Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder, vad är felet?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Jag har fotat trav ett tag nu men på senare tid har bilderna bara blivit sämre och sämre. Jag börjar fundera om jag gör något fel med kameran eller om det är skit på sensorn.

Alla bilder har dålig fokus och känns suddiga överlag, även dagtids bilder. Inte jättesuddiga men tillräckligt för att man ska se att skärpan inte sitter.

Ganska irriterande då jag råkat ut för samma grej flera sesioner nu!
Ikväll körde jag på Auto-iso, 200 slutartid samt 2.8 bländare med 70-200 2,8 VR. (VR var avslaget.) Har provat att dra upp slutaren till 320 men fortfarande suddigt.

Vad kan felet vara?! Bilderna känns verkligen jättedåliga.

BILDEXEMPEL: (utsnitt)
22a8ebb000d9832b63751f30c55e493e.jpg

...Alla bilder har dålig fokus och känns suddiga överlag... ...man ska se att skärpan inte sitter. ... Ikväll körde jag på Auto-iso, 200 slutartid samt 2.8 bländare med 70-200 2,8 VR. ... Vad kan felet vara?! Bilderna känns verkligen jättedåliga...

När det gäller så här fartfyllda sporter bör slutartiden inte vara långsammare än 1/500. Bländaren naturligtvis så stor som möjligt, i ditt fall 2,8. Lås ISO så högt du kan utan att bruset förtar glädjen/kvalitén. På min Canon 40D ligger smärtgränsen vanligen nånstans runt ISO 1000-1250. I nödfall kan jag gå upp till ISO 1600 men då lämpar sig bilden oftast bara som monokrom.

P.S. Om det blir mörkt ute så rekommenderar jag att du skruvar på ditt Nikkor 85 mm f/1.4 istället och går närmare travbanan. Då ska du kunna köra på ISO 400-800 utan några som helst problem.

Hm det lustiga är att jag fotat rätt mycket trav förut och då har det gått finfint med 1/200 eller 1/320. Särskillt om man panorerar!

Kan det vara bakfokus på nån del i apparaten?
Kan man SE för blotta ögat om det ÄR skit på sensorn? Alltså inte skit, utan mer skräp. Jag har ju inte lagt några exkrementer på sensorn.

har aldrig fotat trav och har bara 10min gångtid till färjestads travbana :) så nu gav du mig en ny utmaning.
men kan tänka mig att man ändå behöver snabbare tid på slutaren där,dels så blir benen på hästen blir snyggast när man fryser dom i rätt läge.
Detta läget som på kortet så skulle jag nog inte panorera,utan vänta med det kortet till hästen har sidan mer mot kameran.
och hadde nog höjt bländartalet lite till 4, även höjt iso.
och tagit stöd emot räcket.

ang bakfokus,tycker gruset ser lite skapare ut vid bakbenen.
så gör en koll på längre avstånd.

P.S. Om det blir mörkt ute så rekommenderar jag att du skruvar på ditt Nikkor 85 mm f/1.4 istället och går närmare travbanan. Då ska du kunna köra på ISO 400-800 utan några som helst problem.

Jag lägger vantarna på objektivet på torsdag nästa vecka, så då ska jag testa. hur funkar 1.4 bländare vid trav tror ni? Jäkligt kort skärpedjup?

Jag lägger vantarna på objektivet på torsdag nästa vecka, så då ska jag testa. hur funkar 1.4 bländare vid trav tror ni? Jäkligt kort skärpedjup?

Kanske inte jäkligt, men ganska i alla fall, eftersom att du inte kommer så galet nära med 85mm (vet inte vad du har för cropfaktor dock)

Ifall du misstänker felfokusering skulle du ju kunna prova på några stationära motiv och se efter om skärpan blir bättre? Om det är det som bakfokus innebär då, jag kanske är ute och cyklar.

Hm det lustiga är att jag fotat rätt mycket trav förut och då har det gått finfint med 1/200 eller 1/320. Särskillt om man panorerar!

Kan det vara bakfokus på nån del i apparaten?
Kan man SE för blotta ögat om det ÄR skit på sensorn? Alltså inte skit, utan mer skräp. Jag har ju inte lagt några exkrementer på sensorn.

Fast i den här bilden har du ju INTE panorerat. Då kan nog slutartiden vara i längsta laget.

Jag får också en känsla av att fokus ligger bakom kusen. Hur väljer du fokuspunkt? Vilken fokusmetod? Du bör ha följande fokus (AI Servo på Canon språk).

Skit på sensorn är det inte, det yttrar sig som fläckar i bilden. Om man har riktigt mycket blir det som små svarta "kakor" som syns på bilden. Är det lite mindre skit, syns det knappast på den här typen av bild, det syns tydligast vid lilten bländare. Ställ in bländare 22, fota en blå himme, kolla i 100% på dattorn, då kommer du att se sensorsmuts, men som sagt det har knappast med ditt problem här att göra.

Senast ändrad:
Detta med vilken fokuspunkt man väljer på D300:an tycker jag är intressant. Japp jag kör på kontinuerligt fokus.

För dom som kör eller testat D300: hur skulle ni ställa in fokuspunkt vid tex ett travlopp? Jag upplever fokusen mycket snabbare om man ställer in väljaren på baksidan i "mittenläget". Då kan man välja EN av de 52 punkterna som ska fukuseras, dvs endast en punkt. Det här funkar ju jättebra sålänge man vill ta bilder med hästen i centrum, men blir väldigt tråkigt efter ett tag om man tex vill göra en annorlunda komponering!
Att flytta punkten med högertummen mitt under plåtningen är jättesvårt.

Att köra med väljaren i läget där ingen autofokuspunkt i sökaren är markerad är lite vanskligt, då kameran oftare missar fokus då.

Kanske är det detta som är problemet för mig.

3D tracking tycker jag inte heller fungerar bra, kameran tappar ofta målet när man ska fota travhästar (alla hästar har ungefär samma färg, inga kontraster)

Hur gör ni, D300 ägare?

Fast i den här bilden har du ju INTE panorerat. Då kan nog slutartiden vara i längsta laget.
Ja det var en dålig testbild, men jag upplever de riktiga panorerade bilderna som suddiga också. Även stillbilderna ibland.

Kan det bli imma på sensorn om man kommer från 15grader till -1grad?
Man rör sig oftast ut och in ur totohallen.

Ja det var en dålig testbild, men jag upplever de riktiga panorerade bilderna som suddiga också. Även stillbilderna ibland.

Kan det bli imma på sensorn om man kommer från 15grader till -1grad?
Man rör sig oftast ut och in ur totohallen.

Har aldrig hört talas om imma på sensorn, däremot kan man ju mycket väl få det på objektivet.

Jag tror du kan släppa tankarna på att det är något smuts eller knas med sensorn. Problemet ligger någon annanstans.

Gustaf, en tanke bara.
Hur fort springer en travare? Har inte koll.
Men om vi utgår från 40km/h så innebär det att den förflyttar sig ca 5,5cm på 1/200. Det borde kunna ge en del rörelseoskärpa tycker jag. Motsvarande sträcka för 1/320 blir drygt 3 cm. Om man inte panorerar så kan det ju ge oskärpa tycker jag.
Men, du kan detta bättre, jag har aldrig plåtat hästar. Panorering blir ju en annan sak, jag räknar på att kameran är stabil.

En annan sak att ta hänsyn till är ju skakningsoskärpa. Du kanske är stabil på handen, men annars brukar man ju ha en grundregel som säger slutartid= 1/brännvidden X cropfaktor. Skulle väl bli ca 1/300 för dig vid 200mm. Men det är ju individuellt, många klarar betydligt längre tider.

Det jag menar är att flera faktorer är inblandade samtidigt. Därför bör du kanske kolla din utrustning under mer kontrollerade former först (stativ, korta tider) om du inte redan gjort det.
Hoppas jag inte slår in öppna dörrar nu, ber om ursäkt i så fall.

/Arne

Detta med vilken fokuspunkt man väljer på D300:an tycker jag är intressant. Japp jag kör på kontinuerligt fokus.

För dom som kör eller testat D300: hur skulle ni ställa in fokuspunkt vid tex ett travlopp? Jag upplever fokusen mycket snabbare om man ställer in väljaren på baksidan i "mittenläget". Då kan man välja EN av de 52 punkterna som ska fukuseras, dvs endast en punkt. Det här funkar ju jättebra sålänge man vill ta bilder med hästen i centrum, men blir väldigt tråkigt efter ett tag om man tex vill göra en annorlunda komponering!
Att flytta punkten med högertummen mitt under plåtningen är jättesvårt.

Att köra med väljaren i läget där ingen autofokuspunkt i sökaren är markerad är lite vanskligt, då kameran oftare missar fokus då.

Kanske är det detta som är problemet för mig.

3D tracking tycker jag inte heller fungerar bra, kameran tappar ofta målet när man ska fota travhästar (alla hästar har ungefär samma färg, inga kontraster)

Hur gör ni, D300 ägare?
Jag fotar galopp med en D300 och jag använder de nio mittersta punktera samt ser till att slutartiden blir 1/500 eller 1/1000 (snabbare tycker jag ger sämre bilder) och självklart kontinuerlig fokus som jag ställer på mittenläget av de tre prioriteringsvarianterna. Jag använder alltid objektiv med bländare 2,8 eller 1,4 vilket jag ser som en förutsättning för att lyckas...

Den här bilden är tagen med nya 50/1,4 med inställningarna ISO 400, 1/320 och bländare 1,4 en dag när det var relativt lite ljus.

Bilagor

• Valbonne.jpg
    Valbonne.jpg
    69.9 KB · Visningar: 507
Jag brukar bara köra tre bilder per sekund dessutom om det spelar någon roll...

Kan ju tillägga att Valbonne gick ett träningspass över 1000 meter på 61 sekunder :)

Senast ändrad:
Gustaf, en tanke bara.
Hur fort springer en travare? Har inte koll.
Men om vi utgår från 40km/h så innebär det att den förflyttar sig ca 5,5cm på 1/200. Det borde kunna ge en del rörelseoskärpa tycker jag. Motsvarande sträcka för 1/320 blir drygt 3 cm. Om man inte panorerar så kan det ju ge oskärpa tycker jag.
Men, du kan detta bättre, jag har aldrig plåtat hästar. Panorering blir ju en annan sak, jag räknar på att kameran är stabil.

En annan sak att ta hänsyn till är ju skakningsoskärpa. Du kanske är stabil på handen, men annars brukar man ju ha en grundregel som säger slutartid= 1/brännvidden X cropfaktor. Skulle väl bli ca 1/300 för dig vid 200mm. Men det är ju individuellt, många klarar betydligt längre tider.

Det jag menar är att flera faktorer är inblandade samtidigt. Därför bör du kanske kolla din utrustning under mer kontrollerade former först (stativ, korta tider) om du inte redan gjort det.
Hoppas jag inte slår in öppna dörrar nu, ber om ursäkt i så fall.

/Arne

Tror inte det är så lätt, oskärpan på något som springer förbi beror på hur fort subjektet rör sig i förhållande till utsnittet under slutartiden.
Det märker man direkt om man zoomar ut eller förflyttar sig längre bort. Lite lurigt att förklara.

Allt för mycket skärpa kan döda fartkänslan.

Jag har plåtat en del trav och med tele hamnar jag ofta på 1/125s, snabbare blir för skarpt och långsammare för oskarpt. Det gäller att prova sig fram och att panorera.

Att skruva upp bilder tycker jag sällan är ett problem. Bruset kan ibland förhöja actionkänslan. Att jag försöker hålla mig ifrån ISO 3200 på Eos 5D och Eos 40D är att det lätt uppstår bandning, och det är riktigt fult.

Jag har plåtat en del trav och med tele hamnar jag ofta på 1/125s, snabbare blir för skarpt och långsammare för oskarpt. Det gäller att prova sig fram och att panorera.

Att skruva upp bilder tycker jag sällan är ett problem. Bruset kan ibland förhöja actionkänslan. Att jag försöker hålla mig ifrån ISO 3200 på Eos 5D och Eos 40D är att det lätt uppstår bandning, och det är riktigt fult.

Här är två av mina travbilder:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/545003.htm?set=mp
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/545612.htm?set=mp

Snacka om vi har helt olika filosoi. Jag använder aldrig mer än ISO 800 för då försvinner ju all textur och hästen blir en brun blobb.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar