Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

STRESS! - Får inte formatera minneskortet! Uppdrag om några timmar!

Produkter
(logga in för att koppla)

mysk

Aktiv medlem
SanDisk Extreme 3

Min kamera (Nikon d7000) säger att minneskortet är fullt, men jag får itne fram några bilder. Min dator säger att minneskortet är fullt men den får itne heller fram några bilder.

Vad har hänt:
Jag tog bort alla bilder ifrån minneskortet genom min dator, kanske inte så smart?
Jag använde minneskortet som lagringsplats för andra filer då jag flytade dem mellan två datorer.

Nu har jag tagit bort alla filer som låg på det men fortfarande säger dator och kamera att den är full.

What to do. Ska ut på uppdrag om några timmar och orkar inte köpa nya minneskort!!!
 
"Säger" kameran att du inte får formatera kortet? Eller är det datorn som säger ifrån, eller är det du som inte vill formatera kortet? Om du nu överfört alla bilder till dator och kortet signalerar fullt så har det skett något som normalt sett fixas med just att formatera.

Om du har bilderna på din dator och vill formatera minneskortet och varken kameran eller datorn säger ifrån förstår jag inte problemet.

Däremot förstår jag om kamera/dator inte vill formatera fast du själv vill. Specificera!
 
JAG vill formatera kortet. Göra så att kortet är tomt för bilder/information så jag kan använda det till fotografering igen :)

På kamerans display står det FULL.
När jag högerklickar på kortet på datorn och läser under informationen står det 6 mb ledig.

Men det finns inga bilder på kortet.

Hoppas det gjorde saken lite lättare :)

Jag har formaterat kortet men det hjälper alltså inte.

Spärren är i "rätt" läge
 
Vad har hänt:
Jag tog bort alla bilder ifrån minneskortet genom min dator, kanske inte så smart?
Jag använde minneskortet som lagringsplats för andra filer då jag flytade dem mellan två datorer.

Och det är därför Canon valt att inte kunna använda kamerans minneskort som lagringsmedia åt annat om man ansluter kameran för överföring!

Mitt tips är att allt som har att göra med minneskort till kameran ska skötas ifrån kameran. Det enda du ska låta datorn göra är att kopiering från minnerkort till dator.

Radera bilder från kameran ska du endast göra för att radera dåliga foton innan överföring.

Formatering gör man alltid efter man fört över bilder till datorn och gjort en backup. Detta görs även från kameran!

/stefan
 
Och det är därför Canon valt att inte kunna använda kamerans minneskort som lagringsmedia åt annat om man ansluter kameran för överföring!

Mitt tips är att allt som har att göra med minneskort till kameran ska skötas ifrån kameran. Det enda du ska låta datorn göra är att kopiering från minnerkort till dator.

Radera bilder från kameran ska du endast göra för att radera dåliga foton innan överföring.

Formatering gör man alltid efter man fört över bilder till datorn och gjort en backup. Detta görs även från kameran!

/stefan

Har lärt mig det nu ja. Men hjälper mig desverre inte med mitt problem :(
Men tack iaf!
 
Har du ingen lös kortläsare. På det viset undviker du all kommunikation mellan kamera och dator och ska kunna formatera kortet i datorn för att slutligen formatera det en gång till i kameran.

Möjligheten finns att startsektorn är skadad på kortet. Själv har jag aldrig haft några problem med att använda CF/SD-kort för överföring av andra filer än bilder mellan datorer. Men då givetvis genom extern kortläsare.
 
Har du ingen lös kortläsare. På det viset undviker du all kommunikation mellan kamera och dator och ska kunna formatera kortet i datorn för att slutligen formatera det en gång till i kameran.

Möjligheten finns att startsektorn är skadad på kortet. Själv har jag aldrig haft några problem med att använda CF/SD-kort för överföring av andra filer än bilder mellan datorer. Men då givetvis genom extern kortläsare.

Om nu startsektorn skulle vara skadad. Något att göra eller är det bara å kasera kortet?
 
Om nu startsektorn skulle vara skadad. Något att göra eller är det bara å kasera kortet?

Skadad betyder inte alltid fysiskt skadad. Kan ligga något som blivit korslänkat där. Men kör en felsökaning på kortet om du har en lös kortläsare och det inte låter sig formateras.

Egentligen är detta mysko. Kan knappast vara startsektor eftersom kortet i en kortläsare inte läses som som bootdisk.

Har du uppdrag som väntar så är det nog bäst att skaffa ett nytt kort illa kvickt. Vilket filsystem har kortet: NTFS? eller FAT32/16?
 
Skadad betyder inte alltid fysiskt skadad. Kan ligga något som blivit korslänkat där. Men kör en felsökaning på kortet om du har en lös kortläsare och det inte låter sig formateras.

Egentligen är detta mysko. Kan knappast vara startsektor eftersom kortet i en kortläsare inte läses som som bootdisk.

Har du uppdrag som väntar så är det nog bäst att skaffa ett nytt kort illa kvickt. Vilket filsystem har kortet: NTFS? eller FAT32/16?

Förstår att det itne är något fysiskt :)
Jag kör macbook pro men disk system vette fasiken :) Jo de blir nog att införskaffa ett nytt. 400 för 16GB får de kanske vara värt!

Mvh
Robert
 
JAG vill formatera kortet. Göra så att kortet är tomt för bilder/information så jag kan använda det till fotografering igen :)

På kamerans display står det FULL.
När jag högerklickar på kortet på datorn och läser under informationen står det 6 mb ledig.

Men det finns inga bilder på kortet.

Hoppas det gjorde saken lite lättare :)

Jag har formaterat kortet men det hjälper alltså inte.

Spärren är i "rätt" läge

Formaterar du i datorn eller i kameran? Det är det senare du alltid skall göra.
 
Formaterar du i datorn eller i kameran? Det är det senare du alltid skall göra.

I princip ja, men det går alltid att formatera ett kort i datorn till rätt filallokeringstabell. Gemensamt för Mac och PC är FAT. Kan vara 16 eller 32-bitar. Detta är oftast det enda möjliga för att lösa problem med kortet eftersom det ofta ligger en dold identifikationsfil på det i roten. DÄREFTER formaterar man det i kameran.

Detta sätt är att rekommendera om man ska använda ett kort körd i exempelvis en Canon och man vill använda kortet i en Sony, Nikon eller what so ever.

Däremot om man bara kör på ett och samma märke och rentav på samma kamerahus är precis som du skriver det bästa att alltid formatera kortet i kameran efter att man överfört bilderna till dator och därmed till annat lagringsmedia.
 
Men snälla...

Du kan ju inte mena att du bara har ett minneskort??!

BUMS iväg och handla! : )

Nä, men de är ju därför man alltid vill ha några stycken...
Gärna inte rent för stora heller så man istället plåtar på
flera olika kort vid viktiga tillfälle...

Vilket som kan du bara gå in på Sandisks support:
http://kb.sandisk.com/

Där kan du fråga eller chatta med kunnigt folk direkt...
Finns ju även deras "reparationsprogramvara" som
brukar kunna lösa konstiga problem ganska lätt...?

MVH /David.
 
På kamerans display står det FULL.
När jag högerklickar på kortet på datorn och läser under informationen står det 6 mb ledig.

Men det finns inga bilder på kortet.
Om du har raderat bilderna på vanligt sätt (t.ex. dra dem till papperskorgen) försvinner de inte från minneskortet. Bilderna ligger kvar i papperskorgen tills du väljer att tömma papperskorgen.

Förklarar dock inte varför du inte kan formattera kortet.
 
Men nu blinkar det bara FOR i rutan där der står hur många bilder man har kvar? Provade mitt googlefinger men hjälpte inte :(

Nån som vet vad detta betyder?

En sökning med duckduckgo gav svaret:

"If you insert a memory card and see the letters For in the Shots Remaining area of the Control panel, you must format the card before you can do anything else."

Uppenbarligen gillar inte din kamera det format du gav minneskortet.
 
Är du säker på att du inte blandat ihop formuleringarna formatera och radera bilder?
Formatera kortet kan du göra i menyerna på kameran och det är inte alls samma som att säga åt kameran att ta bort alla kort.

När du nu formaterat minneskortet från datorn och det funkar där ser jag inget problem med varför det inte skulle fungera att formatera minneskortet från kameran. (se då till att det står formatera minneskort)
Och skulle detta fortfarande ge problem så skriv vad det ger för felkod. Det bör allting någon form av felkod.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.