Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur fokuserar din kamera när du använder självutlösare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst, men din kamera har väl autofokus? Varför ska den sluta fungera bara för att självutlösaren används?

Per
Ja visst har den autofokus men det finns flera situationer där manuell fokusering är att föredra. Hyperfokal inställning är ett exempel, produktfotografering ett annat. Autofokus har sin funktion särskilt i följande fokus. En fokusering via självutlösaren som den beskrivs i tråden torde handla om en helt automatisk kamera. Frågan kvarstår, vad är problemet med att göra inställningen själv?
 
..men kan bara få kameran att fokusera första exponeringen, när fjärren används!
Är du säker på att det inte är fjärren som av någon märklig anledning ger "tvåstegs" avtryckare bara första gången den används..?
Vad händer om du provar stänga av och starta om fjärren (både sändare och mottagare) mellan försöken?
Hjälper inte det så är det ju uppenbarligen kamerans firmware som behandlar första och andra "remote-trigger" olika..
Isåfall har det garanterat diskuterats på något internationellt Nikon-forum på nätet, sök! :p
 
Att det är så här är förstås för att kamerorna fungerar likadant oavsett om du har självutlösare eller ej. Du fokuserar när du trycker halvvägs, och kan se vad som händer. Sen tas bilden när du trycker helt. Antingen bums eller lite senare.
 
  • Gilla
Reaktioner: PMD
Många svar på en egentligen väldigt enkel fråga. Använd kamerans manuella funktioner. Det är elementär fotografi helt enkelt. En situation med självporträtt torde vara en av fotografiets mest kontrollerade situationer, inte ett snap shoot direkt. Erik Schalins råd gäller. Tape är bra till mycket.
Tejp funkar ju bara om du tänker peka objektivet parallellt med golvet. Lutar det uppåt eller nedåt det minsta så gör även skärpeplanet det, och ansiktet på personen kommer vara ur fokus. För att inte tala om att det inte går alls när du inte har golvet/marken med i bild ens.

Jag har själv aldrig reflekterat över problemet eftersom jag brukar fokusera manuellt, men inte fan är det så lätt som vissa av er försöker få det att verka. Särskilt inte om skärpedjupet är kort och det inte finns något annat på samma djup bilden som man kan fokusera på. Då har jag helt enkelt itererat mig fram genom att flytta fokus från bild till bild tills det blir tillräckligt bra.

Det är nog helt enkelt så att ingen tänkt på vad självutlösaren faktiskt används till. Tror alla kameror jag ägt har betett sig på det sätt som trådskaparen beskriver.
 
Alla mina Nikon fokuserar när jag trycker ned avtryckaren, även med självutlösare inställt. Det är oerhört korkat, med tanke på att förväntad användning ju är att man tar en bild sig själv Och alltså inte finns i bild när avtryckaren trycks ned. Detsamma verkar ske med exponeringen, vilket dock oftast är ett mindre problem.

Varför gör inte kameran det rimliga; ställer ljus och fokus vid exponering?

En mycket bra fråga. Även vad gäller kommande inköp av nyare saker, har Nikon fixat en fungerande självutlösare på exempelvis Z6 eller Z9?

Vid varje exponering som följer efter att självutlösaren aktiverats borde det vara rimligt att ha en autofokusinställning som fungerar. I exempelvis nyare kameror med ögon-igenkänning-fokus. Då kan du (borde du kunna) göra exempelvis nio exponeringar via självutlösaren på nio olika avstånd och vid varje bild hamna i fokus. Har du investerat i ett ljusstarkt objektiv, kamera etc, vill du förstås ha glädje av investeringen under inte minst mörka förhållanden. Att förfokusera och sedan blända ner till f8 är inte ett tips du vill ha, du vill förstås att det ska funka ändå.

I en annan tråd tipsade "Bluebike" om att använda ett spänt snöre mot stativhuvudet. Längst snöret fäster du ett föremål som du fokuserar på. Därefter låser du fokus / ändrar till manuell. Modellen (du) ställer dig på det avståndet med hjälp av snöret. Och på så vis hamnar du i precision gällande skärpa. Så du slipper f8 tillsammans med höga isotal samt en dålig motivseparation.

 
ANNONS