ANNONS
Annons

Strypa Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Hej alla glada.

Jag har lånat en Canon 7D, för att känna mig för om jag ska byta system. Hur gör jag för att strypa ner den från 18mpix till 14 mpix? Och varför förstår inte Lightroom raw-filerna från minneskortet när jag fotat med 7Dn? När jag drar över bilder från min Sony a700 är det inga problem?

Ha en trevlig helg,
Jonas

7D nog ta mindre bilder än 18Mpix, men förmodligen inte just 14Mpix. Därför måste bilderna förminskas i PS, eller exporteras som mindre i Lightroom.
Ska du minska ner bilderna till 14Mpix för att jämföra mot en annan kamera är det inte riktigt rättvisande. En bild tappar alltid i kvalitet vid en omräkning, mer än de 4 Mpix som du räknar bort.
Lightroom kan inte läsa bilderna eftersom i princip alla kameror har olika format på Rawfilerna. Din version av lightroom är inte tillräckligt ny för att den ska ha stöd för 7D (och andra nyare kameror). Uppgradering är det enda som gäller. Förtydligande, JPG är en enhetlig standard och alla JPG filer kan läsas av alla program som har stöd för det filformatet. RAW filer är inte standardiserade, och därför måste programmet ha stöd för just den kameramodellen som är aktuell. Trist men så är det.

Ifall du ändrar filformatet på kameran från Raw till mRaw (tror jag att det heter) så sparar den rawfiler som är runt 10Mpix, ifall det är mindre mer lätthanterliga filer du är ute efter.

Hej alla glada.

Jag har lånat en Canon 7D, för att känna mig för om jag ska byta system. Hur gör jag för att strypa ner den från 18mpix till 14 mpix? Och varför förstår inte Lightroom raw-filerna från minneskortet när jag fotat med 7Dn? När jag drar över bilder från min Sony a700 är det inga problem?

Ha en trevlig helg,
Jonas

Vad har du för version av Lightroom?
Beroende på vilken version du har, kan det finnas uppdatering av Camera Raw att ladda ner som kan hantera Canon EOS 7D. har du en för gammal version av Lightroom så måste du ha en nyare version av Lightroom.

Att skala ner fran Raw till mRaw eller sRaw så får du egentligen inte äkta en äkta Raw fil.
Egentligen kan du då lika gärna köra jpg direkt.

Håller med.
Att jämföra genom att räkna ner bilderna är som att jämföra toppfarten på två bilar, där man bara gasar den snabbaste till 75%.

7D kan producera bildfiler med 18, 10 och 4,5 Megapixel (RAW) och 18, 8 och 4,5 Megapixel (jpeg).
Att de inte är riktigt lika påstår Canon beror på hur de mixtrar i kameran, när de räknar ner bilderna.
mRAW (10 Megapixel) är exakt lika stora som bilderna från 40D, 1D Mark III och 400D. Några kvalitetsjämförelser har jag inte gjort.

Håller med.
Att jämföra genom att räkna ner bilderna är som att jämföra toppfarten på två bilar, där man bara gasar den snabbaste till 75%.

Eller så är det som att jämföra två bilar som skall ta sig från A till B. Toppfarten är ointressant, det är hur lång tid resan tar som är det intressanta.

På samma sätt, om mina bilder hamnar på nätet och i e-post så kanske man skall jämföra vid 1 eller 2 megapixel?

Jag skulle i så fall köra med jpeg.
Skala upp bilderna från Sonyn till 18 MP.
Och ha med i beräkningarna att det skiljer i kvalitet mellan olika objektiv.

Eller låna hem även programvaran för 7D "DPP", om det inte går att uppgradera LR via nätet.

J O

Hej alla glada.

Ha en trevlig helg,
Jonas

Byt inte A77 kommer snart.

7D nog ta mindre bilder än 18Mpix, men förmodligen inte just 14Mpix. Därför måste bilderna förminskas i PS, eller exporteras som mindre i Lightroom.
Ska du minska ner bilderna till 14Mpix för att jämföra mot en annan kamera är det inte riktigt rättvisande. En bild tappar alltid i kvalitet vid en omräkning, mer än de 4 Mpix som du räknar bort.
Lightroom kan inte läsa bilderna eftersom i princip alla kameror har olika format på Rawfilerna. Din version av lightroom är inte tillräckligt ny för att den ska ha stöd för 7D (och andra nyare kameror). Uppgradering är det enda som gäller. Förtydligande, JPG är en enhetlig standard och alla JPG filer kan läsas av alla program som har stöd för det filformatet. RAW filer är inte standardiserade, och därför måste programmet ha stöd för just den kameramodellen som är aktuell. Trist men så är det.

Ok. Jag förstår... jag måste uppdatera LR eller skaffa en nyare version.

Varför jag ville skala ner var för att jag fick berättat för mig att 7D brusar en del vid högre iso när du fotar med 18Mpix, men mindre om du fotar på t.ex 14 Mpix. Det är alltså inte egentligen för att jämföra bilderna från 7D mot a700.

Tack för ditt svar

Beroende på vilken version du har, kan det finnas uppdatering av Camera Raw att ladda ner som kan hantera Canon EOS 7D. har du en för gammal version av Lightroom så måste du ha en nyare version av Lightroom.

Att skala ner fran Raw till mRaw eller sRaw så får du egentligen inte äkta en äkta Raw fil.

Jag har LR 2.5

?..
detta stämmer inte alls. Kör du mraw eller sraw har du fortfranande 14 bitars färgomgång och ett stort dynamiskt omfång som du inte har i jpg. Detta märker du tydligt om du vill återhämta detaljer i högdagrar eller skuggor.

Det som det (nog) syftades på är att RAW-filen inte är konstruerad på samma sätt om den är en mRAW eller sRAW, jämfört med en RAW från de kamerorna.

detta stämmer inte alls. Kör du mraw eller sraw har du fortfranande 14 bitars färgomgång och ett stort dynamiskt omfång som du inte har i jpg. Detta märker du tydligt om du vill återhämta detaljer i högdagrar eller skuggor.

Det var lite klumpigt skrivet av mig, men det var just att sRaw och mRaw inte är en äkta råfil jag syftade på.

Ang reducera bruset genom omskalning.
Tittar man på en fil i 18Mpix vid 100% i PS och jämför med en omskalad till 14Mix även den i 100% kan jag tänka mig att den mindre bilden kan upplevas som mycket marginellt bättre.
Men... och det är ett stort "men", i praktiken används ju bilderna i 100% ytterst sällan. Så i princip skalas ju alltid bilderna om, för visning på webb, vid utskrift, i tryck osv. Och även om de skrivs ut i 100%, så räknas de ju faktiskt om ändå, eftersom RGB punkterna skall översättas till skrivarens tryckfärgsraster. Därför finns ingen anledning att skala om bilderna direkt från kameran, eller vid export från LR. Det görs ju alltid i ett senare skede ändå.

Själv har jag nästan bara fotat med Canon i 20 år, och är väldigt nöjd. Nu har jag så pass mycket grejor, och är så "dresserad" på gränssnittet att jag skulle ha svårt att byta. Men den nya sensor som både Nikon D7000 och pentax K-5 använder verkar ju vara ett monster på dynamiskt omfång och brus. Tycks klå den sensorgeneration som sitter i 7D/60D något så obarmärtigt brutalt. Nåväl, sedan är det ju frågan hur stor roll det spelar för användaren. 60D/7D är fantastiska kameror sett till sensorprestanda, och begränsar knappast ca 98% av användarna. Frågan är då om du tillhör de 2% som önskar, inte en "fantastisk" kamera, utan en "superfantastisk" ;-) Tja, du förstår kanske vad jag menar. Och det är bara du själv som kan avgöra.

Du kan ju också ladda ner Canon DPP gratis från Canon.com. Den ska vara riktigt bra på att framkalla Canons Rawfiler. Själv tycker jag gränssnittet är värdelöst och extremt långsamt. Jag gillar inte heller färg och kontrastrenderingen från DPP, och tycker LR gör ett bättre jobb. Men just på brus (med bibehållen detaljteckning) vete tusan om inte DPP är bättre.

Lite beroende på vad du fotar kan ju 1,3x crop eller fullformat (FF) vara ett alternativ. 5DmkII ger "ljuvliga" filer och runt basISO är de nästan kliniskt fria från brus. Men FFhar ju andra nackdelar: pris, storlek och vikt, väcker ibland mer uppmärksamhet man inte alltid vill ha.
Funderar själv privat mer och mer på micro 4/3, t ex olympus PEN 1PL, eller vad den nu heter. 2x crop, men filerna ser ändå fina ut till det mesta. Sony har ju coola NEx-3/5 också. Med det korta avståndet mellan Bajonett och sensor, borde i teorin utbudet på ojektiv vara mångdubbelt större än till någon Canonkamera ;-) Vore fräckt att köra med Voigtländerobjektiv på NEX.

Nej, absolut inte! En del info är förlorad i mRAW, men det viktigaste är att bilden fortfarande går justera för färgbalans och lite över respektive underexponering så inte du lika gära köra jpg mRAW är klart bättre, men kan inte på ett seriös sätt förbättra brus. bara för att mRAW är sämre än RAW och inte något "äkta" raw format så betyder det inte att det är värdelöst - det kan vara väl så användbart - speciellt om man kör på lägre ISO och inte behöver krama det sista ut brusreduceringen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar