Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Studieledare i fotokurs för nybörjare

Produkter
(logga in för att koppla)
Men visst kanske jag kunde formulerat mig lite snällare men jag är inte bra på att skriva med silkesvantar utan föredrar att skriva sanningen även om den ibland gör ont,
Njae
Men du kunde lagt till lite av ditt andra inlägg direkt, då hade det blivit tydligt med en gg.
Men nu är det gjort o då funkar det.

Snacka om att tråden vinglat iväg pga det där eviga pedagogtjafset från lärare, jobbigt. Hon vill ju enbart ha hjälp med material. Jag tänker också hålla en liten fotokurs på mitt jobb, bara för att lära kollegorna och för att det är kul, måste jag läsa psykologi och ha en pedagogutbildning innan jag tackar ja? Det är de som frågat mig.

Snacka om att tråden vinglat iväg pga det där eviga pedagogtjafset från lärare, jobbigt. Hon vill ju enbart ha hjälp med material. Jag tänker också hålla en liten fotokurs på mitt jobb, bara för att lära kollegorna och för att det är kul, måste jag läsa psykologi och ha en pedagogutbildning innan jag tackar ja? Det är de som frågat mig.

Enligt vissa i tråden så är det nog tyvärr så att det även för din del är ett måste att först ta en utbildning inom pedagogik blandat med psykologi och metodik för att kunna lära dina medarbetare lite inom foto.

För egen del så säger jag bara kör hårt.

Har mött min beskärda del av lärare och utbildare som trots sina utbildningar inte borde haft större arbetsuppgifter än att eventuellt städa lokalerna som utbildningarna hållits i.

Blandar vi inte äpplen med päron nu? Det är väl skillnad på att visa några kompisar hur man fotograferar och att hålla en kurs för betalande kunder. Att ha rätt kometens när man leder en utbildning är något som kunderna borde kunna kräva.

Men vafan... Nu gäller det tips om litteratur för en kurs i fotografering. Skitbra, tipsa på ni som har. Ju fler som går kurser desto mer speids intresset. Jag gick en kurs för Ulf Sjöstedt 1991 en långhelg och det var blad det roligare jag gjort. Innan dess höll jag själv kurser som intresserad amatör och det var långt innan jag själv utbildade mig till gymnasielärare. Sedan dess har jag jobbat som rektor under sex år och nu med något helt annat och kan i stort sett skriva under på Björns inlägg härovan.

Det är ett jäkla hackande på ovidkommande saker härinne ibland, det är fullkomligt onödigt och enbart dödande för folk som vill sprida sitt intresse till andra.

Sluta gnälla om pedagogik och kunskap hur man lär ut på bästa sätt.
Bara för en månad sedan sökte Folkhögskolan i Kristianstad en enthusiastfotograf som kunde tänka sig lära ut 1 gång per vecka till en grupp.
Där fanns inga kvalifikationer angående pedagogik, läraryrke.
Enda man skulle kunna var mer fördjupad kunskap om fotografering samt villig att lära ut.

Böcker som är lätta att förstå som kan vara bra är Scott Kelbys alla böcker.
Fördel är att de flesta bibliotek har dom och de är översatta till svenska.

/Stefan

Jösse vad den här tråden drog iväg! Jag ville ha lite tips mm men nu ska jag tydligen ha examen i pedagogik mm för att få lära ut. Men jag bryr mig inte ett skvatt om det. I många år har jag guidat och berättat hur en masugn eller en kolmila fungerar och jag har bara fått mycket beröm för jag berättar så bra att det kan se det framför sig. Därför vågar jag ta på mig detta. Även om andra på detta forumet motsätter sig starkt mot detta.
De som har gett mig tips mm, tack.
Och varför jag frågade var för att jag aldrig gått kurs utan är självlärd och ville bara få veta lite hur andra har lagt upp sina kurser och fotolitteratur i första hand.

Kurskomposition

Om du nu ska ta en kurs för att utveckla lärandet så kolla efter didaktikkurser. Pegagogikkurser är nog inte vad du vill ha, har själv gjort det felet. Men jag tror de flesta tänker på didaktik när de menar pedagogik.
(Pedagogik - Läran om utbildning, Didaktik - Strategier och tekniker för undervisning)

Studenterna har ska tycka eller anse att du har något de kan lära sig av. Och detta fall vill de lära sig hur du får till dina bilder. När de är klara med din kurs ska de känna att kunskapspoolen har utökats.

Du besitter en kunskap som du vill överföra till dina studenter.
(Sändare och mottagare inom kommunikationsteoriter kan vara bra att kolla in.
Tex: Sändare/du >> Mottagare/deltagare >> bekräftelse >> rättelse/ev förstärkan)

Det viktiga är att du har en struktur och kan förutsäga vad studenterna kan tänkas fråga om. Om du inte har en struktur är det svårt att överföra kunskap.
Sen är det skillnad på lärare och lärare om de kan inspirera och engagera studenterna. Ett brinnande intresse är en bra start.
Vilken nivå är de som ska gå kursen på? Fråga dig själv, är det risk att det blir för komplicerat eller för enkelt?

Ett förslag på struktur, presentera strukturen tidigt i kursen så att deltagarna ser din struktur och vet i vilka avsnitt de kan ställa de rätta frågorna så att andra som hör frågan också kan strukturera dem.

Före bildtagning
- Utrustning
- Planering
- Inspiration

Under bildtagning
- Ljus/blixt
- Bildkomposition
- Gyllenesnittet
- Bildkritik
- Element/färg, påverkan av ögat/hjärnas tolkning/avläsning

Efter bildtagning
- Arbetsflöde
- Datalagring
- Bildframkallning

Jag hoppas att detta kan vara till hjälp, lycka till!
/S

Om du nu ska ta en kurs för att utveckla lärandet så kolla efter didaktikkurser. Pegagogikkurser är nog inte vad du vill ha, har själv gjort det felet. Men jag tror de flesta tänker på didaktik när de menar pedagogik.
(Pedagogik - Läran om utbildning, Didaktik - Strategier och tekniker för undervisning)

Studenterna har ska tycka eller anse att du har något de kan lära sig av. Och detta fall vill de lära sig hur du får till dina bilder. När de är klara med din kurs ska de känna att kunskapspoolen har utökats.

Du besitter en kunskap som du vill överföra till dina studenter.
(Sändare och mottagare inom kommunikationsteoriter kan vara bra att kolla in.
Tex: Sändare/du >> Mottagare/deltagare >> bekräftelse >> rättelse/ev förstärkan)

Det viktiga är att du har en struktur och kan förutsäga vad studenterna kan tänkas fråga om. Om du inte har en struktur är det svårt att överföra kunskap.
Sen är det skillnad på lärare och lärare om de kan inspirera och engagera studenterna. Ett brinnande intresse är en bra start.
Vilken nivå är de som ska gå kursen på? Fråga dig själv, är det risk att det blir för komplicerat eller för enkelt?

Ett förslag på struktur, presentera strukturen tidigt i kursen så att deltagarna ser din struktur och vet i vilka avsnitt de kan ställa de rätta frågorna så att andra som hör frågan också kan strukturera dem.

Teknik
- Före bildtagning
- Utrustning
- Planering
- Inspiration

Under bildtagning
- Ljus/blixt
- Bildkomposition
- Gyllenesnittet
- Bildkritik
- Element/färg, påverkan av ögat/hjärnas tolkning/avläsning

Efter bildtagning
- Arbetsflöde
- Datalagring
- Bildframkallning

Jag hoppas att detta kan vara till hjälp, lycka till!
/S

Stort tack, ungefär vad jag har tänkt att jag ska lägga upp det.

Jag är då andra ändan av alla dessa duktiga trådsvarare, en nybörjare som för inte så länge sedan själv gick en nybörjar kurs, (Förra året i januari). Kan inga tips på böcker för vår ledare hade ett eget powerpoint matrial som han utgick ifrån. Men det han gjorde som var bra var att dels visade han tips på bilder vad gäller skörpedjup, vitbalans osv. Men vi varvade terorin med med praktiskt fotografering. Upplägget var alltså skärpedjup, sedan fick vi läxa på bilder till nästa gång där vi skulle ha testat det vi gick igenom. Dessutom två tillfällen där vi praktiskt fotograferade ute i verkligheten där vår ledaren var med och stöttade. Just denna biten med praktist fotografering med hjälp är jätteviktig för det är med fotograferingen man som nybörjare får den där AHA-upplevelsen särskilt om man fastnar är det gott att kunna fråga, Hur gör jag nu? Särskilt man som jag tycker det är lättare att lära sig med kameran i högsta hugg.

Jag ska för första gången leda en fotokurs för nybörjare. Undrar nu om det finns bra böcker som kan användas för detta. Och tips och råd tas också tacksamt emot.
Mvh Lotta

Haha. Glöm allt jag skrivit. Jag trodde att du skulle ha Foto A/B på gymnasiet eftersom flera påpekat vikten av pedagogisk utbildning. Borde ha läst ditt inledande inlägg istället.

Visst är det bra om en lärare har pedagogisk utbildning, men inte nödvändigt. Ser jag tillbka på de lärare jag haft genom åren har flera av de sämsta haft behrighet och flera av de bästa varit obehöriga. I gymnasiet fick vi till och med en inkompetent behörig lärare utbytt mot en toppenbra men obehörig.

Så om Du inte är pedagog hur tänker Du säkerställa att Du kan lära ut?
Du tar emot betalande elever som förväntar sig att Du är kunnig inte bara på ämnet men även i att lära ut, det kräver pedagogisk kunskap, har Du inte koll på det så bör Du inte hålla på.

Jag har under åren mött många som Du med ämneskunskap som hoppar in och ska ha kurser för att tjäna extra, och så blir eleverna besvikna och känner sig lurade, hoppas det inte är ett studieförbund Du ska jobba åt då är det illa.

Skaffa en egen utbildning i pedagogik, och ta med psykologi och metodik så kan du sedan börja fundera på att leda kurser.

My 2 Cent

Det finns bevis, närmare än vad man tror, att sådana kursen inte hjälper alla att kunna bemöta andra i forum eller lära ut något av sin egen kunskap, inte ens lyfta eller stöta de som funderar på mer information.

Var finner man information att det är en kurs som kostar pengar?

Michael - som blev fundersam -

Det finns bevis, närmare än vad man tror, att sådana kursen inte hjälper alla att kunna bemöta andra i forum eller lära ut något av sin egen kunskap, inte ens lyfta eller stöta de som funderar på mer information.

Var finner man information att det är en kurs som kostar pengar?

Michael - som blev fundersam -

@ Michael

Jag blir också fundersam. Var finner du information om att det INTE är en kurs som kostar pengar?
När jag på nätet söker på Fotokurs + min bostadsort är det kurser som jag får betala för som visas i sökresultatet. Det är väl det vanligaste när man talar om kurser?

Svaren i tråden liknar till viss del de svar som etablerade erfarna fotografer svarar dem som dumpar marknaden genom att fotografera billigt eller gratis på bröllop.

Har ni någon aning om hur många lärare det finns som inte har pedagogisk utbildning, men läst hur mycket som hest inom ämnet och vet hur man motiverar folk att bli intresserade`?

Alla doktorander lär ut på högskolenivå, visste ni det?

Vet ni hur många som jobbar med sånt de inte är utbildade till? Här på jobbet är det flera som inte ens har gymnasieutbildning med jobbar på laboratoriet. De jobbar här pga lång arbetserfarenhet och känsla för jobbet. Nu när dessa pensioneras så anställs endast personer med högskoleutbildning och helst med erfarenhet.

Det finns fortfarande yrken som man kan bli genom att vara lärling. Ett av dom är glasmästeri och ett annat är tandsköterska. Tror knappast glasmästaren eller tandläkaren har gått pedagogik. Tandläkafren är ju inte ens utbildad till tandsköterska.

tråden säger inget om det är gratiskurs eller ej, men det var lätt hittat på 1 min. Genom djupdykning i hennes profil och länkar.

Det är kurs inom Studiefrämjandet, dvs en icke vinstdrivande organisation. Men kurserna kostar dock ändå.

/stefan

Pedagogik

Jag antog att det var en studiecirkel för ett studieförbund, och vad jag vet så är de ofta gjorda av glada amatörer (i pedagogik och didaktik) och det vet man när man går kursen.

De brinner ofta för sitt ämne och är kunniga i fackområdet.

Läser du en kurs på ett universitet så har din lärare ofta (tyvärr i bästa fall) 7,5 Poäng i pedagogik (så länge du inte läser just pedagogik/didaktik eller till lärare), men gedigna kunskaper (förhoppningsvis) i området!

Eftersom det inte räcker att ha läst en kurs för att vara en bra pedagog (som många andra ovan har förtydligat), ett brinnande intresse räcker långt!

Till Tipsen
Här hoppas jag att kursdeltagarna skall bli bättre fotografer så de skall naturligtvis fotografera, diskutera och reflektera.

Praktiska övningar och att alla fotar på samma ställe så man kan jämföra bilderna är viktigt, varför blev bilderna olika, när man idag enkelt kan se ISO, bländare och slutartid i efterhand så är det en nyttig övning, varför blev det som det blev! Vidvinkel vs tele, ljusstarkt vs. ljussvagt.

De skall alltid ha en utmaning eller reflektion med sig hem...
Reflektera på nästa pass!

Och ha det kul och ge kritik på ett konstruktivt sätt! Jag gillar... Jag önskar...

Det kan man ofta önska att även pedagoger kunde lära sig istället för att såga personer som vill ha hjälp;-)

Glöm inte att lära ut skillnaden och samband mellan storlek på bildfilerna (MB), storlek på bild (pixlar) och PPI (för det är grymt förvirrande tydligen)

Ha kul!

@ Michael

Var finner du information om att det INTE är en kurs som kostar pengar?

När jag på nätet söker på Fotokurs + min bostadsort är det kurser som jag får betala för som visas i sökresultatet. Det är väl det vanligaste när man talar om kurser?

Jag finner ingen information om några kurs-avgifter alls, så därför diskuterar jag heller inte den detaljen om den är billig, prisvärd eller dyr, man kan ta sina fördomar eller tidigare erfarenheter och diskutera nivån på kostnaden, detta utan att ens fråga TS som finns i tråden, men det ger inte mig något och tar allas tid.

ALLT finns inte på nätet, och allt som finns på tillgängligt på nätet går inte att googla fram.

Michael - som hellre frågar först -

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar