Åh vilka bra tips!
Men, vad är okularet?
nej, jag har inte kollat autofokus, men det ka ju kanske vara mer värt att ändra till fokus-en punkt? då blir den kanske mer precis eftersom jag kan välja precis vart punkten hamnar...vad tror ni?
Jag har varit ute och fotat idag massor. Började med alla automatiska lägen (vilket jag tycker resultatet blir sådär) men sedan körde jag alla olika manuella lägen, dock med Iso 200 hela tiden. Har kontrollen på vivid och ställde upp sharpnessen till max, dvs +9. Kände att det blev en aning "plastikt" och tror nog mer på att fota standard med skarpness + 5 ca, vad tror ni?(om jag inte är i en tropisk trädgård nångång, eller en godisaffär, då kanske dte blir bättre med vivid;=)
På a-läget tycker jag att det ofta blir lite mörka bilder. är det då jag ska öka iso:n så att den kan vara öppen längre?
Är f 8-9 ett bra värde att ta fasta på i A-läget och som sagt sedan anpassa med Iso?
När använder man Iso low 0,2 tex? (bara ren nyfikenhet)
Jag har lagt in en bild i galleriet, ett porträtt samt en utskuren bit av ansiktet av samma bild så ni får se skärpan. Tycker det är helt okej skärpa nu. Gissar att det är den lägre ison som tagit bort allt brus...kan det stämma?
Igår när jag fotade inne så hade ju kameran höjt iso till 3200 och jag kunde ju inte fatta varför allt var så oskarpt!
Känns som att jag lärt mig mer (av er) detta senaste dygnet än jag gjort under ett års tid med d60:n....
Nu känns det mkt roligare att ta med kameran på semester på onsdag.
Men annars, om jag är tex vid poolen, solen skiner jättestarkt och det är superljust och jag vill fota manuellt tex. Inte kan jag väl höja iso över 200 då?
Och OM jag vill ta med blixt för att jag fotar tex porträtt i motljus, är det fel tänkt av mig att tro att jag då måste höja f till väldigt högt eftersom slutartidne med blixt ej går höja över 200.....??
Om ni tänker er in i ljus turkietsol och motljus och tex på stranden....vilket då måste man väl höja över f8-9??
okej, det är nog galet av mig att spekulera i detta redan nu, men det är ju aldrig fel att vara förberedd emd tips från proffs!
/Erica
Mörka bilder i A-läget???
Hmm, knepigt.
Men tycker du så kan du testa att ändå köra A, och när en bild blivit för mörk, ta en till med lite +kompensering, mellan 0,3-1 steg kan vara bra testa med.Då kör du kameran som vanligt men just lite + vad gäller ljuset, dvs kameran förlänger tiden lite och du kan ha samma bländare som du valt innan, då den påverkar skärpedjupet och även skärpan.Blir tiden "för lång" = höj ISO lite grann.I normalt uteljus som sagt förut är 200-400, ja uppåt 800 ISO inget som orsakar några nämnvärda brister ang brus etc.
F:8-9 nämnde jag innan för att det ger både optikens "sweet spot" dvs bästa skärpa allmänt, men också för att du då får ngt mer skärpedjup än vid fullt öppen (typ F:3,5) och skärpedjup är bra ifall autofokusen inte skulle hamna klockrent...lite marginal skaffar man sej helt enkelt.Och högre ISO innebär att kameran vid en viss given bländare kan välja en
kortare tid, inte längre.Dvs bra för att slippa röreleseoskärpa om motivet är lite mindre stillasittande än en staty... ;-)
(Är det 'mörkt', som inomhus, kan ju lite brus vara värt stå ut med för att kunna att få till en bild, dvs man kan räkna med att behöva hoppa uppåt 800-1600 etc...men inne är ju inte vad du mest talat om just nu...)
Ang "turkietsol" och motljus vid poolen mm:
Om du
minskar bländaren, dvs kör F:11-16 ist för F:8 etc, då kan du kolla in vad
kameran i A-läget väljer för tid vid ett visst givet ISO.
Blir tiden inom kamerans användbara tidsskala, ja då kan du plåta på.Går inte exakt säga vad för tid det blir, bara att ställa in F och sen kolla.Sen märker du ifall du bör/behöver justera bländaren uppåt/nedåt, alt ändra ISO.
Inbyggda blixten i motljus?
Ja, om du är
nära motivet, och bländaren du ställt tillåter slutartiden att hamna inom den tidsskala som är kompatibel med blixten (står i manualen, jag har det inte i huvet).Och för liten bländare typ 16-22 kan ge att blixtens ljus inte orkar göra så värst mkt nytta...svår balansgång det där...
Annars försök ha sidljus eller snett bakljus om det går.Kan bli knepigt på andra sätt istället, men motljus
är ibland nåt man kan få svårt hantera snyggt...även om man inte är "rookie" ;-)
D90 har ju en rätt bra sak i hårda kontraster som det kan bli i motljus:
"Active D-lightning".Ställ in det och testa - det lyfter upp skuggor vid stora skillnader mellan ljusa & mörka partier i en kontrastrik bild.
Kan hjälpa upp en del iaf, prova så ser du hur det tar sej i motljus tex.