ANNONS
Annons

Suddiga bilder med självutlösaren

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är som vi trodde, alltså. Det verkar rätt korkat, om jag ska vara ärlig!

Det enda rimliga vore väl ändå att fokusera alldeles innan bilden exponeras, snarare än när fotografen trycker ned avtryckaren?

Visserligen löses saken med fjärrstyrning, men det känns ändå märkligt.

Ni som har andra märken på kameran, uppför sig dessa likadant?

Per

Senast ändrad:

Det enda rimliga vore väl ändå att fokusera alldeles innan bilden exponeras, snarare än när fotografen trycker ned avtryckaren?

Det vet jag inte om jag håller med om. Det enda självutlösaren egentligen är till för att göra är ju att infoga lite tid mellan trycket på avtryckaren och det att bilden faktiskt tas. Alla inställnignar, komposition etc., etc, gör man ju med ögat mot sökaren, innan man trycker av. Jag är inte helt övertygad om att jag vill att kameran fipplar med något på egen hand efter att jag sagt hur allt ska vara.

Men i dagens digitala värld vore det förstås en rätt smal sak att låta fotografen välja i kamerans inställnignar när och hur fokusering ska ske tillsammans med självutlösare. Jag trycker fortfarande att nuvarande funktion är den mest rimliga defaultinställningen, och mig veterligen är det så självutlösare alltid fungerat, så det torde vara vad de flesta är vana vid och väntar sig (även om det är ett rätt lätt vägande argument på en instegskamera).

Min Canon 40D fungerar likadant med den inbyggda självutlösaren.
Men om jag "tillverkar" en självutlösare genom att koppla TC-80N3 till fjärrkontrolluttaget, och använder den fjärrkontrollens programmerbarhet till att göra en självutlösare, då fokuserar den inte lika långt före själva avtrycket.

Visserligen löses saken med fjärrstyrning, men det känns ändå märkligt.

Ni som har andra märken på kameran, uppför sig dessa likadant?

Per

Nej självklart ska alla inställningar (utom möjligtvis exponeringen) låsas när man trycker ner avtryckaren. Hur ska man annars veta var skärpan läggs.

Jag hade personligen valt att fokusera manuellt i en sådan här situation och kanske bländat ner lite för att få ett skärpedjup med lite vingelutrymme.

M

Jag ser invändningarna och förstår dem. Men då måste man ju fråga sig vilket självutlösarens primära användningsområde är. Jag har använt den till två saker:

1. Saras fall som inledde tråden: att själv vara med på bild.
2. Att försöka nedbringa skakning genom att låta kameran själv trycka ned knappen.

Jag har alltid trott att fall 1 är det vanligaste, och i så fall måste väl det vettigaste funktionen (för att få en skarp bild av mig som störtar in i bild) vara att fokusera så sent som möjligt.

För fall 2 känns det absolut bäst att allt (även exponering!) fryses då jag trycker ned avtryckaren och startar timern.

Håller ni med? Finns det fler fall?

Per.

PS. I min fotobok från 40-talet omnämns bara fall 1 som användning av självutlösare. Fall 2 fixades då med trådutlösare. DS

Det är precis de saker jag själv använder självutlösaren till också (i mitt fall är 2. vanligast, men det beror ju bara på mina egna fotovanor -- vilka vanligen innefattar att jag inte befinner mig i den farliga änden av kameran ;-) ).

Men även i fall ett, där jag möjligen ser en poäng med att kameran fokuserar själv, tror jag att det är lättare att få en bra bild om man fokuserar själv. Undantaget skulle väl vara om man själv är en enda personen i bild, och inget annat i motivet kan tjäna att sätta fokuseringen på. Men då gäller det ju att kameran väljer att lägga fokus på rätt ställe, d.v.s på mitt ansikte, inte på mitt bröst eller på något bakom ena axeln. ... och då är vi tillbaka på att man nog gör bäst i att gardera med lite tilltaget skärpedjup, och då är det kanske trots allt lika bra att fokusera själv från början.

Men som sagt, med dagens kameror med massor av personanpassade inställningar kan ju detta enkelt göras till fotografens val.

Oj jag har vart bortrest sen i onsdags så jag har inte haft tillgång till internet.

Läser igenom allt här och testar lite med kameran så får vi se vad jag kommer fram till.

Vissa verkar tro att det går, vissa inte.. Funkar det inte så får jag ta och lägga in en bild och visa hur bildera blir.

När jag skulle ta några självporträtt på mig själv ensam, fick jag lov att sätta upp en "dummy" som kameran kunde fokusera på, vilken jag sedan bytte ut mot mig själv på rätt plats. Något annat kom jag inte på. Om någon redan har nämnt förfaringssättet ber jag om ursäkt.

När jag skulle ta några självporträtt på mig själv ensam, fick jag lov att sätta upp en "dummy" som kameran kunde fokusera på, vilken jag sedan bytte ut mot mig själv på rätt plats. Något annat kom jag inte på. Om någon redan har nämnt förfaringssättet ber jag om ursäkt.

Har ingen "dummy", men det är så jag har försökt fast men andra saker. prövat det mesta jag har haft tillgång till som skulle kunna fungera att fokusera på, men dom blir ändå inte bra..

Får pröva igen med nånting framför och då även med alla dessa tips :)

Har ingen "dummy", men det är så jag har försökt fast men andra saker. prövat det mesta jag har haft tillgång till som skulle kunna fungera att fokusera på, men dom blir ändå inte bra..

När jag experimenterade med min flickväns D40 häromdagen använde jag bl.a. en dörröppning. Jag satte fokus på ena dörrposten och ställde mig sedan mitt i dörröppningen.

När jag experimenterade med min flickväns D40 häromdagen använde jag bl.a. en dörröppning. Jag satte fokus på ena dörrposten och ställde mig sedan mitt i dörröppningen.

smart! själv hittade jag nyss en lampa som är lika hög som jag så nu lär jag få till någon bra bild!

Så nu har jag testat och bilden blir mycket bättre, men när jag zoomar in bilden så är ögonfransarna osv ganska suddiga fortfarande. Men det kanske inte är något att göra åt med tanke på att det är svårt att ens få till en osuddig bild om man inte tar hjälp av en dunderstor lampa.

Det är precis de saker jag själv använder självutlösaren till också (i mitt fall är 2. vanligast, men det beror ju bara på mina egna fotovanor -- vilka vanligen innefattar att jag inte befinner mig i den farliga änden av kameran ;-) ).

Men även i fall ett, där jag möjligen ser en poäng med att kameran fokuserar själv, tror jag att det är lättare att få en bra bild om man fokuserar själv. Undantaget skulle väl vara om man själv är en enda personen i bild, och inget annat i motivet kan tjäna att sätta fokuseringen på. Men då gäller det ju att kameran väljer att lägga fokus på rätt ställe, d.v.s på mitt ansikte, inte på mitt bröst eller på något bakom ena axeln. ... och då är vi tillbaka på att man nog gör bäst i att gardera med lite tilltaget skärpedjup, och då är det kanske trots allt lika bra att fokusera själv från början.

Men som sagt, med dagens kameror med massor av personanpassade inställningar kan ju detta enkelt göras till fotografens val.

Jag förstår inte ovanstående! Hur fokuserar man exempelvis själv på sitt eget ansikte?

per

Så nu har jag testat och bilden blir mycket bättre, men när jag zoomar in bilden så är ögonfransarna osv ganska suddiga fortfarande. Men det kanske inte är något att göra åt med tanke på att det är svårt att ens få till en osuddig bild om man inte tar hjälp av en dunderstor lampa.

Det låter som att du inte ens använder blixt?

Jag upprepar det jag frågade tidigare: vilken slutartid använder du? Om du försöker ta själporträtt inomhus utan blixt så är nog risken stor att det är du som rör dig under tiden som bilden tas.

Det låter som att du inte ens använder blixt?

Jag upprepar det jag frågade tidigare: vilken slutartid använder du? Om du försöker ta själporträtt inomhus utan blixt så är nog risken stor att det är du som rör dig under tiden som bilden tas.

Jo jag använder blixt och står stilla när bilden väl tas. Jag har en slutartid på 60.

saarae! Med dummy menade jag helt enkelt något, vad som helst, som kameran kan fokusera på tills jag kommer i position. I mitt fall blev det en skåpdörr där ansiktet skulle hamna. Det var sedan lätt att få ansiktet exakt i läge och sedan fälla undan dörren. Men visst vore det bättre med en elegantare lösning. Om man är en i en grupp så är det ju inget problem, för då hittar ju kameran någon annan att fokusera på.

Jag förstår inte ovanstående! Hur fokuserar man exempelvis själv på sitt eget ansikte?

Det var ju det jag försökte antyda att just i situationen att man själv är den enda personen på bild, och det inte finns något annat föremål i bilden som man kan sätta fokus på (som man alltså vet också ska ligga i fokusplanet), då skulle jag kunna se en poäng med att kameran fokuserar på egen hand. Men även i det fallet gäller det ju då att få kameran att faktiskt fokusera just på ditt ansikte, och inte din axel, trädet strax bakom örat, eller vad som helst som kameran råkar vara riktad mot. Motfrågan är alltså hur du kontrollerar att kameran fokuserar just på ditt ansikte.

Om man tar en bild på 3 meters avstånd med 55mm brännvidd, och ställer in kameran på bländare 8, så får man ett skärpedjup på ungefär en meter, från 2.5 till 3.5 meter. Det borde räcka för att få hygglig skvalpmån.

Per.

Motfrågan är alltså hur du kontrollerar att kameran fokuserar just på ditt ansikte.
Live view med ansiktsfokus. Ibland kan gimmick-funktioner komma till nytta. Dock så funkar det fortfarande inte än eftersom fokus likförbenat sätts när man trycker ner avtryckaren, men med fjärrkontroll blir det bra.

Live view med ansiktsfokus. Ibland kan gimmick-funktioner komma till nytta. Dock så funkar det fortfarande inte än eftersom fokus likförbenat sätts när man trycker ner avtryckaren, men med fjärrkontroll blir det bra.

Inte på 1000D med Live View, man kan ställa in fokus med tre olika metoder, manuellt (canons rek), Snabb läge och Live läge, man kan flytta runt var man vill ställa in fokus och förstora upp till 10x för fokuseringen. Detta blir fokus när man trycker ner avtryckaren direkt eller med fjärrutlösare.

Live View kan också skötas via datorn, om Saarae hade haft en Canon med Live View kunde hon riggat upp en datorskärm strax utanför bild och med hjälp av tex ett trådlöst tangentbord ställt in skärpan och aktiverat självutlösaren. Sen skulle hon direkt på skärmen kunnat se om hon var nöjd eller behövde ta fler bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar