Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Studioblixtar
- Trådstartare Heikkinen
- Start datum
-Catherine-
Aktiv medlem
Blixtarna är mkt prisvärda, jag kan inte annat än att rekommendera dem.
För en glad amatör duger de mer än väl.
För en glad amatör duger de mer än väl.
Maxieboy
Aktiv medlem
Om din budgett är ca 5000:- så kan du inte få bättre utrustning! Jag är jättenöjd med mina och kompisar som har sett och provat dem säger att det är jäkligt fina grejor! Trots att dom själv har betydligt dyrare prylar.(Elincrome)
En kompis sa:
- Fan att man inte väntade lite! Då kunde man ju köpt fyra bra blixtar för samma pris.(som han hade gett för sina på Photax)
Andra kommentarer är:
- Kan jag få låna dina blixtar till helgen?
- Hur fan kan man tillverka så bra grejor till det priset? (stativen)
- OK, lite fladdriga, men va fan till det priset och så bra ändå! (Softboxarna)
En kompis sa:
- Fan att man inte väntade lite! Då kunde man ju köpt fyra bra blixtar för samma pris.(som han hade gett för sina på Photax)
Andra kommentarer är:
- Kan jag få låna dina blixtar till helgen?
- Hur fan kan man tillverka så bra grejor till det priset? (stativen)
- OK, lite fladdriga, men va fan till det priset och så bra ändå! (Softboxarna)
Goran
Aktiv medlem
Heikkinen skrev:
Någon som vet om dom två blixtarna på Kaffebrus.com som kostar 4995:- är något att ha eller ska jag sattsa på något annat? Kom gärna med förslag till ett okey blixtpaket för en glad amatör men som även ska kunna hänga med då jag blir lite mer innsatt.
Ofta vet man inte det förrän man provat,
ibland blir det billiga det dyrare istället, när man inser att man borde köpt bättre grejer direkt, Ibland klarar man sig med det enklare, beror ju helt på vilka behov man har...personligen tycker jag ljuset är viktigare än kameran när man fotar..och satsar gärna lite mer pengar på det.
det jag saknar på kaffebrus-blixtarna är och som du kanske ev. kan komma att sakna så småningom är:
* 1/32 blixteffekt, bra när vill köra riktigt softa porträtt med bländare 1,4-1,8
* Snabbare laddtid, plåtar man modell t ex så vill man inte vänta på blixtarna, inte ens 1 sek..
* En stöööörre softbox, hellre det än 2 st små, minimum 120x90
* IR-sändare för att trigga blixtarna, kablar blir man ju galen på..
* En rejäl reflexskärm...Kör du 1 blixt på bakgrunden tex och 1 blixt + softbox som huvudljus så e det bra med en reflexskärm för upplättning
Sen e det väl det där med service och support, vad händer om dom går sönder? Vad kostar ett extra blixtrör? Kan du byta det själv? vad finns det för utbud av tillbehör att växa med?
några saker på vägen att tänka på, men som sagt, det brukar visa sig..
Personligen så skulle jag börja med en 1 blixt + 1 stort paraply + 1 större reflexskärm, det kommer man långt på. Stativ och hållare till reflexskärmen måste man ha förståss...
Goran
Aktiv medlem
Heikkinen skrev:
Grejen är den att jag vill inte lägga ut så himla mycket max 7000 på något jag kanske kommer andvända max en gång i måndagen när jag ska leka lite hemma när det är tråkigt.
vill du kopmma billigare undan och redan
har en vanlig lös kamerablixt så kan du ju
köpa en en blixt- och paraplyhållare för din blixt (monteras på vanligt stativ med adapter), samt ett paraply/paraplysoftbox + ev. en reflexskärm med hållare och ett belysningsstativ.
Blir dessutom portabelt så du kan köra det var som helst...
borde inte gå på mer än ca 2000 SEK..
BugEyes
Aktiv medlem
Heikkinen skrev:
Grejen är den att jag vill inte lägga ut så himla mycket max 7000 på något jag kanske kommer andvända max en gång i måndagen när jag ska leka lite hemma när det är tråkigt.
Är det på den nivån så är det inte mycket att tveka om, bara att slå till. Du får mycket för pengarna och kan göra mycket mer än så med dom. Låter nästan som du skulle klara dig med hans lilla paket med 2 st 110 ws blixtar för under 2000.
Göran, du nämner en massa tillbehör men dom ingår väl inte i något paket. Allt det där finns dock att köpa till dessa blixtar. Även radiotrigger.
Jag köpte paketet och fick två softboxar 80X60 samt några paraplyer. Köpte till ett bikakeraster. Sedan köpte jag ett bakgrundsstativ som också är kanon, lika stadigt som blixtstativen. Nästa grej blir nog radiotriggern och en större softbox. Sedan lär jag nog klara mig ett tag.
Goran
Aktiv medlem
BugEyes skrev:
Är det på den nivån så är det inte mycket att tveka om, bara att slå till. Du får mycket för pengarna och kan göra mycket mer än så med dom. Låter nästan som du skulle klara dig med hans lilla paket med 2 st 110 ws blixtar för under 2000.
Göran, du nämner en massa tillbehör men dom ingår väl inte i något paket. Allt det där finns dock att köpa till dessa blixtar. Även radiotrigger.
Jag köpte paketet och fick två softboxar 80X60 samt några paraplyer. Köpte till ett bikakeraster. Sedan köpte jag ett bakgrundsstativ som också är kanon, lika stadigt som blixtstativen. Nästa grej blir nog radiotriggern och en större softbox. Sedan lär jag nog klara mig ett tag.
det e det jag inte gillar med färdiga paket, man får saker man inte behöver och saker man verkligen behöver ingår inte,
Goran
Aktiv medlem
Goran skrev:
vill du kopmma billigare undan och redan
har en vanlig lös kamerablixt så kan du ju
köpa en en blixt- och paraplyhållare för din blixt (monteras på vanligt stativ med adapter), samt ett paraply/paraplysoftbox + ev. en reflexskärm med hållare och ett belysningsstativ.
Blir dessutom portabelt så du kan köra det var som helst...
borde inte gå på mer än ca 2000 SEK..
en sån här paraplyhållare menade jag (tilthead kallas det viss på engelska):
http://www.lastolite.com/tiltheads.php
Maxieboy
Aktiv medlem
Eller en sådan här?
http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/in...e+för+paraply+och+hot+shoe-blixt&media=Studio
och ett sådant här.
http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/info.pl?artist=Paraply&titel=102cm+softboxformat+Vitt&media=Studio
Om man redan har en extern blixt till kameran!
Summa: 530.- (billigare på Tradera med lite tur)
http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/in...e+för+paraply+och+hot+shoe-blixt&media=Studio
och ett sådant här.
http://www.kaffebrus.com/cgi-bin/info.pl?artist=Paraply&titel=102cm+softboxformat+Vitt&media=Studio
Om man redan har en extern blixt till kameran!
Summa: 530.- (billigare på Tradera med lite tur)
Goran
Aktiv medlem
Maxieboy skrev:
Göran Knutas!
Har du testat Starfotos 300Y blixtar?
Vad använder du själv för märke? Styrka?
Vad kostade dem?
Känner du dig lurad?
Är du amatörfotograf som har studiofoto som hobby eller är du proffsfotograf?
Får du betalt för dina bilder?
Jag försöker bara spegla ämnet på ett brett och objektivt sätt, med såväl billigare och enklare alternativ som lite funderingar på vad som händer om man får mer avancerade behov (vilket ju frågeställaren inledningsvis nämnde). Jag har heller inte framhållit några speciella märken framför andra.
Hur objektiv tycker du själv att du är?
Maxieboy
Aktiv medlem
Heikkinen skrev:
Någon som vet om dom två blixtarna på Kaffebrus.com som kostar 4995:- är något att ha eller ska jag sattsa på något annat? Kom gärna med förslag till ett okey blixtpaket för en glad amatör men som även ska kunna hänga med då jag blir lite mer innsatt.
Så skrev visst Jakob Heikkinen!
Jag kan bara tala om hur jag upplever blixtarna han nämner.
Du kan bara tala om hur dåliga dessa visst är!
Tala efter egen erfarenhet så får killen hjälp!
Har du ingen erfarenhet så låt bli att svara!
Ge gärna förslag men grunda dem på egen erfarenhet och inte på
önskedrömmar om vad man skulle haft om inte OM fanns!
Goran
Aktiv medlem
Re: Re: Studioblixtar
Eftersom du inte verkar ha några andra erfarenheter än av grejer från kaffebrus så e det väl bra att andra kan komplettera dina åsikter..
eller??
Maxieboy skrev:
Så skrev visst Jakob Heikkinen!
Kom gärna med förslag till ett okey blixtpaket för en glad amatör men som även ska kunna hänga med då jag blir lite mer innsatt.
Eftersom du inte verkar ha några andra erfarenheter än av grejer från kaffebrus så e det väl bra att andra kan komplettera dina åsikter..
eller??