Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder med självutlösaren

Produkter
(logga in för att koppla)

saarae

Medlem
Brukar inte använda självutlösaren på min Nikon D40 men nu har jag börjat! Men hur jag en försöker blir bilderna bara suddiga när jag försöker ta bilder på mig själv med självutlösaren. Hur ska jag ställa in kameran för att lyckas med en skarp bild?

Om jag testar ta en bild utan självutlösaren på mig själv på samma ställe som jag tog en bild innan med självutlösaren, blir den mycket skarpare än den med självutlösaren.

Jag upplever precis samma sak - fast med min D60.
Kan inte förstå vad det beror på, även fast fokus ligger på exakt samma ställe med och utan självutlösare och kameran är på stativ.

Jag upplever precis samma sak - fast med min D60.
Kan inte förstå vad det beror på, även fast fokus ligger på exakt samma ställe med och utan självutlösare och kameran är på stativ.

Kameran ställer väl in fokus när man trycker ned avtryckaren? Då måste man ha något att fokusera på, där man tänker befinna sig vid exponeringen.

Per.

Kameran ställer väl in fokus när man trycker ned avtryckaren? Då måste man ha något att fokusera på, där man tänker befinna sig vid exponeringen.

Per.

Jag skulle ta en bild av mor och farföräldrarna och min egen familj. De stod redan på plats och jag fokuserade på dem, sen gick jag dit och ställde mig och efter det skötte självutlösaren sitt och bilden togs. Men även fast vr var avstängd blev bilden ändå suddig, speciellt där vi stod. Och jag hade en bländare på runt 11 tror jag.

Detta är ju Saras tråd, så hon ska väl också få vara med i diskutionen? ;)

förfokusera där ni ska stå, och sedan ändrar ni om till manuell fokus, och prövar igen :) bara en tanke som slog mig

Kan vara att någon flyttade sig lite så kameran fokuserade på något i bakgrunden. Testa att fokusera på ett fast föremål och ta några bilder och se hur det blir.

Kontrollera också så det är samma punkt som används hela tiden, d v s den du önskar. Finns läge där kameran kan utnyttja samtliga fokuspunkter och sedan väljer en av dom enligt någon regel.

/Gunnar

Jag har verkligen försökt med allt! Prövat att fokusera på mig själv när jag väl står precis framför kameran och sen satt på självutlösaren och tagit kortet, men det blir suddigt. Som att det beror på att jag rör mig lite under tiden då jag måste flytta handen. Verkar konstigt om kameran ska fokusera under hela självutlösartiden och att man då måste vara stilla.

Min absoluta rekommendation är att köra manuell fokus. Av någon korkad anledning så ställs fokusen in när man trycker av. Jag hade velat ha ett alternativt sätt här,att fokus sätts när man aktiverar självutlösaren. på min gamla kompakt funkade det så, men tydligen inte på systemkameror där man kommit fram till att det ska vara tvärtom....

Kanske sökaren är belyst så ljus kommer in bakvägen ???. Har sökerskyddet använts så sökaren är "mörk"??

Normalt så har man ju ögat där som gör sökaren "täckt"...

Min absoluta rekommendation är att köra manuell fokus. Av någon korkad anledning så ställs fokusen in när man trycker av. Jag hade velat ha ett alternativt sätt här,att fokus sätts när man aktiverar självutlösaren. på min gamla kompakt funkade det så, men tydligen inte på systemkameror där man kommit fram till att det ska vara tvärtom....

Det är ju bara att fokusera och sen slå över till manuell fokus så slipper du det problemet:)

vad har du för slutartid? det är inte så att du har för lång tid, så du hinner röra på dig lite granna under exponeringen?

Jag har verkligen försökt med allt! Prövat att fokusera på mig själv när jag väl står precis framför kameran och sen satt på självutlösaren och tagit kortet, men det blir suddigt. Som att det beror på att jag rör mig lite under tiden då jag måste flytta handen. Verkar konstigt om kameran ska fokusera under hela självutlösartiden och att man då måste vara stilla.

Avståndet ställs in i samma ögonblick Du trycker på utlösaren. Om Du valt självutlösare kvarstår den första inställningen, den ändras inte. Ökar nu avståndet till motivet under tiden självutlösaren arbetar så blir bilden suddig. Och det hjälper inte att slå över till manuell fokus.

Jag ger Dig rådet att provfota en stillasittande vän med AF och självutlösaren. Blir bilden skarp är Din utrustning OK.

Berätta hur det går.

per

Det gör fortfarande inte kameran smartare. Helt onödigt att behöva genomföra detta vare sig man slår över till manuellt före eller efter fokuseringen.

Det går väl å andra sidan att ställa in så att kameran inte fokuserar när du trycker ner avtrycket, bara när du trycker in autofokusknappen? Eller är det bara på D80 och uppåt det går (jag har en D300, funkar utmärkt på den)?

Det går väl å andra sidan att ställa in så att kameran inte fokuserar när du trycker ner avtrycket, bara när du trycker in autofokusknappen? Eller är det bara på D80 och uppåt det går (jag har en D300, funkar utmärkt på den)?

D40/D60 saknar separat AF on-knapp. Det och skärpedjupskontrollknapp är det som jag verkligen upplever saknas på D40.

Det känns som att jag aldrig kommer lyckas att ta ett bra kort! Försökt med en massa olika funktioner nu, slutartiden och manuell fokusering och tagit på olika saker mm.

Det som irriterar mig är att min vanliga digitalkamera tar bättre bilder med självutlösaren än D40n.

Avståndet ställs in i samma ögonblick Du trycker på utlösaren. Om Du valt självutlösare kvarstår den första inställningen, den ändras inte. Ökar nu avståndet till motivet under tiden självutlösaren arbetar så blir bilden suddig. Och det hjälper inte att slå över till manuell fokus.

Jag ger Dig rådet att provfota en stillasittande vän med AF och självutlösaren. Blir bilden skarp är Din utrustning OK.

Berätta hur det går.

per

Jag förstår hur den fungerar och den fungerar ju när jag tar på någon annan, men jag tycker att den borde kunna ta ett kort på mig själv också. Märker att om jag trycker ner utlösaren under tiden självutlösaren är igång så ändrar den fokus under tiden beroende på vart jag rör mig.

Och som sagt, manuell fokus är riktigt svårt att ställa in om man inte vet vart man ska fokusera eftersom det är ett kort på mig själv jag vill ta.

Nu vet jag inte hur Nikon eller D40 fungerar men finns det inte olika sorters autofokus? Typ fast ställer in en gång eller servo för rörliga mål för sport, djur och barn. Kan dt vara så att du har den inställd på detta och när du springer där fram och tillbaks så aktiveras servon?

Iofs tror jag inte att kameran ställer in fokus efter du aktiverat självutlösaren oavsett servo eller inte, förutom då förstås som du säger när du trycker ner utlösaren eller knapp som aktiverar autofokus.

Märker att om jag trycker ner utlösaren under tiden självutlösaren är igång så ändrar den fokus under tiden beroende på vart jag rör mig.

Har du fjärrkontroll?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar