Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder, vad är felet?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Snacka om vi har helt olika filosoi. Jag använder aldrig mer än ISO 800 för då försvinner ju all textur och hästen blir en brun blobb.

Det är väl tur att alla inte är lika.

Jag kan gilla bilder som är lite ruffiga, bara det är på ett naturligt sätt. Kan sakna det kraftiga filmkornet med pressad film ibland.

Sen lever jag i en verklighet som yrkesfotograf där teknisk kvalitet ibland är underordnad motivet. Har fått raw-pressa bilderna ibland. Ser fram emot Eos 5D mark II som man kan skruva upp ännu högre än tidigare modeller.

Det är väl tur att alla inte är lika.

Jag kan gilla bilder som är lite ruffiga, bara det är på ett naturligt sätt. Kan sakna det kraftiga filmkornet med pressad film ibland.

Sen lever jag i en verklighet som yrkesfotograf där teknisk kvalitet ibland är underordnad motivet. Har fått raw-pressa bilderna ibland. Ser fram emot Eos 5D mark II som man kan skruva upp ännu högre än tidigare modeller.

Jag gillade också pressat svartvitt när jag hade foto som tillval i plugget för 20 år sedan men digitalbrus är verkligen inte lika snyggt och därför vill jag köra "brusfritt".

Som glad ammatör som bara fotar för egen skull så kan jag ju kasta bilderna om de inte blev bra.

Jag tror det är rätt vanligt fel hos oss med begränsad erfarenhet att vi är bara nöjda då den tekniska kvalitén är riktigt bra.

Kan någon förklara hur d300 väljer fokus beroende på hur många AF-punkter man valt samt vilket läge man ställt trelägesväljaren på baksidan av kameran.

Hur gör ni för att fritt kunna komponera en bild i en actionsekvens? (dvs inte vara låst till kamerans valda AF-punkt.)

Om du vill ha fokus i kanterna så tror jag du är hänvisad till en punkt. För min egen del så vill jag ju ha fokus i mitten och kan ju då välja typ 1, 9, 21, 51 om jag minns rätt.

Tror inte det är så lätt, oskärpan på något som springer förbi beror på hur fort subjektet rör sig i förhållande till utsnittet under slutartiden.
Det märker man direkt om man zoomar ut eller förflyttar sig längre bort. Lite lurigt att förklara.

Det jag är ute efter är det jag skriver i mitt sista stycke, att det är flera olika faktorer som samverkar och som man måste ta hänsyn till. Det var det som var min huvudtes.
/Arne

Allt för mycket skärpa kan döda fartkänslan.

Jag har plåtat en del trav och med tele hamnar jag ofta på 1/125s, snabbare blir för skarpt och långsammare för oskarpt. Det gäller att prova sig fram och att panorera.

Att skruva upp bilder tycker jag sällan är ett problem. Bruset kan ibland förhöja actionkänslan. Att jag försöker hålla mig ifrån ISO 3200 på Eos 5D och Eos 40D är att det lätt uppstår bandning, och det är riktigt fult.

Här är två av mina travbilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/545003.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/545612.htm?set=mp

Fina bilder.
Men visst krävs det panorering för att få okej bilder vid 1/125? Eller? Känns som klar risk för rörelseoskärpa annars.
Precis som du är inne på blir ju bilderna stela vid för snabba tider. Har plåtat en hel del racing och när man då inte tänker sig för och kör på för korta tider ser det ju ut som att bilen/mc´n står parkerad på banan. Hjulen helt stilla o.s.v.
De bilder du visar, och även Gustavs, har ju en fin rörelsekänsla i sulkyns hjul, bara det ger ju fartkänsla tycker jag.
/Arne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar