Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

STRESS! - Får inte formatera minneskortet! Uppdrag om några timmar!

Produkter
(logga in för att koppla)
även om du lyckas få igång kortet verkar det väl dumdristigt att använda ett kort som börjat strula under ett uppdrag? Köp ett nytt!
 
Oavsett vilket format jag formaterat mina kort med så går det alltid att formatera kortet i kameran, borde gälla även dig, men du förefaller ha provat, vilket i sådant fall betyder att kortet ev. är behäftat med ett problem. Fungerar det att skriva/läsa på i datorn verkar du ha problem med kameran.

mvh anders
 
Det blev att köpa nytt kort. Men irriterande o ha ett dyrt minenskort ligga obrukligt.
Ska testa o formatera de på nytt. De e lite konstigt för jag har aldrig lyckats formatera mina minneskort via kameran. Jag trycker Ikonen med soptunnan och fokuspunktknappen då börjar de blinka Form. Men den blir inte formaterad iaf :(
 
Det blev att köpa nytt kort. Men irriterande o ha ett dyrt minenskort ligga obrukligt.
Ska testa o formatera de på nytt. De e lite konstigt för jag har aldrig lyckats formatera mina minneskort via kameran. Jag trycker Ikonen med soptunnan och fokuspunktknappen då börjar de blinka Form. Men den blir inte formaterad iaf :(

Aha!

Du måste klicka på båda knapparna en gång till när FORM blinkar! : )
Problemet förhoppningsvis löst!

Föresten, har du två kort i så finns det (troligtvis) ikoner för kort 1 resp 2.
När FORM blinkar kan du välja vilket kort du ska formatera, 1 eller 2. Välj
på bakre hjulet innan du åter igen klickar på båda knapparna...
Så fungerar det på min D3a iallafall...

Kolla annars manualen under typ formatering av minneskort eller så... : )

MVH /David.
 
Senast ändrad:
Fantastiskt. Som jag irriterat mig över det.

Så varför behöver man igentligen formatera korten då, räcker det inte bara och radera alla bilder?
 
Det kan finnas kvar (jag vet inte de rätta orden för det) "minnestabeller" som höll reda på vart på vilka minnesplatser olika information fanns lagrade. Det fungerar kanske inte exakt så men i stora drag kan man väl säga ungefär så :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.