Annons

Hur fokuserar din kamera när du använder självutlösare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Grundproblemet måste ju vara att helt bergsäkert placera ett motiv (ansikte, öga...) efter tio sekunder, exakt där fokuspunkten är.
I allmänhet är det nog bättre att fokusera i förväg. Å andra sidan är det nog högt på tiden med en modern finess (valbar, naturligtvis) för att fokusera vid själva fototillfället, ungefär som en del kameror är designade för att ta en kort bildserie med självutlösaren. Dumt när man slösade med film, nästan självklart nuförtiden.

Jag gissar att någon kameratillverkare redan har en sådan valbar serietagning.
 
Samma problem på alla mina DSLR Canon, t.ex 7d mk 2. Jan använder fjärrkontroll, funkar upp till 3-5 meter. Just på 7d mk 2 finns det möjlighet till intervallfoto, att ta flera bilder, låt oss säga 3 bilder var 10e sekund. Denna funktion funkar bra som fördröjning, även om bild 1 blir en bom. Funkar tyvärr inte i live view. Har även en radio utlösare som funkar upp till 50 meter (100 meter enligt datablad).

På eos m100 kan jag även använda paddan som utlösare.

Men tycker att själva lösningen att ställa in skärpan när ma trycker på knappen vid fördröjningfotografering är korkad, borde väl finnas en custom inställning när skärpan ställs.
 
Grundproblemet måste ju vara att helt bergsäkert placera ett motiv (ansikte, öga...) efter tio sekunder, exakt där fokuspunkten är.
I allmänhet är det nog bättre att fokusera i förväg. Å andra sidan är det nog högt på tiden med en modern finess (valbar, naturligtvis) för att fokusera vid själva fototillfället, ungefär som en del kameror är designade för att ta en kort bildserie med självutlösaren. Dumt när man slösade med film, nästan självklart nuförtiden.

Jag gissar att någon kameratillverkare redan har en sådan valbar serietagning.

Ja det finns i min Nikon Z6 också. Man kan välja en serietagning där kameran fokuserar vid varje bild. I fotograferingsmenyn väljer man intervalltimerfotografering. Man väljer antal bilder som skall tas sedan är det bara springa framför kameran och hoppas att kameran hittar fokus där man vill. Men jag tycker det är lättare när man själv ser en bild av sig själv samtidigt än att kolla efterhand om någon bild blev bra.

 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja sammanfatta den här tråden så här:

1. Använd inte självutlösaren för att ta en selfie; välj någon metod för fjärrkontroll i stället.
2. Om du behöver använda självutlösaren, se till att ha något att fokusera (och ljusmäta) på där du tänker ha ögonen, och lås på något sätt fokus och ljusmätning, innan du klickar igång självutlösaren.
3. Som den fungerar måste självutlösaren anses vara trasig, eller i vart fall svårt handikappad till det den är tänkt för, se punkt 2.
4. Ingen vet varför det är så här; tekniken i kameran är inte hindret.

Per
 
Jag skulle vilja sammanfatta den här tråden så här:

1. Använd inte självutlösaren för att ta en selfie; välj någon metod för fjärrkontroll i stället.


Du glömde, eller: intervalltimerfotografering.

Bara ett annat läge av självutlösare som gör det jobb du vill den ska göra. Du kan välja exakt om du bara vill ta en bild, eller 9999 st, hur lång tid mellan varje kort och då sätts fokus efter varje bild.
 
Kan fungera om den letar fokus efter att självutlösaren startats. Men jag tycker kameran fångar ansikten lite för sporadiskt för att vara pålitligt. Vilken del av ansiktet fokuserar kameran på om skärpedjupet är kort?
Jag vet inte hur det fungerar på Nikon, men på Olympus ställer du in så den fokuserar på ögat i ansiktet. Det kan man även göra på min RX100 vii.
Det borde gå att göra på en så pass ny Nikon.
 
Du glömde, eller: intervalltimerfotografering.

Bara ett annat läge av självutlösare som gör det jobb du vill den ska göra. Du kan välja exakt om du bara vill ta en bild, eller 9999 st, hur lång tid mellan varje kort och då sätts fokus efter varje bild.

Visst är det så, och då blir punkt 4 ännu märkligare! Funktionen med självutlösare har kanske hängt med för länge?
 
Visst är det så, och då blir punkt 4 ännu märkligare! Funktionen med självutlösare har kanske hängt med för länge?

Jag vet inte. Men jag använder självutlösare då och då, bland annat när jag ska natt fotografera eftersom att jag inte har någon fjärrkontroll så sätter jag fokus där jag vill, väntar 5 sek innan bilden tas så blir det inga vibrationer på stativet. Men visst borde de lätt kunna baka in ett val med, fokus före eller efter.
 
Frågeställaren har en Z fc och behöver inte köpa något.

När jag kollade på Scandinavians presentation för Z fc stod följande:

"Autofokusen känner igen personers ögon och djur vid både stillbild och video"

Då borde det väl vara möjligt att bara ställa in "tracking" (följande AF) och Nikon borde väl ha en app man kan fjärrstyra och ta en bild med trådlöst. Då borde ju kameran hitta ett öga automatiskt. Ställa fokuspunkter känns ju lite stelt idag med den kameran.

Självutlösare är väl fine med manuell fokusering men det behöver man väl inte vara beroende av med en sådan kamera? Känns ju som fel verktyg för fel situation.
 
Alla mina Nikon fokuserar när jag trycker ned avtryckaren, även med självutlösare inställt. Det är oerhört korkat, med tanke på att förväntad användning ju är att man tar en bild sig själv Och alltså inte finns i bild när avtryckaren trycks ned. Detsamma verkar ske med exponeringen, vilket dock oftast är ett mindre problem.

Varför gör inte kameran det rimliga; ställer ljus och fokus vid exponering?

Gör din kamera rätt?

Per

PS Om jag kan få min D7100 eller Z FC att göra rätt ber jag er och Nikon om ursäkt!
Manuell fokus
 
En Canon R beter sig likadant dvs att från och med att du tryckt ner självutlösaren slutar kameran fokusera . Jag använder kontinuerlig af med ögonfokus och en fjärrutlösare vid selfie vilket fungerar bra men bilden påverkas ibland när fjärrutösaren (alt telefonen) ska gömmas i bild. Hade gärna sett ett läge där af arbetade fram till bilden tas även med självutlösaren. Jämfört med tidigare kameror utan ögon af så är dock selfies en fröjd att tekniskt utföra idag.

Själva resultatet förknippas tyvärr inte med fröjd trots att skärpan är på rätta stället men det rår ingen teknik på😃

Edit: Läste slarvigt men att fokus sätts i läget när bilden tas hade ju fungerat även med ovan inställningar. Iallafall bättre än nuvarande lösning som du beskrivit.
 
Senast ändrad:
Jag har gett självutlösaren på båten och köpt en fjärrkontroll till min Nikon Z FC, precis som flera av er föreslagit. Funkar hur fint som helst! Jag köpte en kopia av Nikon ML-L7 hos Kamda för halva priset av originalet.
 
Jag tar tillbaka det där med hur fint som helst! Fjärrkontrollen fungerar, men kameran fokuserar lite som den vill. Jag har nog kollat alla inställningar för autofokus, men kan bara få kameran att fokusera första exponeringen, när fjärren används!

Exempel. Jag ställer in för fjärr. Provtrycker för att se att det fungerar. Kameran fokuserar som den ska. Jag komponerar om bilden och trycker igen. Fokusavståndet ändras inte! Varför?

PS. Jag har provat med originalet Nikon ML-L7; den fungerar lika uselt.
 
Många svar på en egentligen väldigt enkel fråga. Använd kamerans manuella funktioner. Det är elementär fotografi helt enkelt. En situation med självporträtt torde vara en av fotografiets mest kontrollerade situationer, inte ett snap shoot direkt. Erik Schalins råd gäller. Tape är bra till mycket.
 
Många svar på en egentligen väldigt enkel fråga. Använd kamerans manuella funktioner. Det är elementär fotografi helt enkelt. En situation med självporträtt torde vara en av fotografiets mest kontrollerade situationer, inte ett snap shoot direkt. Erik Schalins råd gäller. Tape är bra till mycket.

Visst, men din kamera har väl autofokus? Varför ska den sluta fungera bara för att självutlösaren används?

Per
 
ANNONS