Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studioblixtar

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejvan

Medlem
Hejsan!!

Jag skall börja fota porträtt och undrar vilka blixt/ar man behöver för att få ett riktigt proffsig ljussättning. Och vart man hittar billiga tillbehör till min 20D?

Mvh /D

jag tycker man klara sig ganska bra på En rejäl blixt med softbox och en reflektor, 2st blictar är givet vis bättre och 3st en dröm, men det kostar ju lite.... val av blixt så finns det en del olika att välja på, Elincrom är dom jag har jobbat lite med och jag gillar dom. jag har en sunkig Hama Studioblixt oxå med paraply som är bättre en ev vanligt på kameran blixt, men den har sina begränsingar.

Antingen köper du ett färdigt kit eller så plockar du ihop något själv. Photax har bra paket med 2 blixtar och de tillbehör man kan tänka sig behöva. Fast egentligen kommer man väldigt långt (tycker jag) med en blixt, ett genomskinligt paraply/softbox och en reflexskärm.

Elin!

Prisvärda o bra blixtar med många genomtänkta verktyg att forma ljuset med tycker jag man får med Elinchrome compactblixtar.
Jag har jobbat yrkesmässigt med dom i många år, mycket pålitliga grejor!!

Titta på modellerna 100 eller 400 BX.

www.aifo.se

/Janne

Alien Bees

Alien Bees har billiga och, vad många säger, bra blixtar & paket:

www.alienbees.com

Speciellt nu när dollarn ligger så lågt känns det ju lockande, men frakten är en ren slakt (520 dollar för ett av deras paket är ganska saftigt om man lägger på tull & moms).

Jag funderar på hur Alien Bees B800 & B1600 (800 resp. 1600 W/s) står sig mot Elinchromes 400 BX t.ex. (400 w/s).

Re: Alien Bees

pitchblack skrev:

www.alienbees.com

Speciellt nu när dollarn ligger så lågt känns det ju lockande, men frakten är en ren slakt (520 dollar för ett av deras paket är ganska saftigt om man lägger på tull & moms).

Jag funderar på hur Alien Bees B800 & B1600 (800 resp. 1600 W/s) står sig mot Elinchromes 400 BX t.ex. (400 w/s).

Jag har fem st Elin 600WS de använder jag nästan aldrig på full effekt med min 1Ds II, snarare tvärt om så har jag dom ofta på lägsta eff för att köra på f 2.8-4

Hur funkar det med service o tbh till Blixtar som inte har normal försäljning i Sverige?

Efter vad jag förstått så ska servicen som Alien Bees ger vara väldigt bra, men tyvärr så är det ju så att man måste skicka dit sakerna i värsta fall... Och som sagt, frakten är dyr, speciellt när dollarn kommer gå upp igen. De skickar med UPS, vilket är det som gör att priset stiger, eftersom USPS inte ger dem tillräckligt bra garantier & service vid bortkomna paket till utlandet.

Hade det inte varit för frakten just nu, så skulle jag ha köpt ett paket med 2 st B800 och 2 st B1600 (när man ändå ska beställa så långt ifrån & det är billigt, är det lika bra att dra på med en gång ;-)), men nu försöker jag finna lämpliga europeiska alternativ. Jag har sneglat en del på Elinchromes utbud, kanske ett paket med 2 st 400 BX & en 100 BX, men jag är osäker. Ganska mycket dyrare än Alien Bees motsvarighet och på pappret sämre effekt.

TBH.

pitchblack skrev:
Jag har sneglat en del på Elinchromes utbud, kanske ett paket med 2 st 400 BX & en 100 BX, men jag är osäker. Ganska mycket dyrare än Alien Bees motsvarighet och på pappret sämre effekt.

Har de lika omfattande och bra urvel av reflektorer bounserar mm?

Re: TBH.

Janne H skrev:
Har de lika omfattande och bra urvel av reflektorer bounserar mm?

Jag vet inte om det är lika omfattande som Elinchrom, men de har ett ganska bra urval & bra priser på dessa. Det är ju samma tillverkare som White Lightning så jag tror även att de prylarna passar. Se'n så är även fattningen kompatibel med Balcar, vilket utökar möjligheterna ytterligare.

Re: Alien Bees

pitchblack skrev:

www.alienbees.com

Enligt sidan är de endast 120V, så man måste fixa en stepup-transformator till våra ~240V isåfall också...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar