Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Street & Field -utrustning i Stockholm?

Produkter
(logga in för att koppla)

childofgaia

Aktiv medlem
Jag undrar om det är nån som vet vart man kan köpa sk Street & Field utrustning i butik i Stockholm?

Med liknande sortiment som Scandinavian Photo har?

Kameradoktorn säljer Domkes bältessystem som många pressfotografer använder. Övriga system tycker jag ser töntiga ut och för iögonfallande, men det är ju högst subjektivt.

Jag kör med Domkes och det sitter så smifig att man inte tänker på att man har det på sig.

Det som ju gör Domkepåsarna så smidiga är ju att de saknar all tillstymmelse till fluff eller vaddering. De är ju bara vanliga canvaspåsar med lock du kan fästa på bältet.

På gott och ont.

Hmmm.. jo, det kan onekligen vara skönt att ha lite vaddering just in case. speciellt som du kanske knallar runt med en glasbit för x antal tusen runt midjan.. lätt att stöta i om man är ute i riktig action.
Det estetiska är mindre viktigt, även om jag kan förstå att det är smidigare utan vaddering..

Men hur ligger Domkes-prylarna till i pris då?

B&H har Domke.
Dollarn ligger ju lågt nu, under 7,30 kr.

Kanske en F-5XB och en F-3X i svart kan vara något?
Med frakt kostar dom tillsammans 1300 kr plus moms (?).
I sverige blir det en tusenlapp mer plus moms.
(www.atphototech.se)

Hmmm.. Jag är kanske i första hand intresserad av enskilda Case till varje objektiv, för att slippa ha nått över axeln och för balans när jag rör mig..

Alltså sådana här: http://www.scandinavianphoto.se/?45524

Vad är nackdelen med att använda sig av sådana?

Det kan kanske bli bökigt om man skall ha jättemånga glasbitar med sig.

childofgaia skrev:
Hmmm.. Jag är kanske i första hand intresserad av enskilda Case till varje objektiv, för att slippa ha nått över axeln och för balans när jag rör mig..

Vad är nackdelen med att använda sig av sådana?

Det kan kanske bli bökigt om man skall ha jättemånga glasbitar med sig.

Alla system har sina för och nackdelar, men spontant känner jag iaf att jag inte direkt skulle vilja ha ett bälte med fem, sex eller kanske sju väskor i olika storlek runt midjan. Det blir liksom lite komiskt. Ungefär som att slänga på sig LowePros stora stridsväst.. För mycket helt enkelt.

Att däremot på ett uppdrag slänga en väska på bältet, eller kanske två om jag behöver rörligheten och snabbheten är en annan femma.

Tänkte att man får köra slimmat.. alltså 3 objektiv +1 på kameran. MAX..
och så kanske en liten för minneskort/batterier o dyl.

Givetvis beror det ju också på vad man skall plåta.. Jag tänkte mest på rörliga folkmassor och demonstrationer där mycket händer.
Kanske även lite mer aggressiva miljöer i tredje välden..

Förstår dock att det är lättare att hänga på sig 2 väskor som innehåller allt.. Kanske ett inköp av båda och testa vore på sin plats.

Jag har sett att flera fotografer kör med HAMA-väskor i samma typ som Domke? antar att Domke är lyxvarianter av HAMAs..

childofgaia skrev:
Tänkte att man får köra slimmat.. alltså 3 objektiv +1 på kameran. MAX..
och så kanske en liten för minneskort/batterier o dyl.

Ehum... jag tror vi har olika definitioner på slimmat.. =)

Slimmat är för mig ett hus, en glugg.. och kanske nåt filter.. =)

childofgaia skrev:
Givetvis beror det ju också på vad man skall plåta.. Jag tänkte mest på rörliga folkmassor och demonstrationer där mycket händer.
Kanske även lite mer aggressiva miljöer i tredje välden..

Jag vet inte riktigt hur du tänkt dig fippla med gluggar upp och ner ur bältespåsar när du befinner dig i "rörliga" eller agressiva situationer. Förr eller senare står du där med två gluggar framme, orolig för damm in i kamerahuset och så knuffar någon dig.

För den delen så väcker väl prylar uppmärksamhet i mera otrygga områden i världen. Där är nog knepet att det ska vara slimmat och inte för mycket.. =)
Och då sticker fyra fem väskor/påsar i bältet ut ganska mycket - om du förstår vad jag menar.

childofgaia skrev:
Förstår dock att det är lättare att hänga på sig 2 väskor som innehåller allt.. Kanske ett inköp av båda och testa vore på sin plats.

Jag har sett att flera fotografer kör med HAMA-väskor i samma typ som Domke? antar att Domke är lyxvarianter av HAMAs..

Domke är välsydda väskor. Hama är mera budgetgrejer, inte nödvändigtvis dåliga!

Gå du in på doktorn och titta på Domkeprylarna så ser du vad det är för något. Annars har Madeco i frihamnen ett bra sortiment även de.

Vad du kanske också skulle fundera över är snarare vad du kånkar på och varför du bär med dig allt.. =)
Ruggigt svårt är det ibland att erkänna att det mesta faktiskt går att lämna hemma.

Johan Okker skrev:
Tror inte att rånrisken minskar när det ser ut såhär

Sö töntigt bär man ju inte... :)

Med rätt jacka och svarta Domkeväskor syns de knappt.

Domkeväskorna lyser inte fotograf, men övriga system lockar uppmärksamhet på fler olika sätt. Det tycker jag är viktigt.

Domkebältet kan man också slänga upp på axeln och bära som väska om man känner för det.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar