Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiokurser

Produkter
(logga in för att koppla)
En av mina bilder från studiokursen

Bilden är tagen med en bouncer från vänster och en reflektor för att lätta upp ljuset från höger.

Jag har inte gjort någon efterbehandling av bilden så tips på vad som skulle kunna förbättras där vore skoj.
 

Bilagor

  • jenny.jpg
    jenny.jpg
    26.8 KB · Visningar: 1,354
Bra beskärning o komposition!

Kanske en liten minskning av mättnaden i rött o gult skulle göra bilden lite mildare i tonen.
 
Senast ändrad:
...å här kommer mina bidrag.

Första försöken någonsin i en studio. Tack för en superrolig kurs!
 

Bilagor

  • img_8883.jpg
    img_8883.jpg
    46.2 KB · Visningar: 1,321
...å här ett foto till.

Denna gång med lite photoshop-arbete. Kanske lite väl mycket (?) men det är ju alltid kul att leka =).
 

Bilagor

  • img_8858sv-test-blurrig3-merkontrast.jpg
    img_8858sv-test-blurrig3-merkontrast.jpg
    44.7 KB · Visningar: 1,313
Bra kurs!

Här är mitt bidrag. Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken blixt vi använde till detta, men det kanske Janne kan påminna mig om :)
Tack för en trevlig och lärorik kurs (och en bra modell).
Det var roligt att prova på studiofotografering.
 

Bilagor

  • modell_76.jpg
    modell_76.jpg
    45.8 KB · Visningar: 1,259
Här kommer Fias bidrag...

Mitt första försök i studiomiljö resulterade i denna oredigerad bild...

Väldigt kul, toppenbra modell och Janne, du ska ha ett jättetack!

Ljussättning, tror Janne använde uttrycket "Rembrantljus", kan det stämma?
 

Bilagor

  • crw_7236-400px.jpg
    crw_7236-400px.jpg
    41.8 KB · Visningar: 1,248
Hej!

Här är en av mina bilder. Jag fotade analogt, med negativ film (100 ASA) - och märkte nu tydligt den enorma skillnaden i kontrast mellan skannat neg och papperskopian! Och jag gillar kopians skarpa kontraster betydligt bättre :) Inte fixad i PS alltså.

Ljussättningen bestod i en vanlig blixt utan raster, framifrån, rätt högt upp.

/Maria
 
Studiokurs

Här kommer en av mina bilder från kursen!
Ljuset va de ja, två blixtar bakåt på väggen och en jättebouncer rakt på... tror jag det var/heter! =)
 

Bilagor

  • 400.jpg
    400.jpg
    48.7 KB · Visningar: 1,226
Till Janne,
...hehe, en alldeles utomordentlig vindmaskin - går ej att köpa för pengar =).

Till Danne,
nu blir jag glad när du gillar bilden. Får se om jag kommer ihåg allt - jag har nämligen mixtrat fram och tillbaka men detta är, på ett ungefär, hur jag gått tillväga:

I photoshop har jag dragit ner saturation så att det blir svartvitt. Sen har jag gått in och mixtrat med "selective color" (image>adjusments>selective color, ..och valt svart).
Alt. mixtra lite med olika photofilter (image>adjusments>photofilter).

Sen har jag mixtrat med lite vinjettljus (eller vad man nu ska kalla det). Här hänvisar jag till Christel Eldrim:(http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=28914&highlight=vinjettering)

Slutligen kan man mixtra lite i NeatImage för att få en "mjukare" bild. Även här hänvisar jag till Christel: (http://www.fotosidan.se/expertqa/view.htm?ID=2743)

Skall tillägga att jag inte är ngn expert på detta. Vill heller inte skriva för mycket här i forumet. Om det är ngt mer du undrar över går det bra att skriva en fråga i min gästbok. Lycka till och mvh
/Martin
 
Senast ändrad:
Du har använt fresnell

Du använde fresnellspoten till detta med en Elinchrom style 300RX monterad.

Hälsningar

Anders
AIFO AB
 
Bra kurs!

Hej!

Kursen hade en bra mix av teori/fakta och att vi själva fick praktiskt testa. "Highly recommended" Janne!

För bifogade bild tror jag att vi använde en bouncer från sidan och reflektor. Den blå bakgrunden passar egentligen inte till modellens "färger", örhängets blå detaljer kanske ändå räddar bilden...

Hälsar
Lasse
 

Bilagor

  • imgp4989 edit2 x400 72 dpi usm.jpg
    imgp4989 edit2 x400 72 dpi usm.jpg
    39.4 KB · Visningar: 640
Hallå, vill passa på att tacka för en bra kurs som gav mersmak av studiofoto. Tack till Jenny också som orkade sitta & le i 3½ timme...

Svårt att lämna ett bidrag men här kommer ett som jag vart rätt nöjd med.
 

Bilagor

  • webbbild2.jpg
    webbbild2.jpg
    45.4 KB · Visningar: 616
Sannerligen en trevlig tillställning, å kul å träffa massa människor härifrån!

Bifogar en liten bild från sessionen. Ljuset var den där 44cm-vaddennuhette. Med bikakeraster, 35graders?
 

Bilagor

  • ett.jpg
    ett.jpg
    43.3 KB · Visningar: 601
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.