Om du nu ska ta en kurs för att utveckla lärandet så kolla efter didaktikkurser. Pegagogikkurser är nog inte vad du vill ha, har själv gjort det felet. Men jag tror de flesta tänker på didaktik när de menar pedagogik.
(Pedagogik - Läran om utbildning, Didaktik - Strategier och tekniker för undervisning)
Studenterna har ska tycka eller anse att du har något de kan lära sig av. Och detta fall vill de lära sig hur du får till dina bilder. När de är klara med din kurs ska de känna att kunskapspoolen har utökats.
Du besitter en kunskap som du vill överföra till dina studenter.
(Sändare och mottagare inom kommunikationsteoriter kan vara bra att kolla in.
Tex: Sändare/du >> Mottagare/deltagare >> bekräftelse >> rättelse/ev förstärkan)
Det viktiga är att du har en struktur och kan förutsäga vad studenterna kan tänkas fråga om. Om du inte har en struktur är det svårt att överföra kunskap.
Sen är det skillnad på lärare och lärare om de kan inspirera och engagera studenterna. Ett brinnande intresse är en bra start.
Vilken nivå är de som ska gå kursen på? Fråga dig själv, är det risk att det blir för komplicerat eller för enkelt?
Ett förslag på struktur, presentera strukturen tidigt i kursen så att deltagarna ser din struktur och vet i vilka avsnitt de kan ställa de rätta frågorna så att andra som hör frågan också kan strukturera dem.
Teknik
- Före bildtagning
- Utrustning
- Planering
- Inspiration
Under bildtagning
- Ljus/blixt
- Bildkomposition
- Gyllenesnittet
- Bildkritik
- Element/färg, påverkan av ögat/hjärnas tolkning/avläsning
Efter bildtagning
- Arbetsflöde
- Datalagring
- Bildframkallning
Jag hoppas att detta kan vara till hjälp, lycka till!
/S