Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddig bakgrund med studioblixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nilz

Medlem
http://www.gant.com/www/northset.html

kolla på gants foton, jag försöker fatta hur dom får den dimmiga bakgrunden på detaljer trots att det verkar användas blistljus (på vissa av bilderna). när jag kör studioblixt får jag alltid skärpa på precis allt, trots att jag håller fokusen på modellen i sig och ej sätter ljuset på bakgrunden.

vet inte hur många fotografer jag frågat om detta, men alla säger att det är omöjligt och att jag istället för använda halogenlampor, men jag har ju sett folk med studioblixtar lyckas med just det jag vill göra? Kan ju inte sätta bländaren på 2 direkt och få samma mjuka bakgrunden som utan dessa blixtar, men hur gör ni andra?

Har sökt runt och inte hittat svar, vilket är oehört frustrerande :)

Prova att sätta på ett ND-filter på linsen. Det gör att bilden blir mycket mörkare och därför måste du använda större bländare.

/ Marcus

har du gjort detta själv på något av dina foton så att man kan kika? då bör jag helt enkelt köpa det mörkaste jag kan hitta om jag vill ha en riktigt stor bländare?

Enklast är nog att öka avståndet mellan modell och bakgrund så blir bakgrunden automatiskt oskarp.
Samt att även använda en större bländaröppning vid fotograferingen.

Eftersom jag inte vet hur stor koll du har så tar jag det från botten.

Du behöver en större bländare, Större bländare=mindre skärpedjup, Om du har zoomobjektiv blir dessutom skärpedjupet mindre ju mer du zoomar in. Dvs bländare 3.5 zoom 50 = kort skärpedjup Bländare 3.5 zoom 200 ännu kortare skärpedjup.

Så med modellen placerad en bit framför bakgrunden, kanske 2-3 m så hamnar bakgrunden utanför skärpedjupet och blir därmed suddig! Zoomen gör dock att bakgrunden i bilden kommer att upplevas närmare än vad den egentligen är.

Med det i ryggen så kan man ju enkelt konstatera att för att inte bilderna ska överexponeras så måste man öka slutartiden. Nu kan det vara så att en del studioblixtar inte fixar att synka på mer än 1/125 del. Och då blir det till att skärma av ljuset så att det inte blir så stark. om du som jag har en helt vit lägenhet är det bara till att plock fram stora mängde svart tyg som "suger" en del ljus, välja att använda softboxar istället för faraplyer etc. Flytta blixtarna längre från modellen etc....

Allt detta underlättas enormt av att ha en ljusmätare och mäta ljust manuellt och därefter köra kameran helt manuellt också!

Hoppas det hjälper!

/Martin

Självklart kan du flytta blixtarna bakåt för att minska intensiteten, men samtidigt blir ljuset hårdare och det vill du kanske inte.

Med andra ord måste du antingen sänka styrkan på något sätt (använda nd-filter på kameran eller blixtarna).

/ Marcus

Re: Re: Suddig bakgrund med studioblixt?

Erik Schalin skrev:
Varför kan du inte det?

Lättare att svara om språket är korrekt

ja jag ber så hemskt om ursäkt, visste inte att det var en svenskkurs det här :)

tack för alla svar, ska testa vidare nu.

Re: Re: Re: Suddig bakgrund med studioblixt?

Nilz skrev:
ja jag ber så hemskt om ursäkt, visste inte att det var en svenskkurs det här :)

tack för alla svar, ska testa vidare nu.
Det är ingen svenskakurs.
Men prova själv att få ut ngn vettig slutsats ur dina ord.

vet inte hur många fotografer jag frågat om detta, men alla säger att det är omöjligt och att jag istället för använda halogenlampor, men jag har ju sett folk med studioblixtar lyckas med just det jag vill göra?

Vilka av korten är tagna med blixt. Har kikat igenom en del av dem och upplever de flesta bilderna som om de är tagna i befintligt ljus eller med otroligt mjukt ljus.
Men som sagt är nyfiken på om det är något speciellt kort du tänker på.

Re: Re: Re: Re: Suddig bakgrund med studioblixt?

Erik Schalin skrev:
Det är ingen svenskakurs.
Men prova själv att få ut ngn vettig slutsats ur dina ord.

vet inte hur många fotografer jag frågat om detta, men alla säger att det är omöjligt och att jag istället för använda halogenlampor, men jag har ju sett folk med studioblixtar lyckas med just det jag vill göra?

Nu råkar det vara så festligt att det, precis som Nilz skriver, heter svenskkurs och inte svenskakurs. På samma sätt som det inte heter grytalock eller apahjärna.

/Messerschmit

Erik Schalin skrev:
Tack Magnus

Förstår du hans fråga till 100%?

Varsågod! Jag fick ett obotligt behov av att bidra till urspårningen av tråden... :)

Visst har Nilz formulerat sig lite luddigt och jag behövde läsa ett par gånger innan hissen gick ända upp. Men jag förstår vad han vill ha svar på.

För att svara på Michaels fråga så är antagligen alla bilder ljussatta med blixt. Jobbar man med studioljus så finns det inget som säger att blixtljus måste vara hårt. Det gäller bara att sprida ljuset ordentligt med t.ex. en rejäl softbox.

Om man plåtar för Gant har man förmodligen tillgång till vettiga prylar, d v s blixtar som man kan ställa ner steglöst i effekt så långt man vill, eller HMI ljus (fast) eller liknande, också med full kontroll ner till låga nivåer.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar