Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studieledare i fotokurs för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Som jag tidigare skrev. Det står faktiskt, men inte i denna tråd. Det är är kurs hos Studiefrämjandet. Dvs som en icke vinstdrivande org. Och de som söker hit är glada amatörer som vill fylla ut sin fritid.

/stefan

Jag har haft kurser hos ett studieflrbund i 6 år och letat lämpliga böcker lika länge. Jag hittade boken "Släpp loss fotografen i dig" som såldes genom expert men den ansågs inte lämplig eftersom det var begränsad upplaga och svårt att veta om den skulle finnas kvar om några år. Jag tyckte det boken hade varit kanon att använda men den lär ju inte finnas nu. Istället använder jag egna powerpoint handouts som deltagarna kan antecka på, det är mest exempelbilder.

Min uppfattning är att deltagarna på en nybörjarkurs mest kommer för att lära sig kameran. Bildkomposition, öppna och slutna bilder, stabila och ostabila trianglar, det är helt irrelevant. De vill helt enkelt få sitt barn som idrottar skarpt och förstå varför inte bilden blir skarp trots att de ställer skärpan på max men stängt av autofokusen.

Göran Segelholms bok, Konsten att ta vinnande bilder, är är jättebra bok men i mina ögon helt fel kurslitteratur för den här typen av nybörjarkurs.

Min kurs ser ut ungefär såhär, förändras ju lite beroende på delatagare och årstid. 3 h per gång kvällstid
1. Bländare slutare ISO, brännvidd, påverkan i bilden, bilddiskussion om strategi för att ta bilder.
2. Få kameran att göra rätt, ljusmätning, exp.komp., köra manuellt, autofokus
3. Ljusets betydelse, mjuk/hårt/riktning
4. Blixt, bildkomposition
5. Extra.

Hemläxa när det passar, främst efter innehållet i tillfälle 2 och 3.

Att försöka få plats med hur man får in bilderna i datorn är svårt. Vi körde så i början och tyckte inte att det fungerar. Mer än halva gänget vet det redan och resterande tycker att det är för svårt. Tycker det skall hållas i en separat kurs isåfall.

Vad ni är underbara.
Ja, det är en kurs för Studiefrämjande för de som vill komma igång med fotografering. Jag har lagt upp en kursplan och sitter nu och lägger nu sista handen på Poverpointen. Att gå för djupt in ska jag akta mig för, de som kommer gå denna kurs har förmodligen lite kunskap inom fotografering. Jag ska inte skrämma den så de inte återvänder. Kursen ska ligga på en nivå som alla förstår.
Ja, jag har aldrig undervisat förut men om man aldrig får pröva sina vingar hur ska man då veta om man kan det eller inte? Med eller utan pedagogisk utbildning ;)
Jag vet genom mina guidade turer att jag älskar att få berätta och dela med mig och det har jag fått beröm för många gånger.
Jag har en bok som är på norska som används som kursbok i Oytun Folkhögskola, Alta Nordnorge, Kreativ digitalfoto av Per Arne Askeland. Den boken har det jag sökte, den skulle behövas översättas till svenska för det är en underbar kursbok som förklarar allt!
När kursen är klar kommer jag rapportera på min blogg hur det var. Och om detta var något för mig.
Jag har tagit till mig allt ni har skrivit och kommer att skriva.
Mvh Lotta

Ett tipps är att ha en grund till varje tillfälle, men förberett några alternativa överkursfortsättningar där du tror att det kan finnas intresse. Är alla totala nybörjare hinner du kanske knappt med grundprogrammet, men visar sig eleverna ha mer förkunskaper eller fatta galoppen snabbare än du förutsett har du extraprogrammet förberett.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar