ANNONS
Annons

Stulna bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

LaSvedesina

Aktiv medlem
Hej allihopa

Fick precis tag på en broschyr "Resmål Öland"
Fick se att 3 utav mina bilder finns med vilket gjorde mig mycket förvånad. Dessutom har dom skrivit fel namn.Heter numera Anna Lund.
Dom hörde av sig till mig i början på december förra året och ville ha bilder. Jag skickade över några lågupplösta för visning och skrev samtidigt i mailet:
Här kommer lite bilder som ni kanske kan använda. Det är bilder från konstnatten, skördefesten och pingstrundan. De flesta är högupplösta bilder men tyvärr inte alla. Hör av dig om det finns någon som skulle kunna passa. När det gäller priset är det enklast att gå efter BLF:s prislista så det beror lite på upplagan och storlek. Om flera bilder kommer att användas kan vi givetvis diskutera priset en del.

Efter det hörde jag inte av dom mera vilket jag tolkade som om dom inte var intresserade men så var inte fallet.
Broschyren trycks upp i 400 tusen exemplar och är i A4 format.

Hur mycket ska jag fakturera dom? Finns det någon som vet?

Tack på förhand Annika

[bild borttagen]

Fattar inte att det finns så många amatörer bland folk som producerar såna här saker... Har de aldrig hört talas om upphovsrätt, eller chansar de? Varför i så fall? Och i detta fall är det väl högst troligt att deras bildstöld skulle upptäckas. Om jag hade fått förfrågan om bilder utan att få sälja skulle jag ju definitivt av ren nyfikenhet kolla vilka bilder de valde i stället för mina.
//Anders

Konsten skapar tydligen inte kunskap i det här fallet, he, he. Det kan du ju påpeka när du skickar din saltade räkning till dom.
Jag vet tyvärr inte hur många procent du ska lägga till för användning utan tillstånd, men det finns uppgivet i tidigare tråd här på FS. Någonstans.
Lycka till i sök och fakturering!
Mvh
/Gitte

Stulna?

Jag är tveksam till att du kan hävda att bilderna är stulna, eftersom du skickade bilderna. Men det finns ett bra förhandlingsläge.
Jag hittade en av mina bilder på framsidan av en brochyr, som gick ut i ca 20 000 ex, en bild som publicerats utan mitt medgivande.
Dom bjöd 400 kronor. Det slutade med lite drygt 10 000 kronor i ersättning.

Uffe

Nu är jag ju skadad som anmärker på sånt här men nej, bilderna är givetvis inte stulna som begreppet stöld defineras i brottsbalken. Däremot är det ett intrång i Annikas upphovsrätt eftersom enbart det faktum att man skickar bilderna, speciellt inte om det sker med hänvisning till en branschprislista, innebär något avtal om fri användning.

Grattis till bildförsäljningen. Enligt BLF borde det väl bli drygt 2000kr per bild x 6 bilder, d v s ca 12000kr. Det var väl bra :)
Om man ska kalla det för stöld. Tja det beror väl lite på hur länge sedan det var som de använde bilderna (tryckte broschyren). Vet inte om det finns någon tidsgräns, men om det har gått mer än 2 månader sedan den trycktes kan jag inte se annat än att de inte hade tänkt betala, eller att de har "glömt bort" att betala. Men det är väl inte så intressant i sammanhanget. Bäst vore väl bara att ta kontakt med dem, komma överens om pris, och därefter skicka en faktura.
MVH, Niclas

Halloj Annika!

Har bara 2001 års lista, men...

Bild i turistbroschyr upplaga 400k, mindre bild: 2590:-

Bildstöld: 10% av basbeloppet, alltså 3940:-

Byline: (även om de försökt, så är det felaktigt, man kan ju ge med sig här. Hårda puckar=100% påslag på bildens pris.

M.a.o. 13000:-

Hårda puckar: 18000:-

Moms tillkommer...

Kanske kan hitta en mellanväg, där du får ut, låt oss säga 10000:- + moms och kan få tillfälle att kränga fler bilder...

[Edit] Aha.. såg nu att det var tre bilder..

Men som sagt, antingen saftar man på och följer BLF slaviskt och bränner broar... eller så jämkar man, och får kanske fler chanser.

SixBySix skrev:
Grattis till bildförsäljningen. Enligt BLF borde det väl bli drygt 2000kr per bild x 6 bilder, d v s ca 12000kr. Det var väl bra :)
Har inte kollat att 2000:-/bild stämmer men oavsett summan så bör ju 100% påslag läggas till för olovlig publicering och så vet jag inte hur det är med felaktifgt namn. Fast hade de utelämnat namnet så är det väl 100% påslag till?

(talar ur huvudet utan att kolla pärmar så jag kan ha fel men rätt säker om att det är 100% är jag iaf.)

Alltså.. Runt 20000:- + moms om du vill slå in dörrar... eller som sagt...ta betalt för normal publicering och då landar fakturan på säg 10kkr + moms..

Grattis till försäljningen. Synd att de inte kan göra det på rätt sätt. Skicka räkningen. Lycka till wiwi

Företaget heter Ölands turist ab, är ett ganska stort företag som gör denna broschyr samt ännu en som är en logikatalog och ser nu även att dom har en engelsk version oxå. Har inte sett den ännu så jag vet inte om mina bilder är med där, ska även kolla deras hemsida oxå kanske biilderna finns där oxå. Jag ska verkligen inte vara snäll mot dom. Dom har gjort detta en gång förut med mina bilder men den gången stog det inget namn alls, men då orkade jag inte göra något åt detta men den här gången kommer jag vara stenhård.
Det kommer inte bli billigt detta för dom om dom har bilderna i alla 3 broschyrerna.
Ciao Annika

Senast ändrad:
LaSvedesina skrev:
Dom har gjort detta en gång förut med mina bilder men den gången stog det inget namn alls, men då orkade jag inte göra något åt detta men den här gången kommer jag vara stenhård.
Ciao Annika

AHA! Där har vi en förklaring.. *Hon säger nog inget den här gången heller*

Strutsmentalitet..Smäll på!

Specificerad faktura på 20 papp + moms..

Jag har inte läst alla inlägg men dom frågade ju faktiskt och hon skickade ju bilder för påseende och nu har dom använt bilder.
Då är det dags att fakturera.

Är det inte så det oftast går till?

Kunden ber om en viss sorts bild och får ett antal tänkbara bilder. Sedan väljer dom en av dom och publicerar och sedean faktureras man för det.?

Sedan är det ju lite oflyt att använda lågupplösta bilder emn det är ju deras problem.

Jag tycker inte att det är bildstöld i alla fall utan detbör bli en helt vanlig faktura på sålda bilder.

Dajo skrev:
Jag har inte läst alla inlägg men dom frågade ju faktiskt och hon skickade ju bilder för påseende och nu har dom använt bilder.
Då är det dags att fakturera.

Är det inte så det oftast går till?

Kunden ber om en viss sorts bild och får ett antal tänkbara bilder. Sedan väljer dom en av dom och publicerar och sedean faktureras man för det.?

Sedan är det ju lite oflyt att använda lågupplösta bilder emn det är ju deras problem.

Jag tycker inte att det är bildstöld i alla fall utan detbör bli en helt vanlig faktura på sålda bilder.
Detta är väl ändå intrång i upphovsrätten? Ska man använda bilderna så kontaktar man bildleverantören INNAN användning och säger vad bilderna ska användas till, hur de ska användas och i vilken omfattning, speciellt då detta ligger till grund för debiteringen. Det kan ju vara så att Annika dessutom sålt bilderna exklusivt efter att man skickat bilderna för påseende och därigenom inte kan sälja bilderna till någon annan.

Först efter ingånget avtal om bilderna kan man använda bilderna med gott samvete.

Jag tror knappast att företaget som använt bilderna kommer att skicka pengar hux flux.

Du har ju skickat bilderna till dem med uppmaninga att de kan använda dem och hänvisar dessutom till BLF. Då är det naturligtvis inte frågan om någon sk bildstöld, bara en en helt vanlig försäljning som du nu kan fakturera enligt BLF-listan.

Nej, jag skulle nog betrakta det som bildstöld. De har ju inte på något sätt tillkännagivit att de tänkt använda några bilder, och i så fall vilka. Dessutom har de -- om jag fattat rätt -- låtit Annika snoka rätt på broshyren på egen hand. De har med andra ord inte fullföljt upphandlingen av bilder.

-- MW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar