Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D90 - suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Just nu känns allt väldigt OK! Jag ska ut imorgon i lekparken och testa i dagsljus....Om det dyker upp fler frågetecken efter det så skriver jag mer!

Är GRYMT tacksam för alla era svar! Ni är guld värda!

/Erica
 
Jag har samma kamera och objektiv som du, de är ganska nyköp och jag har inte riktigt haft tid att lära mej den ordentligt. Det är även min första systemkamera, så jag hade inte förväntat mej något annat än att det skulle vara lite svårt i början innan man lär sej kameran ordentligt. Jag har hela tiden utgått från att om en bild blir dålig så är det på grund av mej och inte på grund av kameran.

Att ta snygga bilder på barnen, som sällan vill sitta still, inomhus i svag belysning, tycker jag också är svårt, jag har löst det genom att sällan ta inomhusbilder om det inte är riktigt ljus miljö. I alla fall under sommaren har det varit enkel lösning. Till vintern får jag nog lära mej kameran lite bättre.

Ps. ser nu att den här lilla bilden inte blev så bra, men barnet är skarp i bilden när den är i sin rätta storlek.
 

Bilagor

  • D90.JPG
    D90.JPG
    92.6 KB · Visningar: 407
Okej, vad brukar det kallas i kameran för att ställa in det? Har inte hittat någon sådan inställning....Men det låter ju superbra!
Jag tror att det hjälpte mkt att jag ändrade Iso:n så att den bara var 200 och inte skenade upp med hjälp av autoläget. Mycket brus som försvann!


Skärpningen du ställer in i kameran ligger även den under "Picture control". Gå in under något av valen och tryck högerpil så kan du ställa in "sharpening". Denna skärpning påverkar dock inte objektivet utan är samma sak som du kan göra med bildförbättringar i datorn (t.ex. i GIMP filter - förbättra - oskarp mask).

I GIMP kan du ställa in Zoomgraden genom att välja "visa -> zooma -> 1:1 100%". Alternativt trycker du på siffran "1" så zoomar den till det läget.

Auto-ISO räddar bilder som annars inte skulle blivit tagna. Se bara upp i displayens nederkant - om det blinkar "auto iso" där så har kameran börjat ändra det du ställer in.
 
Okej vad bra!

Men gör det någon skillnad om man aktiverar fler fokuspunkter, alltså, kan den fokusera i flera skikt då, eller kan ett objektiv åt gången bara fokusera ett skikt (eller ett olika tjockt lager beroende på skärpedjupet)...eller kan man på något sätt öka skärpedjupet genom att fokusera på två saker olika långt från kameran??

Ska du ha full koll på vad som blir skarpt bör du börja med att alltid använda EN fokuspunkt.Den i mitten är den som har bästa precision så kör med den särskilt om motivets yta/struktur är "svårfångad".
Vill du tex ha båda ögonen skarpa se till att motivet har ansiktet rakt mot dej, och ställ skärpan på ena ögat, när skärpan är inställd kan du hålla kvar avtrycket med fokusen "låst" och rikta om kameran innan du "fyrar av" (ja, till önskat läge, hur kompositionen görs är ju upp till dej...)

Vill du ha 'hyggligt' skärpedjup (och objektivets bästa skärpeförmåga) ställ lite lagom nedbländat tex F:8-9.
Håll dej sen gärna till början av zoomområdet (=färre mm).
OBS:En mkt enkel och grov generalisering, menat som "härifrån, sen vidare med egna prov...etc"

Angående objektivkvaliteten:
Ditt 18-105 är ett hack bättre än 18-55:an, om än inte någon jätteskillnad.Hur som helst blir det absolut inte sämre än det gamla, en del kan bero på, som nämnts, att kameran i standardläge ger lite mer försiktig skärpning/färgmättnad/kontrast än vad D60 ger.Detta då man antar att D90-köparen är lite mer bevandrad än D60 dito...hehe.

"Dyrare kamera = kunnigare kund"... att detta ju inte alltid stämmer ja det är ju en sak, men grovt generaliserat kan man säga att så 'designas' kamerornas "leveransläge" .

Saturation = mättnad (typ hur "fett" färgen återges)
Vivid = "livfull" dvs ett färdigt läge för färg med lite mer "klös", detta utan att du behöver justera på nån skala, ifall du gillar färger som är mer än "tama".
Vill du inte jobba efteråt får du räkna med att ställa "sharpness" nåt hack uppåt vs standardläget också.


A-läget är ett bra grundläge att köra med, om du samtidigt ser till att ha så högt ISO att kameran kan ställa tillräckligt kort tid för "frysning" av motivet.
I `"A" kan du ju bestämma en viss bländare, sen räcker det att ha koll på tiden i sökaren, och märker du tiden blir för lång = höj ISO.

I dagsljus kan du tex börja med 400-800 ISO och se vart du "hamnar".D90 klarar av såna ISO utan att tappa särdeles mkt i skärpa/brus.
Glöm inte att ha "VR" påslaget på optiken, ger iaf kameraskakning en viss match...men håll så stadigt du bara kan i alla lägen, VR eller ej!

Jag såg, och nån annan nämnde det också, att på grabben är örat skarpt men inte ögonen...har du kollat mot nåt mer "platt" motiv att Autofokusen verkligen ställer korrekt.Dvs att den inte fokuserar en liten bit bakom/framför det avsedda objektet?

För full koll måste ju även okularet vara injusterat för din synskärpa!
Påverkar inte AF men hur pass bra du ser när du siktar in AF-punkten och 'ställer skärpan'.Jag antar du redan fixat det men kan ju nämnas iaf.
 
Senast ändrad:
Ska du ha full koll på vad som blir skarpt bör du börja med att alltid använda EN fokuspunkt.Den i mitten är den som har bästa precision så kör med den särskilt om motivets yta/struktur är "svårfångad".
Vill du tex ha båda ögonen skarpa se till att motivet har ansiktet rakt mot dej, och ställ skärpan på ena ögat, när skärpan är inställd kan du hålla kvar avtrycket med fokusen "låst" och rikta om kameran innan du "fyrar av" (ja, till önskat läge, hur kompositionen görs är ju upp till dej...)

Vill du ha 'hyggligt' skärpedjup (och objektivets bästa skärpeförmåga) ställ lite lagom nedbländat tex F:8-9.
Håll dej sen gärna till början av zoomområdet (=färre mm).
OBS:En mkt enkel och grov generalisering, menat som "härifrån, sen vidare med egna prov...etc"

Angående objektivkvaliteten:
Ditt 18-105 är ett hack bättre än 18-55:an, om än inte någon jätteskillnad.Hur som helst blir det absolut inte sämre än det gamla, en del kan bero på, som nämnts, att kameran i standardläge ger lite mer försiktig skärpning/färgmättnad/kontrast än vad D60 ger.Detta då man antar att D90-köparen är lite mer bevandrad än D60 dito...hehe.

"Dyrare kamera = kunnigare kund"... att detta ju inte alltid stämmer ja det är ju en sak, men grovt generaliserat kan man säga att så 'designas' kamerornas "leveransläge" .

Saturation = mättnad (typ hur "fett" färgen återges)
Vivid = "livfull" dvs ett färdigt läge för färg med lite mer "klös", detta utan att du behöver justera på nån skala, ifall du gillar färger som är mer än "tama".
Vill du inte jobba efteråt får du räkna med att ställa "sharpness" nåt hack uppåt vs standardläget också.


A-läget är ett bra grundläge att köra med, om du samtidigt ser till att ha så högt ISO att kameran kan ställa tillräckligt kort tid för "frysning" av motivet.
I `"A" kan du ju bestämma en viss bländare, sen räcker det att ha koll på tiden i sökaren, och märker du tiden blir för lång = höj ISO.

I dagsljus kan du tex börja med 400-800 ISO och se vart du "hamnar".D90 klarar av såna ISO utan att tappa särdeles mkt i skärpa/brus.
Glöm inte att ha "VR" påslaget på optiken, ger iaf kameraskakning en viss match...men håll så stadigt du bara kan i alla lägen, VR eller ej!

Jag såg, och nån annan nämnde det också, att på grabben är örat skarpt men inte ögonen...har du kollat mot nåt mer "platt" motiv att Autofokusen verkligen ställer korrekt.Dvs att den inte fokuserar en liten bit bakom/framför det avsedda objektet?

För full koll måste ju även okularet vara injusterat för din synskärpa!
Påverkar inte AF men hur pass bra du ser när du siktar in AF-punkten och 'ställer skärpan'.Jag antar du redan fixat det men kan ju nämnas iaf.

Åh vilka bra tips!

Men, vad är okularet?

nej, jag har inte kollat autofokus, men det ka ju kanske vara mer värt att ändra till fokus-en punkt? då blir den kanske mer precis eftersom jag kan välja precis vart punkten hamnar...vad tror ni?

Jag har varit ute och fotat idag massor. Började med alla automatiska lägen (vilket jag tycker resultatet blir sådär) men sedan körde jag alla olika manuella lägen, dock med Iso 200 hela tiden. Har kontrollen på vivid och ställde upp sharpnessen till max, dvs +9. Kände att det blev en aning "plastikt" och tror nog mer på att fota standard med skarpness + 5 ca, vad tror ni?(om jag inte är i en tropisk trädgård nångång, eller en godisaffär, då kanske dte blir bättre med vivid;=)

På a-läget tycker jag att det ofta blir lite mörka bilder. är det då jag ska öka iso:n så att den kan vara öppen längre?

Är f 8-9 ett bra värde att ta fasta på i A-läget och som sagt sedan anpassa med Iso?

När använder man Iso low 0,2 tex? (bara ren nyfikenhet)

Jag har lagt in en bild i galleriet, ett porträtt samt en utskuren bit av ansiktet av samma bild så ni får se skärpan. Tycker det är helt okej skärpa nu. Gissar att det är den lägre ison som tagit bort allt brus...kan det stämma?
Igår när jag fotade inne så hade ju kameran höjt iso till 3200 och jag kunde ju inte fatta varför allt var så oskarpt!

Känns som att jag lärt mig mer (av er) detta senaste dygnet än jag gjort under ett års tid med d60:n....

Nu känns det mkt roligare att ta med kameran på semester på onsdag.

Men annars, om jag är tex vid poolen, solen skiner jättestarkt och det är superljust och jag vill fota manuellt tex. Inte kan jag väl höja iso över 200 då?

Och OM jag vill ta med blixt för att jag fotar tex porträtt i motljus, är det fel tänkt av mig att tro att jag då måste höja f till väldigt högt eftersom slutartidne med blixt ej går höja över 200.....??

Om ni tänker er in i ljus turkietsol och motljus och tex på stranden....vilket då måste man väl höja över f8-9??

okej, det är nog galet av mig att spekulera i detta redan nu, men det är ju aldrig fel att vara förberedd emd tips från proffs!

/Erica
 
förresten, OM autofokusen INTE skulle ställa korrekt (om jag provar att fota på nåt platt) hur fixar man det?

Löser det sig genom att byta till enpunktsfokus?
 
förresten, OM autofokusen INTE skulle ställa korrekt (om jag provar att fota på nåt platt) hur fixar man det?

Löser det sig genom att byta till enpunktsfokus?

Jag kör till 99% med att jag manuellt väljer vilken fokuspunkt jag använder, då vet jag var skärpan kommer. Metodiken att använda centerpunkten och låsa fokus och sedan komponera om bilden har nackdelen att man lätt gungar lite fram o tillbaka eller att subjektet rör sig och det kan flytta fokusen t.ex. bakåt till örat på subjektet. Att låta kameran bestämma var fokusen hamnar är lite lotteri, ibland blir det bra men ofta åker man på en nit.

Sen är ju skärpeplanet precis som namnet säger ett plan, lutar du kameran t.ex. neråt från horisontallinjen så kommer också skärpeplanet luta och det kan innebära för ett porträtt att anisktet kanske är i fokus men överkroppen blir mer o mer suddig ju längre ner man kommer på kroppen.
 
Jag kör till 99% med att jag manuellt väljer vilken fokuspunkt jag använder, då vet jag var skärpan kommer. Metodiken att använda centerpunkten och låsa fokus och sedan komponera om bilden har nackdelen att man lätt gungar lite fram o tillbaka eller att subjektet rör sig och det kan flytta fokusen t.ex. bakåt till örat på subjektet. Att låta kameran bestämma var fokusen hamnar är lite lotteri, ibland blir det bra men ofta åker man på en nit.

Sen är ju skärpeplanet precis som namnet säger ett plan, lutar du kameran t.ex. neråt från horisontallinjen så kommer också skärpeplanet luta och det kan innebära för ett porträtt att anisktet kanske är i fokus men överkroppen blir mer o mer suddig ju längre ner man kommer på kroppen.


okej. Men om man använder tex enpunktfokus (centerpunkten) då borde det väl generellt vara lättare att förstå vart fokus hamnar än att göra helt auto-fokus?

Hur komponerar du bilden om man inte ska frysa och sedan komponera om? Komponerar du den då på engång och skippar frysandet?

Jag har inte riktigt lärt mig hur man väljer specifik fokuspunkt utan tänkt att det måste ju vara smidigt att använda mittenpunkten...
Om man står nära objektet så är det ju lättare att se exakt vart det hamnar än om man befinner sig en bit ifrån...

Men om autofukusen är lite fel, hur justerar man det?
 
okej. Men om man använder tex enpunktfokus (centerpunkten) då borde det väl generellt vara lättare att förstå vart fokus hamnar än att göra helt auto-fokus?

Hur komponerar du bilden om man inte ska frysa och sedan komponera om? Komponerar du den då på engång och skippar frysandet?

Jag har inte riktigt lärt mig hur man väljer specifik fokuspunkt utan tänkt att det måste ju vara smidigt att använda mittenpunkten...
Om man står nära objektet så är det ju lättare att se exakt vart det hamnar än om man befinner sig en bit ifrån...

Men om autofukusen är lite fel, hur justerar man det?

Är autofokusen fel så får du lämna in kameran (tror jag) med vissa nya och dyrare kameror kan man finjustera varje objektiv för sig i en meny.
(Jag kör ju Sony så jag har lite dålig koll på d90:n)

Här är en länk som nog förklarar det jag försökte säga.
http://www.outbackphoto.com/workshop/phototechnique/essay06/essay.html


Jag komponerar sällan om bilden eftersom jag blippar runt mellan AFpunkterna och väljer den som passar med stället där jag vill ha fokus. Sen trycker jag ju bara på knappen och AF låser och bilden tas, varken jag eller subjekt hinner flytta sig nämnvärt även om man jobbar med väldigt korta skärpedjup som t.ex. på mitt 135mm och bländare /1.8 (porträttfoto)

Är det lite mörkt så kan kameror ha problem med de ickecentrala fokuspunkterna, så då får man använda mittenpunkten och komponera om. Men har man i åtanke vad som sägs i länken så kan man få till bra bilder ändå.
 
Är autofokusen fel så får du lämna in kameran (tror jag) med vissa nya och dyrare kameror kan man finjustera varje objektiv för sig i en meny.
(Jag kör ju Sony så jag har lite dålig koll på d90:n)

Här är en länk som nog förklarar det jag försökte säga.
http://www.outbackphoto.com/workshop/phototechnique/essay06/essay.html


Jag komponerar sällan om bilden eftersom jag blippar runt mellan AFpunkterna och väljer den som passar med stället där jag vill ha fokus. Sen trycker jag ju bara på knappen och AF låser och bilden tas, varken jag eller subjekt hinner flytta sig nämnvärt även om man jobbar med väldigt korta skärpedjup som t.ex. på mitt 135mm och bländare /1.8 (porträttfoto)

Är det lite mörkt så kan kameror ha problem med de ickecentrala fokuspunkterna, så då får man använda mittenpunkten och komponera om. Men har man i åtanke vad som sägs i länken så kan man få till bra bilder ändå.

spontant så tror jag hellre på att jag rör mig lite efter fokuslås än att autofokus är fel...Känner också att det kan vara lite trixigt att få helt automatisk fokus att hamna på den punkt jag vill. Tror det skulle bli liiite bättre iallafall om jag valde enpunktsfokus och försökte komponera bilden på en gång och inte låta halvknapp vara intryckt så länge....

Har lagt in lite bilder från dagen i ett nytt album. De är lite manioulerade i gimp, men inte så värst mkt. Mest bara beskurna och lite ökad kontrast. Dock ser de grynigare ut i albmet här än i orginal...
 
spontant så tror jag hellre på att jag rör mig lite efter fokuslås än att autofokus är fel...Känner också att det kan vara lite trixigt att få helt automatisk fokus att hamna på den punkt jag vill. Tror det skulle bli liiite bättre iallafall om jag valde enpunktsfokus och försökte komponera bilden på en gång och inte låta halvknapp vara intryckt så länge....

Har lagt in lite bilder från dagen i ett nytt album. De är lite manioulerade i gimp, men inte så värst mkt. Mest bara beskurna och lite ökad kontrast. Dock ser de grynigare ut i albmet här än i orginal...

Jag tror att du ska låna en grundbok om fotografering, du verkar inte ha kunskaper som riktigt matchar din kameras potential. Faktum är att en bok från 1950-talet om analog fotografi skulle funka bra - principerna om skärpedjup, brännvidder, bildvinklar, ljussättning etc. är de samma även i den digitala eran. Fast en bok som behandlar digalfotografering är kanske bäst ändå. Personligen fotograferar jag i RAW och de bilderna tagna direkt ur kameran ser ganska dassiga ut, helt säkert upplevs de "sämre" än de som du tagit med D60 eller med en kompakt. Jag låter alltså inte kameran behandla bilderna alls efter exponering, utan det gör jag själv i Capture NX2 (RAW-konverteringsprogram) med finslipning i Photoshop. Då har jag själv full kontroll över hela processen, från "negativ" (RAW-fil), över "mörkrumsarbetet" (datorarbete), till "papperskopia" (JPEG-fil/utskrift). Lycka till säger FiCa1 som plåtar med Nikon D300...
 
Okularet är glasbiten du glor genom när du tittar i sökaren.

Jag brukar också välja den fokuspunkt som passar bäst på det jag ska fotografera, om jag hinner. Är det snabba föremål får man oftast använda det man redan har valt.

Jag håller med om att dina frågor visar att du kan för lite för att ta nytta av vare sig en D90 eller D60 fullt ut. Då det är svårt att förmedla all nyttig kunskap via det här mediet är kurs/bok/kunnigare kompis ett mycket bra förslag.

Kommer du förbi här lovar jag att avsätta en stund till lite förklaringar och en kopp kaffe...
 
Varför köper man upp sig till en kamera för 10k+ om man inte vet hur man använder den? Du lär ju inte ha kunnat använda din D60 ens till hälften av dess potenial.
Förslag är ju som sagt att köpa dig en fotobok att läsa, eller kanske gå en fotokurs eller till och med läsa manualen till kameran?
 
Tycker att ni har helt rätt i att jag saknar kunskap. Det gör jag, men jag anser ändå att jag "växt ur" en kompaktkamera då jag ändå ser skillnad på kompaktkamerabilder och systemkamerabilder...
Anledningen till att vi uppgradera från d60:n till d90:n är en ren kostnadsgrej. jag har det senaste året fotat VÄLDIGT mycket och insett att ja tycker det är grymt roligt och något jag VILL lära mig mer om och utveckla!
På sikt tror jag att jag tjänar igen kameran eftersom det går köpa billigare objektiv då det finns autofokus i huset.

Jag har tyckt att det varit lite besvärande att behöva "jaga" barnen med en zoom som bara går till 55 och tyckte att 105 skulle kunna ge finare bilder då jag kan fota lite mer på håll.

Jag är lättlärd och ontresserad och har ett ganska estetiskt tränat öga i andra avseenden så med tiden och mer kunskap rent teoretiskt så tror jag nog att jag skulle få ut mer och mer av den här kameran!
Till dess så får jag väl förlita mig delvis på de automatiska/halvautomatiska lägena då dessa ändå ger bättre bilder än vad en tex kompaktkamera gör.

Jag var så himla glad igår att jag kunde "våga" ställa även dumma frågor (som jag kanske anade svaret på men behövde få bekäftat) utan att bli helt utskrattad.
Blir inte ledsen, men förvånad över att höra att man förväntas "kunna" så mycket för att ens rättfärdiga ett köp av en viss produkt. Herregud man kan väl lära sig?!

Jag är jätettacksam och glad för den hjälp jag fått, för igår var jag beredd att lämna tillbaks denna och "ge upp". Jag är glad att jag ej gjort det för jag tror att jag kommer få ut mycket mer av den här modellen på sikt.

Jag tycker det verkar superkul att redigera från RAW men "törs" inte fota alla bilder i det formatet än då jag både skapar program och kunskap för att göra något med det.

Jag ägnar timmar dagligen åt att testa mig fram och beskära osv i gimp och jag tror att om några år så är jag grym!;=) Man måste ju våga satsa för att vinna, right?!

/E
 
Ähh man får faktiskt köpa vilken kamera man vill utan att behöva försvara sitt inköp (äkta hälfter kan dock vara lite tjabbiga).
 
Ni andra som har en d90. Har ni behövt ställa in Okularet? Är det något man alltid måste göra? Och hur vet man om det behövs?
 
Tycker att ni har helt rätt i att jag saknar kunskap. Det gör jag, men jag anser ändå att jag "växt ur" en kompaktkamera då jag ändå ser skillnad på kompaktkamerabilder och systemkamerabilder...

Hur 17 bär du dig åt för att se skillnaden? Använder du lupp eller? Bilder tagna under bra ljusförhållanden med min Pentax S4 från 2004 (4 MP, 115 gram) och utskrivna som bästa JPEG i säg A5-format, får du verkligen anstränga ögonen till max för att skilja från en bild tagen vid samma tillfälle med en systemkamera - om det ens är möjligt att göra. Det är en myt att systemkameran "tar bättre bilder" än kompaktkameror under goda förhållanden. Systemkamerans styrka ligger på ett annat plan. Det är sen en annan sak att en avancerad kamera med stor sensor fixar bilder under förhållanden där kompakten inte ger bra resultat eller inget resultat alls. / mvh FiCa1
 
Tycker att ni har helt rätt i att jag saknar kunskap. Det gör jag, men jag anser ändå att jag "växt ur" en kompaktkamera då jag ändå ser skillnad på kompaktkamerabilder och systemkamerabilder...

Hur 17 bär du dig åt för att se skillnaden? Använder du lupp eller? Bilder tagna under bra ljusförhållanden med min Pentax S4 från 2004 (4 MP, 115 gram) och utskrivna som bästa JPEG i säg A5-format, får du verkligen anstränga ögonen till max för att skilja från en bild tagen vid samma tillfälle med en systemkamera - om det ens är möjligt att göra. Det är en myt att systemkameran "tar bättre bilder" än kompaktkameror under goda förhållanden. Systemkamerans styrka ligger på ett annat plan. Det är sen en annan sak att en avancerad kamera med stor sensor fixar bilder under förhållanden där kompakten inte ger bra resultat eller inget resultat alls. / mvh FiCa1

självklart kan jag inte dra alla kameror över en hand, MEN det blir STOR skillnad på bilder tagna säg i ett mörkt rum då jag vill få med levande ljus och dte naturligt dunkla ljuset, och fota tex ett porträtt med en suddig bakgrund. Iallafall vår kompaktkamera är i princip omöjlig att skapa så pass kort skärpedjup att bakgrunden blir suddig. Sedan finns det ju säkert mer avancerade kompaktkameror än den vi har....
Även autolägen på vår systemkamera tar betydligt bättre bilder än vår kompaktkamera som bara var marginellt billigare än d60:n. Och tro mig, för att se det behövs ingen lupp;=)
 
Ni andra som har en d90. Har ni behövt ställa in Okularet? Är det något man alltid måste göra? Och hur vet man om det behövs?

Enklast kollar du olularet så här (finns andra sätt) :

Välj ett tydligt motiv för AF-punkten, gäna mitpunkten då den är exaktare än de öv´riga på D90.Ställ AF, ser du då inte bilden helt klart skall du justera okularet tills bilden ser mkt skarp ut i sökaren.

Kolla annars på sökarinformationen, är de siffrorna/tecknen skarpa då är okularet rätt injusterat.

DEt kan behöva ändras om nån annan skall använda kameran, eller om du växlar mellan att fota med vs utan evt glasögon.

Påverkar DIN bild i sökaren, inte den verkliga autofokusen, men att få fokus konfirmerad är ju ett måste skulle jag säga...


Tips om billig och bra "fotokurs:
Tidningen FOTO har "systemkameraskolan" samt "Digitala systemkameraskolan".

2 st "kompendier", eg ett par artikelserier som handlar om det titlarna säger, och som kostar ca hundringen per "kurs".

Skitbilligt;-)
Dessa täcker verkligen upp det som jag kan tänka mej du har behov av, just själva grunderna och en bit "upp" från dem.

Sen finns en till som handlar mer om konst-delen, dvs komposition mm som du säkert också har mer känsla för redan nu.Det tekniska är ju eg för att du ska kunna få dina "visioner" ner på bild...så det 2 "kameraskolorna" är vad ja skulle säga du bör skaffa dej.

Finns nån liten annons i tidningen hur du får fatt på dem.
(Nej, jag har inget med blaskan "FOTO" att göra!)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar