Ang reducera bruset genom omskalning.
Tittar man på en fil i 18Mpix vid 100% i PS och jämför med en omskalad till 14Mix även den i 100% kan jag tänka mig att den mindre bilden kan upplevas som mycket marginellt bättre.
Men... och det är ett stort "men", i praktiken används ju bilderna i 100% ytterst sällan. Så i princip skalas ju alltid bilderna om, för visning på webb, vid utskrift, i tryck osv. Och även om de skrivs ut i 100%, så räknas de ju faktiskt om ändå, eftersom RGB punkterna skall översättas till skrivarens tryckfärgsraster. Därför finns ingen anledning att skala om bilderna direkt från kameran, eller vid export från LR. Det görs ju alltid i ett senare skede ändå.
Själv har jag nästan bara fotat med Canon i 20 år, och är väldigt nöjd. Nu har jag så pass mycket grejor, och är så "dresserad" på gränssnittet att jag skulle ha svårt att byta. Men den nya sensor som både Nikon D7000 och pentax K-5 använder verkar ju vara ett monster på dynamiskt omfång och brus. Tycks klå den sensorgeneration som sitter i 7D/60D något så obarmärtigt brutalt. Nåväl, sedan är det ju frågan hur stor roll det spelar för användaren. 60D/7D är fantastiska kameror sett till sensorprestanda, och begränsar knappast ca 98% av användarna. Frågan är då om du tillhör de 2% som önskar, inte en "fantastisk" kamera, utan en "superfantastisk" ;-) Tja, du förstår kanske vad jag menar. Och det är bara du själv som kan avgöra.