlar ämnet och ännu lättare är all info man kan hitta här på nätet. Att starta en forumtråd och sen tro att man ska bli serverad alla svaren är nog lite väl optimistiskt, det är nog den hårda vägen som gäller.
Jag ger dig dock gärna ett tips på hur jag skulle gjort:

Slå över till Av, ställ in största bländaren. Ju mindre siffra desto större bländare, alltså exempelvis 4 är större än 8. Sen höjer du ISO tills du får skarpa bilder. Högre ISO ger ju mer brus så därför vill man ha så lågt ISO man kan utan att bilderna blir suddiga.
 
Välkommen till klubben! Alla får vi suddiga bilder emellanåt. Jag skulle nästan vilja påstå att det är svårt att inte få suddiga bilder av rörliga motiv den här årstiden när ljuset är så knappt.
Och det finns bara en lösning på problemet: lär dig tekniken. Tyvärr finns det inga genvägar, det är bara att sätta igång att läsa och samtidigt prova sig fram. På biblioteket finns det både böcker och tidningar som behandlar ämnet och ännu lättare är all info man kan hitta här på nätet. Att starta en forumtråd och sen tro att man ska bli serverad alla svaren är nog lite väl optimistiskt, det är nog den hårda vägen som gäller.
Jag ger dig dock gärna ett tips på hur jag skulle gjort:

Slå över till Av, ställ in största bländaren. Ju mindre siffra desto större bländare, alltså exempelvis 4 är större än 8. Sen höjer du ISO tills du får skarpa bilder. Högre ISO ger ju mer brus så därför vill man ha så lågt ISO man kan utan att bilderna blir suddiga.

Nope jag tror inte på att bli serverad med alla svar!!!!
Men lite tips från lite mer kunniga var jag ska börja e kanske inte fel.
Jag har ingen foto kunnig i min närhet.
Har läst manuallen men blir inte riktigt klok på den
Har beställt ett par böcker om foto o kamera väntar väntar.

Ibland blir det svårt o förstå
Och ibland så e vissa helt enkelt bättre på o förklara vissa saker som kan vara svåra.
 
Får suddiga bilder mellan varven.

Kan det bero på fel inställningar.
Speciellt när det gäller rörliga expel hund sonen o när sonen spelade fotboll.
Säger till när jag kagt upp lite suddiga bilder på min blogg så kan ni kolla där o se vad jag gör för fel.

Håller på o lära mig sam spelet mellan iso o bländare men jag tycker dte e svårt.

Hej!
Jag har kollat på dom översta bilderna på din blogg, och om dom slutartiderna stämmer så går det inte att köra handhållet utan det kräver stativ eller liknande. Givetvis hjälper inte ett stativ om du ska plåta rörliga motiv utan där är det blixt, iso och ljusstarka objektiv som hjälper till att få så korta tider som möjligt.
Lycka till,

MVH
Dan
 
Nej, manualen är inte särskilt pedagogisk, så den blir man nog inte så mycket klokare av!
Kolla istället artiklar från exempelvis http://www.fotoguiden.se/fotoskolan.html eller fotosidans egen fotoskola, exv http://www.fotosidan.se/cldoc/19224.htm.

Den kändes bara svår blev inte klokare för det Har beställ tre böcker av Scott Kelby. Hoppas dom e bra o som jag kan förstå.
Jag e en praktikor ingen teoretiker.

Försöker även hitta en kurs i min närhet där man kan bli visad osv för då tycker jag det e lättare. Sen måste man göra fel o lära sig o klia sig i huvet.
Men att få en hint åt vilket håll man ska gå e aldrig fel tycker jag............
 
Hej!
Jag har kollat på dom översta bilderna på din blogg, och om dom slutartiderna stämmer så går det inte att köra handhållet utan det kräver stativ eller liknande. Givetvis hjälper inte ett stativ om du ska plåta rörliga motiv utan där är det blixt, iso och ljusstarka objektiv som hjälper till att få så korta tider som möjligt.
Lycka till,

MVH
Dan

Ja det e mycke rörligt jag vill fota samt makro
Har ju en pentax km med medföljande objektiv samt införskaffat en tamron 70-300mm telemacro

KAnske inte så ljustarka isig själva.
 
På den första två bilderna så har du på tok för lång slutartid med rörligt motiv. 1s är ganska lång tid, och under den tiden har ju "hopparen" hoppat en bit. Sedan har du dessutom rört dig också vilket syns i resten av bilden.

Rörelseoskärpa kan vara fint ibland, men det var ju inte din tanke.
Generellt gäller längre slutartid och för att kunna få det behövs kanske högre ISO, ljuskänsligare objektiv och när det inte räcker till får blixten tas fram. Sedan gäller det att öva öva och åter öva.

Fotoskolan här på FS är riktigt bra. Kolla under artiklar och fotoskolan.

Lycka till med ditt fortsatta fotograferande!

/ JS
 
Får suddiga bilder mellan varven.

Kan det bero på fel inställningar.
Speciellt när det gäller rörliga expel hund sonen o när sonen spelade fotboll.
Säger till när jag kagt upp lite suddiga bilder på min blogg så kan ni kolla där o se vad jag gör för fel.

Håller på o lära mig sam spelet mellan iso o bländare men jag tycker dte e svårt.


Som någon gissade tidigare så är det i de här två fallen alldeles för lång slutartid. Den övre bilden på barnet är tagen på 1/1, och den andra på 1/4, och så länge kan man inte hålla kameran stilla. Utan att man märker det själv så skakar och rör man sig helt enkelt så mycket att kameran flyttar sig under tiden som bilden tas.

En gammal tumregel säger att man inte kan ha längre slutartid än vad man har brännvidd på objektivet. Det fungerade hyggligt på den tiden de flesta hade en 50 mm fast normal på kameran och man kunde köra på 1/60 eller kanske 1/30 om man var stadig på handen. Nu när alla har superzoomar till objektiv, kameran har "upplevd brännviddsförlängning" och inbyggd digitalzoom så är den kanske inte lika enkel att förstå...

Men du kan ha regeln som startpunkt i alla fall tills du får känsla för hur stadig just du är på handen.

Jag såg en bra genomgång av hur exponeringen fungerar i en post här för ett tag sedan, kolla på den för i slutet så går han just igenom hur tid, bländare och iso hänger ihop.

En annan sak som du också kan tänka på: När du är inomhus och inte använder blixt hjälper det oftast inte ens med största bländare och högsta iso för att få en så kort slutartid att du kan fånga ett motiv som rör sig, tvärtom måste både du stå stilla och helst hitta något stöd för kameran, och motivet bör inte heller röra på sig.

EDIT: Vad långsamt jag skriver idag... :-(
 
Senast ändrad:
Malin, lär dig tumregeln "slutartiden = 1/brännvidden".

Fotograferar du med 50mm är 1/50 den kortaste slutartid du kan använda när du handhåller kameran. Får man något udda värde så avrundar man nedåt, altså till närmaste kortare slutartid.

När man plåtar med en kamera med aps-sensor blir det aningens mer komplicerat, för då måste man även ta hänsyn till den skenbara brännviddsförlängningen. Man tar alltså sin faktiska brännvidd (som står på objektivet) och multiplicerar med 1.6. Med en 50mm på kamera med aps-sensor är alltså lämplig slutartid 1/80 eller kortare.

Observera dock att det här är en tumregel. Är man ostadig på handen eller väldigt darrig kan man mycket väl behöva ännu kortare slutartider. Har man en tung kamera, ett korrekt grepp och är stadig på handen kan man mycket väl klara ett par tre steg längre än tumregeln.
 
Malin, lär dig tumregeln "slutartiden = 1/brännvidden".

Fotograferar du med 50mm är 1/50 den kortaste slutartid du kan använda när du handhåller kameran. Får man något udda värde så avrundar man nedåt, altså till närmaste kortare slutartid.

När man plåtar med en kamera med aps-sensor blir det aningens mer komplicerat, för då måste man även ta hänsyn till den skenbara brännviddsförlängningen. Man tar alltså sin faktiska brännvidd (som står på objektivet) och multiplicerar med 1.6. Med en 50mm på kamera med aps-sensor är alltså lämplig slutartid 1/80 eller kortare.

Observera dock att det här är en tumregel. Är man ostadig på handen eller väldigt darrig kan man mycket väl behöva ännu kortare slutartider. Har man en tung kamera, ett korrekt grepp och är stadig på handen kan man mycket väl klara ett par tre steg längre än tumregeln.[/QUOTOk nu ska vi se jag ställde kamerna i avläge o så började jag ändrao vad jag förstår så det så står överst 0,5 under det står F6,7.
När jag snurrar på ratten så ändras översta värdet det måste vara slutartiden.
Vad står fvärdet för.
Kanske dumma frågar men jag blir inte klok på det i manuallen.

Vad är en aps sensor??
 
En aps-sensor är sensorerna som sitter i alla instegs- och entusiastkamerorna. Den är något mindre än en gammal hederlig filmruta som var 24x36mm, en aps-sensor är ungefär 18x24 (det finns flera olika men det är ingen vits att krångla till det mer än nödvändigt).

f-värdet är bländaren. Litet tal = stor bländare = kort skärpedjup = mycket ljus till sensorn. Stort tal = liten bländare = stort skärpedjup = lite ljus till sensorn.

slutartiden mäts i bråkdelar av en sekund. Står där t.ex "50" så betyder det 1/50 sekund. Står det 0,5 eller 0'5 så har du ställt slutaren på en halv sekund, och så länge kan ingen hålla kameran still.
 
En aps-sensor är sensorerna som sitter i alla instegs- och entusiastkamerorna. Den är något mindre än en gammal hederlig filmruta som var 24x36mm, en aps-sensor är ungefär 18x24 (det finns flera olika men det är ingen vits att krångla till det mer än nödvändigt).

f-värdet är bländaren. Litet tal = stor bländare = kort skärpedjup = mycket ljus till sensorn. Stort tal = liten bländare = stort skärpedjup = lite ljus till sensorn.

slutartiden mäts i bråkdelar av en sekund. Står där t.ex "50" så betyder det 1/50 sekund. Står det 0,5 eller 0'5 så har du ställt slutaren på en halv sekund, och så länge kan ingen hålla kameran still.

Suåertack för bra förklaring hittade precis vad f stog för
men toppen förklaring den kopieraar jag o skriver ut lägger i min fotoväska.
Toppen!!!!!!!!!!
 
När man plåtar med en kamera med aps-sensor blir det aningens mer komplicerat, för då måste man även ta hänsyn till den skenbara brännviddsförlängningen. Man tar alltså sin faktiska brännvidd (som står på objektivet) och multiplicerar med 1.6. Med en 50mm på kamera med aps-sensor är alltså lämplig slutartid 1/80 eller kortare.

Nu förvirrar du mer än hjälper och det är tydligt att du kommer från Canon-världen. En Canon med APS-C har 1.6x, men Pentax har faktiskt 1.5x. Pentax sensor är alltså något större än Canons.

Dessutom så har K-m en inbyggd skakreducering med alla objektiv vilket innebär att den tumregeln egentligen inte håller heller.
 
Nu förvirrar du mer än hjälper och det är tydligt att du kommer från Canon-världen. En Canon med APS-C har 1.6x, men Pentax har faktiskt 1.5x. Pentax sensor är alltså något större än Canons.

Dessutom så har K-m en inbyggd skakreducering med alla objektiv vilket innebär att den tumregeln egentligen inte håller heller.

På vilket sätt förvirrar jag mer än jag hjälper till menar du? Sensorstorleken HAR betydelse för skakningsoskärpan, det är ett faktum, och därför bör man ta hänsyn till det. För att inte förvirra så lät jag bli att introducera de olika typerna av aps-sensorer som finns, och generaliserade. Det är för trådstartaren fullkomligt irrelevant om brännviddsförlängningen är 1.5 eller 1.6, jämfört med att skippa den faktorn helt.

Och visst stämmer det att tumregeln inte håller när man använder skakreducering. Det gäller ALLA kameramärken.
 
Håller på o lära mig sam spelet mellan iso o bländare men jag tycker dte e svårt.

ISO talar om hur känslig sensorn är för ljus och denna kan ställas in i flera nivåer. 100-200 är normala värden för start ISO, en normal känslighet. Ju högre ISO värde desto högre känslighet och desto mer "brus" i bilderna.

Bländaren sitter på objektivet och talar om hur mycket ljus som objektivet tar in. Ett lågt bländarvärde betyder att mycket ljus kommer in. Ett högt bländarvärde betyder att en mindre mängd ljus kommer in. Bländarvärdet styr även skärpedjupet, alltså hur mycket framför och bakom motivet som är skarpt. Ett lågot bländarvärde innebär kort skärpedjup och ett högt ett långt skärpedjup.

Slutartiden sitter i kameran och innebär hur länge kameran är öppen för att ta emot ljus. Ju kortare tid desto mindre mängd ljus och ju längre tid desto mer mängd ljus.
En lång tid innebär att motivet hinner röra sig så det blir rörelseoskärpa. En kort tid innebär att man kan frysa motivet.

ISO, bländare och slutartid kombineras i EV steg. EV = Exponeringsvärde. (Exposure value).

EV steg kan vara 1 steg, 1/2 steg eller 1/3 dels steg. (det är iaf de vanligaste).

Exempel på 1 EV steg...
ISO: 200 - 400 - 800 - 1600 - 3200 - 6400
Bländare: f/4 - f/5.6 - f/8 - f/11 - f/16 - f/22
Tid: 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000

Detta är skalan i hela EV steg. Sen finns det alltså halva värden och 1/3 dels värden mitt bland dessa också.

Exempel på en exponering:
ISO 200, bländare f/8, ,tid 1/125.

Låt oss säga att vi har det värdet för en exponering.
Ökar vi nu ISO värdet så måste någon av de andra värdena ändras för att bibehålla exponering, för annars blir det felexponering.

Låt oss säga att vi ökar ISO ett steg till 400. Nu kan vi antingen ändra bländaren eller tiden eller båda i olika kombinationer.

Exempelvis:
ISO 400, bländare f/8, tiden 1/250
ISO 400, bländare f/11, tiden 1/125
ISO 400, bländare f/5.6, tiden 1/500

Alla dessa ger samma exponering gällande mängden av ljus som ISO 200, bländare f/8 och tiden 1/125.

I din situation: För att fånga snabba rörelser så vill jag säga att en tid på 1/250 är minimum. 1/125 brukar räknas som ok tid för att frysa människor som går i normal takt. Människor som springer behöver nog närmare 1/500 i slutartid.

Detta kräver ljusstarkt objektiv och/eller högt ISO-tal.
Minst ISO 1600, men det kan ändå vara för svagt för tiden.
Objektiv med ljusstyrka f/2.8 ser jag som minimum för snabb action i svagt ljus.

Prova att använda blixt! Då får du upp tiden till iaf 1/180 som iofs inte är världsbäst men det är bättre än de långa slutartider som du ligger på nu.
Fast den inbyggda blixten är för liten och för svag för annat än porträtt. Du behöver åtminstone en extern blixt för att det ska vara någon mening med det.

Observera också att autofokusen har problem i svagt ljus, då den söker efter kontrast. Detta kan också vara en källa till suddiga bilder.

Kameran har ett action program som du kan använda, då försöker kameran automatiskt ställa de snabbaste tiderna som är möjligt under rådande omständigheter. Så jag råder dig att prova detta och med ISO på 1600.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar