Annons

Storleksskillnad mellan 20 och 30d?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kicia

Medlem
Hej hopp :)
Kan ju verka som en väldigt knasig fråga, men jag undrar ifall det är någon storleksskillnad mellan 20d och 30d? Kollade 30d i affären och den var större än jag trodde.. Men det kanske det är värt :)

Vore jättetacksam för svar
Mvh Karolina
 
Okej I see :) Tack så mkt för ditt svar :)

Men då är ju dessa kameror gigantiska! Höll i 30d och 40d i affären och vart typ trött i armen efter någon minut :p

Nåt liknande som är mindre? 400d är ju som "för liten" när man sätter på ett ordentligt objektiv.. oj va ja låter klagig, haha :p
 
NU är du visserligen av det kvinnliga könet och jag det manliga(re) således har jag troligtvis större händer, men ajg har inga abnorma händer...

Visst, 20D/30D är större än 350D/400D men sååå stor är ju itne skillnaden... Tror nog att du vänjer dig ganska snart vid kamerans storlek :) Tror inte heller din arm kommer töjas ut av tyngden...

När jag plåtade med 350D innan så var det som om jag drack te ur små engelska tekoppar med pekfingret ute i vädret, liten nätt sak där fingrarna trägdes ihop runt den lilla kanten till handgrepp... 20D gav helt plötsligt ett riktigt grepp som var gummklätt och behagligt, du kommer garanterat att vänja dig!
 
Okej det lät ju ändå hoppfullt då :)

Tanken med ny kamera är att bla fotta min tokiga hund som far hit och dit och i princip överallt :) Vore otroligt kul att äntligen börja lyckas med riktigt bra bilder!

Men annars är det itne så stor skillnad mellan 20 och 30tian? 20an är ju ändå rätt mkt billigare att få tag i..

Nån som vill tipsa om bra objektiv för rörelse?
:)
 
Ska du plåta din hund i rörelse så är objektiv med USM att föredra, gärna med IS för att lättare kunna panorera. Så ett EF24-105/4L IS hade kanske passat bra. Nu kostar det ju en del iof.

Om du ska ta porträttliknande bilder på hunden så är EF85/1.8 ett bra alternativ pga sin stora bländare. Dock inte så "allround"
 
Nu när 40D är här så bör du kunna göra en ok deal på en 30D. Har trots allt några fördelar över 20D

Ett tips då det gäller storlek är att testa kameran i fråga med ett batterigrepp. Då kanske 400D inte är för liten för dig?
 
Hmm okej 400d med batterigrepp.. Men den är väl ändå på en rätt så mkt lägre nivå än 20-30d? Känns som när jag ändå kommer lägga massa pengar på en kamera nu, så vill jag att den är BRA :)

Men det är så himla svårt veta vad man ska köpa när man itne är fottoproffs lixom.. :/
 
Kicia skrev:
Hmm okej 400d med batterigrepp.. Men den är väl ändå på en rätt så mkt lägre nivå än 20-30d? Känns som när jag ändå kommer lägga massa pengar på en kamera nu, så vill jag att den är BRA :)

Men det är så himla svårt veta vad man ska köpa när man itne är fottoproffs lixom.. :/

400D med battegrepp är verkligen skön att hantera.

Så där enormt stor klasskillnad mellan 30D och 400D tycker jag inte det är (har i och för sig inte ägt någon 30D men har 40D och 400D).

Seriebildstagningen är bättre i 30D vilket kan vara intressant om du skall fota springande hund. Även autofokusen är då viktig - jag är lite osäker på vilken som är bäst där.

Eftersom du letar begagnat antar jag att budgeten är begränsad och då gissar jag att du kommer få de bästa bilderna genom att köpa det billigaste kamerahuset och lägga lite mer pengar på bra objektiv.

Lycka till!

Mvh
Anders
 
Hehe, var precis i samma situation som du då jag köpte min kamera. Slog till på en 30D och har inte ångrat mig. Har du pengarna och vet att du kommer att ha foto som en hobby (eller mer) under en lång tid framöver så hade jag också köpt en 30D.
Tänk dock på att det tillkommer lite utgifter på minneskort, väska och en lins. Och mycket mer senare om man vill... ; )
 
Tack för alla schyssta svar, skojj :)

Tokigt nog kom jag på att min bror har en 30d och den har jag lånat och vart helt kär i! Då kändes den inte för stor, trots att han har dyra stora objektiv..

Men så det blir nog en 30d då tror jag :D

Förslag på bra obejktiv för fotografering av rörelse (springande hund)?
 
Kicia skrev:
Okej I see :) Tack så mkt för ditt svar :)

Men då är ju dessa kameror gigantiska! Höll i 30d och 40d i affären och vart typ trött i armen efter någon minut :p

Nåt liknande som är mindre? 400d är ju som "för liten" när man sätter på ett ordentligt objektiv.. oj va ja låter klagig, haha :p

400D är ju inte stor, men med batterigrepp, så är den fullt okej. Även med ett fett 70-200 2.8 på. Bildkvalitetsmässigt ser du absolut ingen skillnad. 30D är något stabilare byggd. Jag vill själv byta min 350D mot en 40D.. eller möjligen en beggad 1D markII.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.