Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studieledare i fotokurs för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)

Thuflan

Aktiv medlem
Jag ska för första gången leda en fotokurs för nybörjare. Undrar nu om det finns bra böcker som kan användas för detta. Och tips och råd tas också tacksamt emot.
Mvh Lotta

Kursplanen är grunderna i fotografering, förstås de grundläggande såsom bländare slutaren och isot, kamerans olika inställningar när det gäller detta, histogram. Jpeg kontra SRaw, skärpedjup.
Framkalla bilden i datorn. Är vad jag har på min kursplan för tillfället men den utökas vartefter jag kommer på saker ;)

Har jobbat som IT utbildare sedan 1997 och med kurser i digitalfoto och bildredigering på grundnivå sedan 2007 och har inte hittat något fungerande material för just blandningen foto/bildredigering utan gör allt material själv så får jag det som jag vill och kan anpassa vartefter utvecklingen går framåt.

Fick Du inte lära Dig utveckla kursmaterial när Du gick pedagogikutbildningen, det är ju en av delarna i det?!

Jag har dammsugit vad som finns på nätet och satt ihop material som jag tycker nybörjare behöver kunna.
Pedagogikutbildningen? Något sådant har jag aldrig gått och när det gäller fotografering är jag självlärd.

Studiematerial

Du bör ha en väl genomtänkt studieplan där du anger kursinnehåll kurstillfälle för kurstillfälle. Som studiematerial har jag i flera år använt tidningen Fotos studiehäfte Systemkameraskolan med tekniske redaktören Christian Nilsson som upphovsman. Enkel, lättbegriplig och innehåller det viktigaste som digitalkameror erbjuder.

Nikkomanen

Jag ska för första gången leda en fotokurs för nybörjare. Undrar nu om det finns bra böcker som kan användas för detta. Och tips och råd tas också tacksamt emot.
Mvh Lotta

Börja med Gösta Skoglund - Fotolärobok i bild. Förmodligen behöver inte Du ta till Dig innehållet men det finns nog ingen bättre lärobok för Dina nybörjare

Senast ändrad:
Så om Du inte är pedagog hur tänker Du säkerställa att Du kan lära ut?
Du tar emot betalande elever som förväntar sig att Du är kunnig inte bara på ämnet men även i att lära ut, det kräver pedagogisk kunskap, har Du inte koll på det så bör Du inte hålla på.

Jag har under åren mött många som Du med ämneskunskap som hoppar in och ska ha kurser för att tjäna extra, och så blir eleverna besvikna och känner sig lurade, hoppas det inte är ett studieförbund Du ska jobba åt då är det illa.

Skaffa en egen utbildning i pedagogik, och ta med psykologi och metodik så kan du sedan börja fundera på att leda kurser.

My 2 Cent

Du tar emot betalande elever som förväntar sig att Du är kunnig inte bara på ämnet men även i att lära ut, det kräver pedagogisk kunskap, har Du inte koll på det så bör Du inte hålla på.

Jag har under åren mött många som Du med ämneskunskap som hoppar in och ska ha kurser för att tjäna extra, och så blir eleverna besvikna och känner sig lurade, hoppas det inte är ett studieförbund Du ska jobba åt då är det illa.

Skaffa en egen utbildning i pedagogik, och ta med psykologi och metodik så kan du sedan börja fundera på att leda kurser.

My 2 Cent
Man kan faktiskt ha alla de kunskaper du räknar upp utan att ha gått ngn kurs.
O även om MAN har papper på ATT man har kunskap i ämnet så betyder inte det automatiskt att man kan lära ut för det.
Däremot så väger kunskap lätt i bagaget.

My 2 Cent

Här var det mycket förutfattade meningar om TS kompetens på området. Får förmoda att du dessutom har det utan att känna TS sedan tidigare. Vet inte om jag kan anse dig vara direkt smidig när du skriver här. Lite mer finess vore önskvärt.

Som sagt man kan skaffa sig förmåga att lära ut på flera sätt och man måste inte ha gått kurser vissa har förmågan medfött, har TS det så är det ju kalas om inte så behövs förberedande utbildning i konsten att lära ut, för man måste ha den förmågan för att kunna lära ut.

Det är helt sant att många som har officiell pedagogisk utbildning är rent kass som lärare, jag har mött många och det är tragisk att se, så visst ingen garanti fast man har lärardiplom.
De flesta arbetsgivare/utbildningsanordnare kräver någon form av kompetensbevis, referenser eller att man får visa praktiskt att man kan lära ut innan man får börja.
Det är vad jag menar och visst jag kanske låter gnällig men jag har fått sopa ihop spillrorna av så många nya studieledare som trott de kunnat men inte kunnat och efter första lektionen kastat in handduken och lassat över hela jobbet på mig så att jag blivit lite cynisk, men jag är hellre ärligt och brutalt rak än att vilseleda TS i det som komma skall.

Har aldrig betvivlat TS ämneskunskaper eller förmåga att ta bra bilder, men att kunna själv är inte samma sak som att kunna lära ut, det är vad jag försöker få fram och vill att TS inser innan det drar igång annars blir det grymt jobbigt för alla inblandade.

Bara det faktum att TS behöver fråga här om hur man lägger upp en kurs, om det finns material som böcker och vad som ska finnas med i en kursplan säger mig att grunderna inte finns hos TS för att ro detta iland och nej jag känner inte TS personligen.
Menar inte att vara elak bara ge konstruktiva råd om hur man jobbar som utbildare/studieledare då jag gjort det på heltid under 15 år och innan dess utbildade på deltid och innan jag började så skaffade jag mig utbildning inom de ovan nämnda ämnena för att bli en bra lärarre, så jag vet ganska väl vad jag talar om här.

Men visst kanske jag kunde formulerat mig lite snällare men jag är inte bra på att skriva med silkesvantar utan föredrar att skriva sanningen även om den ibland gör ont, om det inte är OK så kan jag inte hjälpa det och TS samt de som inte gillar det behöver ju inte läsa eller ens ta åt sig av det.
Min avsikt var iaf att hjälpa TS på traven med lite stalltips från verkligheten, men det föll visst inte i god jord hos vissa så sorry för att jag ville hjälpa till.

Jag är behörig lärare och har jobbat många år som utbildare, lärarutbildare och utbildningskonsult i skolor och företag både i Sverige och internationellt och säger:

Pedagogisk utbildning kan säkert vara bra.
Men vissa människor har fallenhet för att arbeta med undervisning andra inte.
Att hjälpa till med att överföra kunskap till människor som verkligen har intresse och vilja att lära är spännande.
Du kommer långt genom att vara strukturerad och lyhörd. En kursplan är viktig men man måste också kunna improvisera. Allra viktigast är att skapa ett positivt inlärningsklimat under kursen så att alla känner sig sedda och uppmuntrade.

Lycka till, kör på!
Mvh Björn

Håller med de som framhåller att en pedagogisk utbildning inte nödvändigtvis behövs. Vissa är mer eller mindre bra på att lära ut. En bra fotolärare tycker jag är en person som varit yrkesfotograf eller fortfarande frilansar och samtidigt kan förmedla sina erfarenheter/kunskaper. Om inte dessa kriterier kan uppfyllas fungerar det säkert fint med en engagerad och mycket kunnig amatörfotograf som helst har kunskaper inom bildbehandling, mörkrum och allmän koll på fotohistoria/samtidsfotografi.

Det viktigaste är engagemang, erfarenhet/kunskap, och en förmåga att kommunicera med eleverna. Kunskap om teorier om inlärning är av mindre betydelse för detta ämne och nivå. Naturligtvis eftersom en lärare är tjänsteman ska de mål som finns i kursplanen formuleras. Det kan vara bra att i alla fall göra någon sorts grovplanering så att kursmålen uppfylls.

Haha! Jag höll en grundläggande kurs i fotografi för ett av våra större studieförbund när jag nyss hade gått ut gymnasiet. Ingen pedagogikkurs i bagaget, alltså. Eleverna på kursen var så glada och nöjda med den att de gav mig en flaska sprit på avslutningsdagen.

Pedagoger är helt klart överskattade, och ibland är pedagogisk utbildning snarast stjälpande än hjälpande ...

Tror att TS inte behöver oroa sig med så fina bilder samt erfarenhet från bröllopsfotografering mm. Kurslitteratur:
Konsten att ta vinnande bilder (Segerholm) och ev Bild och Budskap

http://www.bokus.com/bok/9789172034976/bild-och-budskap/
http://www.bokus.com/bok/9789163609...r-en-inspirationshandbok-for-dig-som-vill-ut/

Val av kurslitteratur hänger ihop med vad som står i kursmålen och kursplan. Det finns inget tvång att använda sig av kurslitteratur men det kan kanske hjälpa för att strukturera upp undervisningen. Ta ett snack med eleverna första lektionen så kan ni utifrån kursmålen tillsammans kanske komma fram till med vilket inhåll ni vill fylla lektionerna.

När jag skall köp en kamera, objektiv eller annan utrustning läser jag recensioner och fakta i förväg. Ingen villju köpa grisen i säcken.

Skall man köpa en utbildning vill man också säkerställa att man får det man betalar för. Visst kan någon lära ut utan formell pedagogikutbilding, men hur vet jag det?

Jag skulle inte köpa den produkten. Då läraren inte har någon utbildning inom konst, fotografi eller pedagogik. Men det är jag det, andra får lägga sina pengar på vad de vill.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar