Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

suddig scanning

Produkter
(logga in för att koppla)

robertM

Medlem
jag fotar med diafilm som jag sedan scannar av för att lägga in här på fotosidan. jag märker att
den avscannade bilden är väsentligt sämre skärpa i,en diat. den blir även mörkare.
det är en canon canoscan 5200f jag kör med.
jag får liksom inte till det riktigt, så jag hade blivit glad om någon visste vad det beror på .
 
Alla digitala bilder - skannade eller från digitalkamera - måste skärpas med "oskarp mask". Man ska dock inte skärpa den bild man skannat utan en kopia som man anpassat tll lämplig storlek, t ex 600 pixlar för fotosidan.

För en webbbild så kan du testa att skärpa
100 procent
0,5 radie
3 tröskelvärde

Du finnes detta under "meny/skärpa/oskarp mask"

Ibland kan du behöva öka till 150 eller 200 procent.

För bilder som ska skrivas ut ökar du radien till 1,0
 
Magnus, du verkar påläst i USM.

Har du, eller någon annan, några tumregler för hur de tre olika variablerna bör användas (bild för webb samt bild för utskrift) samt vad dom betyder för/påverkar själva bilden.

Själv sitter jag mest och pillar på procenten, men skulle vilja veta vad radien och tröskelvärdet innebär.

Oscar
 
Osquar skrev:
Har du, eller någon annan, några tumregler för hur de tre olika variablerna bör användas (bild för webb samt bild för utskrift) samt vad dom betyder för/påverkar själva bilden.

Ju mindre bild deso mindre radie. Säg 0,4-0,6 för en webbild. För stor radie gör att konturer blir för kraftiga - bilden ser överskärpt ut och de fina detaljerna går förlorade.

Vid utskrift och tryck är det ofta lagom med 0,8-1,5

Vid brusiga/korniga bilder kan man behöva höja tröskelvärdet. Idealiskt tröskelvärde är när man precis passerat den punkt på skalan där bruset/kornet börjar mattas av. Vid högre iso-tal ligger jag kanske på 5-10 i tröskelvärde och vid extremt korniga pressade negativ så kan det vara 20. Annars kan man köra 0-3.
 
tackar så jättemycket, magnus fröderberg!!
äntligen fick jag lite kläm på det här med scanning och bildstorlekar.
nu får jag väl kanske ändra alla mina inlagda bilder så de kommer till sin rätt!?
 
robertM skrev:

nu får jag väl kanske ändra alla mina inlagda bilder så de kommer till sin rätt!?

Nej, nej, nej. Skärp inte orginalfilerna! Fixa färger mm, men skärp inte. När du ska skriva ut eller fixa till webben så öppnar du en kopia och skärper den.
 
ja, du har så rätt!
tack ännu en gång för hjälpen.
var lite besviken på scannern, men nu var det roligare!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.