ANNONS
Annons

Nikon D90 - suddiga bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Har iaf lagt in en inzoomad bild på en leksaks helikopter och precis så som den ser ut blir alla bilder som zoomas in lite grann.
Den bilden är tagen med ISO 3200. Och zoomobjektivet i ena ändläget.

Det som är i mitten är nog så skarpt det går att få, resten verkar handla om skärpedjup. Ta en bild utomhus i bra ljus med ISO 200.

Men hur skulle jag ah gjort för att få skärpedjupet att täcka hela motivet?

Tycker det är skumt för Iso:n är inställd på 200. Det stod 200 på displayen när jag fotade denna bild, ändrar det sig av sig själv även när man fotar Manuellt?

Bilden på pojken verkar ha bra skärpa på örat. Bakfokus eller handhavandefel, oftast är det det senare. :)

Tycker det är skumt för Iso:n är inställd på 200. Det stod 200 på displayen när jag fotade denna bild, ändrar det sig av sig själv även när man fotar Manuellt?

Kameran har en "auto-ISO" som ändrar ISO-inställningen när det är för mörkt för att funka (med rimlig slutartid) med den känslighet du ställt in manuellt. Jag har för mig att kameran då varnar för att den ändrat ISO-talet genom att blinka med "auto-ISO" eller något liknande i sökaren. Beteendet går att stänga av, finns beskrivet i handboken. Alternativt kan man ändra "längsta tolererade slutartid".

När du tittar på en bild i kameran efter att du tagit den kan du trycka upp-pil och ned-pil på "joysticken" så kan du direkt i kameran se vilket ISO-tal som kameran valde.

Tror nog du ska prova och reseta endå speciellt efter som du vet att den har varit ett demo ex så kan alla som pillat med den ändrat inställningarna.

Stäng av auto-ISO och lär dig mer om hur man använder det senare.

Om du ska ta testbild för att få det så skarpt som möjligt bör du göra det i goda ljusförhållanden. Om du ändå vill försöka få till det i samma svåra ljus som helikopterbilden bör du använda blixt för att få tillräckligt med ljus eller stativ för att kunna ha längre slutartid.

Det är vikigt att förstå hur ljusmätaren funkar, vad den ger för information till dig via sökaren, särskilt om man tänkt plåta manuellt.

Jag tycker att kameran verkar vara felfri. Bra bild på helikoptern med tanke på att det är ISO 3200 och att du har zoomat in max med objektivet.

3200 iso, ja då blir det brusigt. Bländare 16, ja då kan det bli oskarpt. Ta en utomhusbild på 200 iso och bländare 8 så ska du se att det nog blir skarpt. För själv tror jag mer på sbs än ett måndagsex av din kamera.

Okej, nu har jag tryckt på de två gröna knapparna och i övrigt bara gjort en enda inställning och det är att stänga av den automatiska iso:n.

NU vill jag säga att bilderna är knivskarpa! Dock är skärpedjupet extremt kort, om man fokuserar på en hand framför munnen på ett barn så blir ansiktet suddigt typ.

Hur kan jag enkelt öka på skärpedjupet? Detta är ju kanon, om jag ska fota en fluga.....men om jag vill få barnen när de sitter bredvid varandra hyffsat skarpa båda två, hur gör jag då?

Jag ändrade också bildkontrollen till livlig (vivid?).

Ska lägga upp en inzoomad beskuren bit av en bild så får ni bedöma om ni tycker det är tillräckligt skarpt för att jag kan känna mig nöjd!
/E

Okej, nu har jag tryckt på de två gröna knapparna och i övrigt bara gjort en enda inställning och det är att stänga av den automatiska iso:n.

NU vill jag säga att bilderna är knivskarpa! Dock är skärpedjupet extremt kort, om man fokuserar på en hand framför munnen på ett barn så blir ansiktet suddigt typ.

Hur kan jag enkelt öka på skärpedjupet? Detta är ju kanon, om jag ska fota en fluga.....men om jag vill få barnen när de sitter bredvid varandra hyffsat skarpa båda två, hur gör jag då?

Jag ändrade också bildkontrollen till livlig (vivid?).

Ska lägga upp en inzoomad beskuren bit av en bild så får ni bedöma om ni tycker det är tillräckligt skarpt för att jag kan känna mig nöjd!
/E

Minska bländaren eller backa/alternativt minska brännvidden är vad du har och välja på för större skärpedjup, din d60 hade samma förutsättningar så det är inget specifikt för d90.
Ibland blir det kompromisser, är du inomhus så kan man köra med blixt för att slippa iso sjuhundratusen och ändå kunna fota med bländare 8

Minska bländaren eller backa/alternativt minska brännvidden är vad du har och välja på för större skärpedjup, din d60 hade samma förutsättningar så det är inget specifikt för d90.
Ibland blir det kompromisser, är du inomhus så kan man köra med blixt för att slippa iso sjuhundratusen och ändå kunna fota med bländare 8

Tänkte om det överlag blev kortare skärpedjup med objektivet 18-105 än objektivet 18-55....?

Eller beror det på vilken brännvid man har ändå, alltså att brännvid tex 35 ger samma skärpedjup med ett objektiv 18-55 som 35 med ett objektiv 18-105 om man står lika nära objektet och bländaren är densamma?

Detta är ju garanterat självklart för er, men jag känenr mig ibland lite lost i hur man ska tänka rent teoretiskt.

Nu ligger bild uppe.

/E

Just det, kom på en grej till

Jag upplever det att den fokuserar bara precis där fokuspunkten hamnar, alltså Även om det är i samma "skikt" avståndsmässigt tex ett ansikte taget rakt framifrån så om fokuspunkt hamnar på tex högra ansiktshalvan så hamnar fokus mer där, alltså att bara precis i kring den punkten blir det skarpast och resten av ansiktet mindre skarpt. Kan detta stämma?
Och isådanafall, kan det avhjälpas genom att man på något sätt aktiverar fler fokuspunkter samtidigt eller att dessa täcker upp ett större område?

Eller beror det på vilken brännvid man har ändå, alltså att brännvid tex 35 ger samma skärpedjup med ett objektiv 18-55 som 35 med ett objektiv 18-105 om man står lika nära objektet och bländaren är densamma?
Samma brännvidd ger samma resultat (allt annat lika).

Jag upplever det att den fokuserar bara precis där fokuspunkten hamnar, alltså Även om det är i samma "skikt" avståndsmässigt tex ett ansikte taget rakt framifrån så om fokuspunkt hamnar på tex högra ansiktshalvan så hamnar fokus mer där, alltså att bara precis i kring den punkten blir det skarpast och resten av ansiktet mindre skarpt. Kan detta stämma?
Nix, det stämmer inte. Kameran mäter avståndet och allt som ligger i detta plan (dvs på samma avstånd från kameran) blir skarpt. Fast i vissa objektiv är skärpeplanet inte riktigt plant, utan lite "böjt". Det bör dock inte ge så anmärkningsvärda resultat som du berättar om.

Okej vad bra!

Men gör det någon skillnad om man aktiverar fler fokuspunkter, alltså, kan den fokusera i flera skikt då, eller kan ett objektiv åt gången bara fokusera ett skikt (eller ett olika tjockt lager beroende på skärpedjupet)...eller kan man på något sätt öka skärpedjupet genom att fokusera på två saker olika långt från kameran??

Har du D60an kvar? Har du provat 18-105:an på den? Hur blev det i så fall?

Per.

PS. Jag såg nya bilden, och den var ju OK. Allt löst, alltså? DS

Okej vad bra!

Men gör det någon skillnad om man aktiverar fler fokuspunkter, alltså, kan den fokusera i flera skikt då, eller kan ett objektiv åt gången bara fokusera ett skikt (eller ett olika tjockt lager beroende på skärpedjupet)...eller kan man på något sätt öka skärpedjupet genom att fokusera på två saker olika långt från kameran??

Om den sista bilden är ett 100% utsnitt så tror jag inte det är något fel på din kamera.
Kameran kan bara fokusera på 1 avstånd, det enda du kan göra för att få mer skarpt i bilden är att minska bländaren (högre bländartal) då blir skärpedjupet längre.

Om du inte tycker att bilderna är skarpa nog så kan du i kameran inställningar ställa in kameran på att lägga på mer skärpa på bilderna.

Om den sista bilden är ett 100% utsnitt så tror jag inte det är något fel på din kamera.
Kameran kan bara fokusera på 1 avstånd, det enda du kan göra för att få mer skarpt i bilden är att minska bländaren (högre bländartal) då blir skärpedjupet längre.

Om du inte tycker att bilderna är skarpa nog så kan du i kameran inställningar ställa in kameran på att lägga på mer skärpa på bilderna.

Okej, vad brukar det kallas i kameran för att ställa in det? Har inte hittat någon sådan inställning....Men det låter ju superbra!
Jag tror att det hjälpte mkt att jag ändrade Iso:n så att den bara var 200 och inte skenade upp med hjälp av autoläget. Mycket brus som försvann!

Jag vet inte om det är 100% men jag gissar att det är minst 100% för jag klippte ut en liten ruta i bilden, kanske en tiondel av bildens totala storlek...?

I Gimp som jag använder så ser jag inte hur många % jag zoomar. Iallafll hittar jag inte det. Men detta är en väldigt liten del av den totala bilden.

Jag vet inte om det är 100% men jag gissar att det är minst 100% för jag klippte ut en liten ruta i bilden, kanske en tiondel av bildens totala storlek...?

I Gimp som jag använder så ser jag inte hur många % jag zoomar. Iallafll hittar jag inte det. Men detta är en väldigt liten del av den totala bilden.

Om du inte förminskade den urklippta bilden innan du laddade den på Fotosidan, så är det 100%, oavsett vilket visningsläge du använde i Gimp.

Är allt OK nu? Behöver du mer hjälp?

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar