Håller på o lära mig sam spelet mellan iso o bländare men jag tycker dte e svårt.
ISO talar om hur känslig sensorn är för ljus och denna kan ställas in i flera nivåer. 100-200 är normala värden för start ISO, en normal känslighet. Ju högre ISO värde desto högre känslighet och desto mer "brus" i bilderna.
Bländaren sitter på objektivet och talar om hur mycket ljus som objektivet tar in. Ett lågt bländarvärde betyder att mycket ljus kommer in. Ett högt bländarvärde betyder att en mindre mängd ljus kommer in. Bländarvärdet styr även skärpedjupet, alltså hur mycket framför och bakom motivet som är skarpt. Ett lågot bländarvärde innebär kort skärpedjup och ett högt ett långt skärpedjup.
Slutartiden sitter i kameran och innebär hur länge kameran är öppen för att ta emot ljus. Ju kortare tid desto mindre mängd ljus och ju längre tid desto mer mängd ljus.
En lång tid innebär att motivet hinner röra sig så det blir rörelseoskärpa. En kort tid innebär att man kan frysa motivet.
ISO, bländare och slutartid kombineras i EV steg. EV = Exponeringsvärde. (Exposure value).
EV steg kan vara 1 steg, 1/2 steg eller 1/3 dels steg. (det är iaf de vanligaste).
Exempel på 1 EV steg...
ISO: 200 - 400 - 800 - 1600 - 3200 - 6400
Bländare: f/4 - f/5.6 - f/8 - f/11 - f/16 - f/22
Tid: 1/30 - 1/60 - 1/125 - 1/250 - 1/500 - 1/1000 - 1/2000
Detta är skalan i hela EV steg. Sen finns det alltså halva värden och 1/3 dels värden mitt bland dessa också.
Exempel på en exponering:
ISO 200, bländare f/8, ,tid 1/125.
Låt oss säga att vi har det värdet för en exponering.
Ökar vi nu ISO värdet så måste någon av de andra värdena ändras för att bibehålla exponering, för annars blir det felexponering.
Låt oss säga att vi ökar ISO ett steg till 400. Nu kan vi antingen ändra bländaren eller tiden eller båda i olika kombinationer.
Exempelvis:
ISO 400, bländare f/8, tiden 1/250
ISO 400, bländare f/11, tiden 1/125
ISO 400, bländare f/5.6, tiden 1/500
Alla dessa ger samma exponering gällande mängden av ljus som ISO 200, bländare f/8 och tiden 1/125.
I din situation: För att fånga snabba rörelser så vill jag säga att en tid på 1/250 är minimum. 1/125 brukar räknas som ok tid för att frysa människor som går i normal takt. Människor som springer behöver nog närmare 1/500 i slutartid.
Detta kräver ljusstarkt objektiv och/eller högt ISO-tal.
Minst ISO 1600, men det kan ändå vara för svagt för tiden.
Objektiv med ljusstyrka f/2.8 ser jag som minimum för snabb action i svagt ljus.
Prova att använda blixt! Då får du upp tiden till iaf 1/180 som iofs inte är världsbäst men det är bättre än de långa slutartider som du ligger på nu.
Fast den inbyggda blixten är för liten och för svag för annat än porträtt. Du behöver åtminstone en extern blixt för att det ska vara någon mening med det.
Observera också att autofokusen har problem i svagt ljus, då den söker efter kontrast. Detta kan också vara en källa till suddiga bilder.
Kameran har ett action program som du kan använda, då försöker kameran automatiskt ställa de snabbaste tiderna som är möjligt under rådande omständigheter. Så jag råder dig att prova detta och med ISO på 1600.