Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Studioblixtar
- Trådstartare Lejvan
- Start datum
defiant
Aktiv medlem
jag tycker man klara sig ganska bra på En rejäl blixt med softbox och en reflektor, 2st blictar är givet vis bättre och 3st en dröm, men det kostar ju lite.... val av blixt så finns det en del olika att välja på, Elincrom är dom jag har jobbat lite med och jag gillar dom. jag har en sunkig Hama Studioblixt oxå med paraply som är bättre en ev vanligt på kameran blixt, men den har sina begränsingar.
Janne H
Aktiv medlem
Elin!
Prisvärda o bra blixtar med många genomtänkta verktyg att forma ljuset med tycker jag man får med Elinchrome compactblixtar.
Jag har jobbat yrkesmässigt med dom i många år, mycket pålitliga grejor!!
Titta på modellerna 100 eller 400 BX.
www.aifo.se
/Janne
Prisvärda o bra blixtar med många genomtänkta verktyg att forma ljuset med tycker jag man får med Elinchrome compactblixtar.
Jag har jobbat yrkesmässigt med dom i många år, mycket pålitliga grejor!!
Titta på modellerna 100 eller 400 BX.
www.aifo.se
/Janne
pitchblack
Aktiv medlem
Alien Bees
Alien Bees har billiga och, vad många säger, bra blixtar & paket:
www.alienbees.com
Speciellt nu när dollarn ligger så lågt känns det ju lockande, men frakten är en ren slakt (520 dollar för ett av deras paket är ganska saftigt om man lägger på tull & moms).
Jag funderar på hur Alien Bees B800 & B1600 (800 resp. 1600 W/s) står sig mot Elinchromes 400 BX t.ex. (400 w/s).
www.alienbees.com
Speciellt nu när dollarn ligger så lågt känns det ju lockande, men frakten är en ren slakt (520 dollar för ett av deras paket är ganska saftigt om man lägger på tull & moms).
Jag funderar på hur Alien Bees B800 & B1600 (800 resp. 1600 W/s) står sig mot Elinchromes 400 BX t.ex. (400 w/s).
Janne H
Aktiv medlem
Re: Alien Bees
Jag har fem st Elin 600WS de använder jag nästan aldrig på full effekt med min 1Ds II, snarare tvärt om så har jag dom ofta på lägsta eff för att köra på f 2.8-4
Hur funkar det med service o tbh till Blixtar som inte har normal försäljning i Sverige?
pitchblack skrev:
www.alienbees.com
Jag har fem st Elin 600WS de använder jag nästan aldrig på full effekt med min 1Ds II, snarare tvärt om så har jag dom ofta på lägsta eff för att köra på f 2.8-4
Hur funkar det med service o tbh till Blixtar som inte har normal försäljning i Sverige?
pitchblack
Aktiv medlem
Efter vad jag förstått så ska servicen som Alien Bees ger vara väldigt bra, men tyvärr så är det ju så att man måste skicka dit sakerna i värsta fall... Och som sagt, frakten är dyr, speciellt när dollarn kommer gå upp igen. De skickar med UPS, vilket är det som gör att priset stiger, eftersom USPS inte ger dem tillräckligt bra garantier & service vid bortkomna paket till utlandet.
Hade det inte varit för frakten just nu, så skulle jag ha köpt ett paket med 2 st B800 och 2 st B1600 (när man ändå ska beställa så långt ifrån & det är billigt, är det lika bra att dra på med en gång ;-)), men nu försöker jag finna lämpliga europeiska alternativ. Jag har sneglat en del på Elinchromes utbud, kanske ett paket med 2 st 400 BX & en 100 BX, men jag är osäker. Ganska mycket dyrare än Alien Bees motsvarighet och på pappret sämre effekt.
Hade det inte varit för frakten just nu, så skulle jag ha köpt ett paket med 2 st B800 och 2 st B1600 (när man ändå ska beställa så långt ifrån & det är billigt, är det lika bra att dra på med en gång ;-)), men nu försöker jag finna lämpliga europeiska alternativ. Jag har sneglat en del på Elinchromes utbud, kanske ett paket med 2 st 400 BX & en 100 BX, men jag är osäker. Ganska mycket dyrare än Alien Bees motsvarighet och på pappret sämre effekt.
Janne H
Aktiv medlem
TBH.
Har de lika omfattande och bra urvel av reflektorer bounserar mm?
pitchblack skrev:
Jag har sneglat en del på Elinchromes utbud, kanske ett paket med 2 st 400 BX & en 100 BX, men jag är osäker. Ganska mycket dyrare än Alien Bees motsvarighet och på pappret sämre effekt.
pitchblack
Aktiv medlem
Re: TBH.
Jag vet inte om det är lika omfattande som Elinchrom, men de har ett ganska bra urval & bra priser på dessa. Det är ju samma tillverkare som White Lightning så jag tror även att de prylarna passar. Se'n så är även fattningen kompatibel med Balcar, vilket utökar möjligheterna ytterligare.
Janne H skrev:
Jag vet inte om det är lika omfattande som Elinchrom, men de har ett ganska bra urval & bra priser på dessa. Det är ju samma tillverkare som White Lightning så jag tror även att de prylarna passar. Se'n så är även fattningen kompatibel med Balcar, vilket utökar möjligheterna ytterligare.
Trracer
Aktiv medlem
Re: Alien Bees
Enligt sidan är de endast 120V, så man måste fixa en stepup-transformator till våra ~240V isåfall också...
pitchblack skrev:
www.alienbees.com
Enligt sidan är de endast 120V, så man måste fixa en stepup-transformator till våra ~240V isåfall också...
pitchblack
Aktiv medlem
Re: Re: Alien Bees
http://www.alienbees.com/international.html
Du betalar $10 extra per blixt så modifierar de dem för 220V (~208-253V, 50-60 Hz). Finns info om detta längst ner på första sidan ("International Customers"):Trracer skrev:
Trracer
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Alien Bees
Oh, tufft
pitchblack skrev:
Du betalar $10 extra per blixt så modifierar de dem för 220V (~208-253V, 50-60 Hz). Finns info om detta längst ner på första sidan ("International Customers"):
Oh, tufft
Pegaso_Gbg
Aktiv medlem
Re: TBH.
massa grejor
Beträffande tillbhör så finns adaptrar att tillgå mellan de flesta märken .....du behöver alltså inte köpa tex softbox av Elincrom för 4000 spänn när andra tillverkar boxar för en tusenlapp...Janne H skrev:
massa grejor