Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Studiokurser
- Trådstartare Janne H
- Start datum
Skrapan
Medlem
f.billqvist
Aktiv medlem
snygg bild martin
mvh
f
mvh
f
D-Eriksson
Ny medlem
Till Martin
Den bilden som du behandlat i PS är jättebra. Vad har du gjort med den?
Danne
Den bilden som du behandlat i PS är jättebra. Vad har du gjort med den?
Danne
D-Eriksson
Ny medlem
nyc
Ny medlem
Maria v H
Ny medlem
Hej!
Här är en av mina bilder. Jag fotade analogt, med negativ film (100 ASA) - och märkte nu tydligt den enorma skillnaden i kontrast mellan skannat neg och papperskopian! Och jag gillar kopians skarpa kontraster betydligt bättre Inte fixad i PS alltså.
Ljussättningen bestod i en vanlig blixt utan raster, framifrån, rätt högt upp.
/Maria
Här är en av mina bilder. Jag fotade analogt, med negativ film (100 ASA) - och märkte nu tydligt den enorma skillnaden i kontrast mellan skannat neg och papperskopian! Och jag gillar kopians skarpa kontraster betydligt bättre Inte fixad i PS alltså.
Ljussättningen bestod i en vanlig blixt utan raster, framifrån, rätt högt upp.
/Maria
botvidsson
Medlem
Tarren
Aktiv medlem
Till Janne,
...hehe, en alldeles utomordentlig vindmaskin - går ej att köpa för pengar =).
Till Danne,
nu blir jag glad när du gillar bilden. Får se om jag kommer ihåg allt - jag har nämligen mixtrat fram och tillbaka men detta är, på ett ungefär, hur jag gått tillväga:
I photoshop har jag dragit ner saturation så att det blir svartvitt. Sen har jag gått in och mixtrat med "selective color" (image>adjusments>selective color, ..och valt svart).
Alt. mixtra lite med olika photofilter (image>adjusments>photofilter).
Sen har jag mixtrat med lite vinjettljus (eller vad man nu ska kalla det). Här hänvisar jag till Christel Eldrimhttp://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=28914&highlight=vinjettering)
Slutligen kan man mixtra lite i NeatImage för att få en "mjukare" bild. Även här hänvisar jag till Christel: (http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=2743)
Skall tillägga att jag inte är ngn expert på detta. Vill heller inte skriva för mycket här i forumet. Om det är ngt mer du undrar över går det bra att skriva en fråga i min gästbok. Lycka till och mvh
/Martin
...hehe, en alldeles utomordentlig vindmaskin - går ej att köpa för pengar =).
Till Danne,
nu blir jag glad när du gillar bilden. Får se om jag kommer ihåg allt - jag har nämligen mixtrat fram och tillbaka men detta är, på ett ungefär, hur jag gått tillväga:
I photoshop har jag dragit ner saturation så att det blir svartvitt. Sen har jag gått in och mixtrat med "selective color" (image>adjusments>selective color, ..och valt svart).
Alt. mixtra lite med olika photofilter (image>adjusments>photofilter).
Sen har jag mixtrat med lite vinjettljus (eller vad man nu ska kalla det). Här hänvisar jag till Christel Eldrimhttp://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=28914&highlight=vinjettering)
Slutligen kan man mixtra lite i NeatImage för att få en "mjukare" bild. Även här hänvisar jag till Christel: (http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=2743)
Skall tillägga att jag inte är ngn expert på detta. Vill heller inte skriva för mycket här i forumet. Om det är ngt mer du undrar över går det bra att skriva en fråga i min gästbok. Lycka till och mvh
/Martin
Senast ändrad:
Janne H
Aktiv medlem
Re: Bra kurs!
Elinchrom Fresnell är det som ger den fina skuggan.
D-Eriksson skrev:
Här är mitt bidrag. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken blixt vi använde till detta, men det kanske Janne kan påminna mig om
Elinchrom Fresnell är det som ger den fina skuggan.
Lasse C.
Aktiv medlem
Bra kurs!
Hej!
Kursen hade en bra mix av teori/fakta och att vi själva fick praktiskt testa. "Highly recommended" Janne!
För bifogade bild tror jag att vi använde en bouncer från sidan och reflektor. Den blå bakgrunden passar egentligen inte till modellens "färger", örhängets blå detaljer kanske ändå räddar bilden...
Hälsar
Lasse
Hej!
Kursen hade en bra mix av teori/fakta och att vi själva fick praktiskt testa. "Highly recommended" Janne!
För bifogade bild tror jag att vi använde en bouncer från sidan och reflektor. Den blå bakgrunden passar egentligen inte till modellens "färger", örhängets blå detaljer kanske ändå räddar bilden...
Hälsar
Lasse
Bilagor
Chrillan04
Aktiv medlem