Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studiobakgrunder

Produkter
(logga in för att koppla)
Har jagat vita bakgrunder den senaste veckan och de två bästa resultaten jag hittat i Göteborg har varit:

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1560415
2.75m x 11m vitt papper hos Scandinavian Photo (ev. också YFO) för 640 kr

1,5m x 25m vitt papper hos Matton ( www.matton.se ) för 340 kr

Den senare köpte jag häromdagen och passade bra för bilder på 1-2 personer samtidigt. Även 4 personer fick plats, men då blev det tight. Idealet är då att fästa flera bakgrunder bredvid varandra, men beroende på ljussättning och montering kan det då bli en synlig kant emellan. Jag monterade från taket ner till golvet, och några meter på golvet som modellen stod på.

Då jag behöver fler blixtar för att överexponera bakgrunden helt hade jag marginella problem med att papperet veckade sig aningen vilket syntes på bilderna. Med bättre montering av papperet tror jag att man kan undvika detta, men inte helt säker.
 
Målad bakgrund

Såg i en ateljé att de snickrat ihop en stor välvd bakgrund. Från taket, med jämn fin rundning och ut på golvet. Denna fasta bakgrund var vitmålad och gjord av något skivmaterial (plyfa, masonit, vad vet jag?)

Är det någon som vet några tips för byggandet av en sådan?

Behöver den t.ex. målas om ofta när klackmärken m.m. gjort märken på den vitmålade ytan? Eller är det obetydligt om man överexponerar bakgrunden?

MVH Pär P.
 
om man vill ha en enkel och billig lösning på en stor vit fond kan man göra som jag:

Köp en billig plastmatta i en golvbutik, de finns i olika bredder, fäst den upp mot taket (bra takhöjd är ett plus!) och låt den falla ut över golvet ett antal meter. Se till att den släta baksidan är upp och måla den med vit färg. Börja med en grundfärg med bra vidhäftning och sedan en matt färg. Billigt, enkelt och fungerar mycket bra. Eftersom det blir en mer eller mindre fast installation har jag även en lätt matta som skyddar den vita golvytan när vit fond inte skall användas.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.