Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder med självutlösaren

Produkter
(logga in för att koppla)
Har du fjärrkontroll?

Nej det har jag inte men jag har märkt att den fokuserar under tiden då jag själv går närmre och längre bort från kameran.

Med svar på det du skrev tidigare så finns det sportläge att välja, men då kan jag inte ställa in blixt och det fungerar ändå inte om jag prövar med självutlösaren..

Det står såhär i guiden: "Kameran fokuserar kontinuerligt och följer motivet i mitten av fokusområdet när avtryckaren är nedtryckt halvvägs. Om motivet flyttar sig från fokusområdet i mitten fortsätter kameran att fokusera på grundval av information från andra fokusområden."

Visst kan man tänka sig att det borde ju fungera, men det är helt annorlunda när man tar på självutlösaren.

Nej det har jag inte men jag har märkt att den fokuserar under tiden då jag själv går närmre och längre bort från kameran.

Menar du att kameran ändrar fokus utan att du rör den medan självutlösaren räknar ner? Om jag har tid ska jag låna flickvännens D40 och experimentera lite ...

Menar du att kameran ändrar fokus utan att du rör den medan självutlösaren räknar ner? Om jag har tid ska jag låna flickvännens D40 och experimentera lite ...

nej jag skrev i ett tidigare inlägg att jag höll ner utlösaren samtidigt :p

Annars hade det nog blivit jätte bra bilder om den fokuserat under tiden!

Ja det skulle vara jätte bra om någon kunde berätta precis hur jag ska göra för nu har jag typ prövat allt..

Sara, Du kan inte vara på två platser samtidigt.

Gör så här.... ställ kameran på stativ några meter ifrån Dig. Välj grönt och tryck på självutlösare. Vädja till någon att ta in Dig i sökaren, och be vederbörande att trycka på knappen utlösning. Gör så och Du har anledning att se fram mot ett vackert porträtt. Om Du kan sitta stilla.

per

Senast ändrad:
Sara, Du kan inte vara på två platser samtidigt.

Gör så här.... ställ kameran på stativ några meter ifrån Dig. Välj grönt och tryck på självutlösare. Vädja till någon att ta in Dig i sökaren, och be vederbörande att trycka på knappen utlösning. Gör så och Du har anledning att se fram mot ett vackert porträtt. Om Du kan sitta stilla.

per

Hehe, nej jag har förstått det efter alla dessa svar.

Men kändes som att det borde finnas nått sätt eftersom det fungerar bra med en vanlig digitalkamera. Synd att bilderna med den kameran inte alls blir lika bra som om man tar en fokuserad vanlig bild med systemkameran.

Men tack för alla svar och hjälp!

Med en kompakt digitalkamera har man ju skärpedjup härifrån till evigheten, vare sig man vill eller ej. Spelar ingen större roll var den fokuserar.

Är det extrema närbilder på dig själv du försöker ta?

”jag har märkt att den fokuserar under tiden då jag själv går närmre och längre bort från kameran. ”

”jag skrev i ett tidigare inlägg att jag höll ner utlösaren samtidigt :p

Visst har man en viss rörlighet i armen men inte är det mycket man kan gå ”närmre och längre bort från kamera” samtidigt som man håller ner utlösaren. Beror förstås på hur långa armar man har. Men på så kort avstånd blir förstås fokuseringen mer kritiskt för att få det precist.

Skulle gärna ha sett hur du gör när du ”går närmre och längre bort från kameran” samtidigt som du håller ner utlösaren, kan du inte rigga kompakten och ställa in den på filmning och lägga ut på YouTube? ;-)

Klar att det finns lösningar på allt, inget är omöjligt. Enklaste lösning är nog en fjärrutläsare, det finns sladdlös till D40 för ca 190:-. Om den klarar att trycka ner utlösaren halvvägs och sas förfokusera vet jag inte men vid vanligt tryck borde kameran autofokusera, borde även gå att lösa ut självutlösaren så.

Den billigare gör det själv lösningen skulle kunna vara så här. Du riggar upp något där du vill ha fokus, fokuserar och trycker igång självutlösaren och rusar dit och byter ut det uppriggade mot dig själv. För säkerhets skull kan du montera ett snöre ungefär där kameran är placerad och sträcka ut detta dit där fokus skall vara och markerar på snöret, sen när du går ställer dig och inväntar självutlösaren kontrollmäter du med snöret att du är på rätt avstånd. :)

Vem har sagt att det skall vara enkelt att fotografera.

Det är precis så jag har gjort när jag testat, hängt upp något på väggen och tagit kort och sen gått dit osv. Prövat en massa saker, och därför blir man så frustread.

Jag tar inte så nära bilder, men när jag testat det där med fokuseringen när självutlösaren är på har jag stått nära och rört mig fram och tillbaks för att försöka förstå mig på den..

Men det är nog bara att inse att det inte blir några självporträtt på det här viset..

Med en kompakt digitalkamera har man ju skärpedjup härifrån till evigheten, vare sig man vill eller ej. Spelar ingen större roll var den fokuserar.

Klokt sagt, och förmodligen en källa till de svårigheter nykomlingar till systemkameravärlden upplever. Om det är tillämpligt på denna diskussion har jag ingen uppfattning om.

Jag har inte själv möjlighet att experimentera, men nog har vi väl en villig, erfaren, fotograf som kan utröna hur en D40 (eller liknande) uppför sig med AF när det kommer till självutlösaren?

Någon frivillig?

Per.

PS. Jag hoppas, vid gud, att detta inte står i handboken, för då får vi skämmas allihop... DS

Det är precis så jag har gjort när jag testat, hängt upp något på väggen och tagit kort och sen gått dit osv. Prövat en massa saker, och därför blir man så frustread.
...

Så om du riggar upp något och fokuserar och trycker igång självutlösaren och släpper kamera och stativ så blir fokus rätt men om du gör samma sak men går bort och ställer dig där du har fokuserat blir det suddigt?

Och du har exponeringstid så det skall bli skarpt även om du inte skulle stå absolut stilla?

Har du bländare så där är lite utrymme för skärpedjupet om du inte skulle komma etthundraexakt i position?

Men det är nog bara att inse att det inte blir några självporträtt på det här viset..

Alltså det måste finnas någon logisk förklaring annars är det övernaturliga krafter som inte vill att du skall kunna fota dig själv.

Klart att det går, det skall gå ... förr eller senare. :)

En sammanfattning av inlägg 24...

Montera på stativ
Slå på strömmen
Tryck in knappen självutlösare
Placera Dig framför kameran
Be en vän att rikta in kameran mot Ditt ansikte
Be personen trycka ner utlösaren

I det ögonblicket fokuserar kameran och självutlöseriet startar.

Och sitt still. Fokusinställningen ändrar sig inte.

per

Jag har inte själv möjlighet att experimentera, men nog har vi väl en villig, erfaren, fotograf som kan utröna hur en D40 (eller liknande) uppför sig med AF när det kommer till självutlösaren?

Någon frivillig?

Visst! Sambon jobbar ikväll och det gör inte jag, så då kan jag roa mig med att kidnappa hennes D40 och experimentera lite.

En sammanfattning av inlägg 24...

Montera på stativ
Slå på strömmen
Tryck in knappen självutlösare
Placera Dig framför kameran
Be en vän att rikta in kameran mot Ditt ansikte
Be personen trycka ner utlösaren

I det ögonblicket fokuserar kameran och självutlöseriet startar.

Och sitt still. Fokusinställningen ändrar sig inte.

per

Detta fungerar säkert, men då har missat en av poängerna med självutlösare, nämligen att man själv kan trycka på utlösaren och springa och sätta sig framför kameran. Det är vad jag tror Sara egentligen vill göra.

Per.

Som vanligt så skulle vi nog alla vara hjälpta av ett bildexempel. Vilken sorts oskärpa är det frågan om... felfokusering eller skakningsoskärpa? Vet vi det? Vet vi vilka exponeringsparamterar som gäller, framför allt slutartiden?

I handboken till min D90 står tydligt att kameran fokuserar då man trycker ned halvvägs, och att timern startar då man trycker ned helt. Detta tyder på att kameran alltså inte fokuserar om efter att timern startar, men vi får förhoppningsvis reda på detta om VisionOfSnow gör några experiment.

Per

Detta tyder på att kameran alltså inte fokuserar om efter att timern startar, men vi får förhoppningsvis reda på detta om VisionOfSnow gör några experiment.

Stämmer bra. Jag tillbringade lite tid tidigare ikväll med att försöka reproducera problemet med min sambos D40 med kitobjektiv, men oskarpt blir det bara om jag provocerar fram oskärpa genom att flytta motivet efter att kameran fokuserat. Om kameran inte har fokus (i autofokusläge) kräver den att man håller avtryckaren nedtryckt tills fokus hittats innan den startar timern.

Med kameran i AF-C läge kan man få den att fokusera under timertiden om man håller nere avtryckaren hela tiden (vilket ju är ganska patologiskt, eftersom hela poängen med självutlösaren är att man inte håller i kameran efter det att man startat timern).

Sara: det skulle vara hjälpsamt om du kunde beskriva exakt hur du gör när du tar en bild med självutlösaren. Så många detaljer som möjligt, även de som tycks fullständigt självklara. Som erro.se säger skulle det också vara en hjälp om du kan visa exempel på hur bilderna blir.

Jag föreslår också att du gör följande experiment: Sätt kameran på stativ och ställ den i fullt autoläge (gröna pilen) eller programläge (bokstav P). Ställ ett föremål ett par meter bort. Rikta kameran så att föremålet är mitt i mittersta fokuspunkten. Ställ kameran i självutlösarläge (antingen genom att trycka på självutlösarknappen bredvid objektivet, om du har ställt menu e11 så att den knappen styr självutlösaren, eller genom att trycka på frågetecknet och sedan välja självutlösare från menyn på höger sida i displayen). Tryck ner avtryckaren halvvägs så att kameran fokuserar på föremålet. När kameran fokuserat klart trycker du ner avtryckaren för att starta självutlösaren. Släpp kameran och stå stilla bakom kameran tills bilden har tagits. I denna (lätt artificiella) situation bör bilden bli fullständigt knivskarp.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar