Annons

studiefrämjandet eller folkuniversitetet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lisa L

Medlem
Jag letar efter fotokurser i Malmö-området och har hittat en hos studiefrämjandet och en annan via folkuniversitetet som verkar ganska likvärdiga, kvällskurser en gång i veckan ca 2 mån. Vilken är "bäst" tror ni? Jag är nybörjare och längtar efter att komma igång ordentligt och samtidigt få lära mörkrumsarbete och så. Jättetacksam för alla svar!
/Lisa
 
tjenixen!

Jag kan tyvärr inte svara på dina frågor alls :), men jag kan däremot pusha lite för dom mkt bra kurserna som finns just här på fotosidan.se

Allt för nybörjare guider till lite mer ingående. Sedan har du detta forum som man får svar på allt! om inte det räcker så får man fråga själv och sedan får man svar :) Gratis!

Lycka till
 
Jag ska genast kolla upp kurserna på fotosidan! Forumen har jag redan blivit bekant med och fått jättemycket inspiration från.

Har tyvärr inte själv haft möjlighet och hunnit lägga in egna foton och sånt. Men det ser jag fram emot att komma igång med. Och ja först får jag väl komma igång med att fotografera helt enkelt, något jag verkligen vill men äh du vet man hinner inte med på sin lediga tid.

Prioriteringsfråga jag vet :)
 
haha jao.. att börja fotografera är ju en bra start... :)

Men här finns en rad fotokurser. Titta under rubriken "Artiklar" och även på lite andra ställen kan man hitta lite smott & gott

ska hålla dig unde ruppsikt och se om det kommer bilder...
 
Hej!
Jag vet inte hur det är med Folkuniversitet i Malmö men jag har gått ett antal kurser hos dem i Göteborg tidigare. När jag gick var de mycket seriösa och bra, lärarna var på topp. Känns som om de har rätt höga ambitioner med sina kurser. Nu är detta en tid sedan men jag har kikat lite på deras utbud och är sugen på att gå en kurs för att få lite fart på mitt fotograferande. Allt hänger ju på vad de har för lärare så om du kan kolla det så kanske du kan göra en egen bedömning hur bra de två alternativen är hos dig.

/c
 
Jo jag har också fått en känsla av att folkuniversitet är seriösa och bra. Lärare där var Bodil Johansson om man går tisdagar iallafall, jag får väl kolla upp henne :)

Fast studiefrämjandet var billigare... 1350kr för 7 veckor, folkuniv. 2400kr för 6v.

Jag tror jag ska gå dit och säga hej och se om de har platser kvar för det första, så får man se vad man får för känlsa av de olika ställena.

Vi kanske ses på nån kurs då, Christian J!
 
Gick en nybörjarkurs hos folkuniveristet i Sthlm för ett gäng år sen och jag tyckte det funkade väldigt bra, då var det mörkrum och grejer som gällde, är det digitalt du ska gå har jag ingen aning om hur det är. Folkuniversitetet är i alla fall att rekomendera.
 
Nä det är nog mest mörkrum jag tänker mig, och förstås allmän fotografering med bild och ljus och teknik.

Digitalt är ju också kul förstås, men nu när syrran snott vår "gemensamma" leica dmc-lc43 så fick jag ju införskaaffa mig en egen eos300. Så jag får börja där tänkte jag!

Hm, ja kanske det får bli folkuniversitet ändå. Måste kontakta dom imorgon, så får vi se...

Det finns förresten ingen rolig fotokurs/utbildning/nånting i Köpenhamn, nån som vet???
 
Lisa L skrev:
Jo jag har också fått en känsla av att folkuniversitet är seriösa och bra. Lärare där var Bodil Johansson om man går tisdagar iallafall, jag får väl kolla upp henne :)

Fast studiefrämjandet var billigare... 1350kr för 7 veckor, folkuniv. 2400kr för 6v.

Jag tror jag ska gå dit och säga hej och se om de har platser kvar för det första, så får man se vad man får för känlsa av de olika ställena.

Vi kanske ses på nån kurs då, Christian J!

Det gäller att göra sin reserch;)

Det verkar vara lite dyrare att gå i Malmö, här uppe i GBG kostade 6 veckors digitalfotokurs 1925 och S/V grundkurs 1375. Kanske inte var någon av dem du var intresserad av. http://www.folkuniversitetet.se/templates/ArrListingDotline.aspx?id=29367

Skulle vara kul att ses på någon kurs, men det blir lite långa resor;)

/c
 
"Foto 1 grundkurs" heter den på folkuniversitetet i Malmö som jag hade tänkt mig, så visst den borde väl vara ungefär att jämföra med s/v grunkurs skulle jag tro.

Skit att man inte bor i Göteborg istället då tydligen...
 
Lisa L skrev:
Jag har redan lagt till den i mina internetfavoriter! Men det verkar bli lite tufft att komma in, så det får väl bli på lite längre sikt antar jag. Tack för tipset iallafall!!!

Du får väl gå kursen på Folkuniversitet sen gör du en fin portfolio och söker till nästa termin. Köpenhamn är inte dumt, skall själv ner dit om några veckor om allt går som planerat. Du har väl sett utbildningslänkarna här på FS? Mycket godis för den som vill söka utbildningar.

/c
 
Låter som en bra idé, fota först och söka vidare sen.

Ja det finns rätt mycket i utbildningsväg inom foto ändå, och kul framförallt! Jo jag har sett dom där utbildningslänkarna, ska definitivt kolla runt där mer.

Lycka till med din Köpenhamnstrip!
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.