Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Storleken stämmer inte

Produkter
(logga in för att koppla)

mabzor

Aktiv medlem
Jag försöker få ut mina foto från min canon pixma ip4000R.

Jag sparade nyligen min bild o 10X15 men när utskriften sker i canon easy photo print så blir det inte direkt 100% då bilden blir lite för stor eller så villd en lägga till en ram jag inte vill.

i vilka storlekar sparar ni era format när det gäller 10X15 & A4 stolek för att få perfekta utskrifter?
 
När jag vill ha helt kantfria utskrifter så anger jag först rätt mått i PS sedan utökar jag canvasen centralt med 2cm i både vertikal och horisontalled. Därefter sköter jag beskärningen direkt i canons easyphoto program....

Edit: Irriterande det där med kanten i deras skrivarprogram. Har inte hittat något sätt att kringgå det mer än att just utöka bildstorleken innan jag tar in den i skrivarprogrammet...
 
Vad som står när du sparar bilden är i princip oviktigt. Det är enbart antalet pixlar som spelar roll där.

Sen väljer du 10x15 _i utskriftsprogrammet_. Utskriftsprogrammet gör då om utskriftsstorleken på bilden så att den fyller ut papperet ordentligt.
 
problemet är att när man "trimmar" bilden så får man en sorgkant i programvaran som även kommer med på bild. För att kringgå detta får man ha en lite större bild än man faktiskt ska skriva ut och anledningen till att jag då anger måtten är helt enkelt att det är det enklaste och snabbaste sättet att göra bilden lagom mycket större. Självklart kan man göra samma sak genom att ange pixlar istället.

Edit: Det löste ju uppenbarligen problemet för Andreas?
 
Det var förstås dumt att lägga mig i en diskussion där jag inte hade koll på just programmet i fråga.

(Programmet verkar helknäppt för övrigt :) )

EDIT: Nu läste jag en gång till och ser att det är det program jag själv använt för att skriva ut 10x15-bilder. Jag förstår egentligen inte frågan/problemet. Väljer man border-less utskrift så får man just det, om bilden nu är exakt 10x15 cm och man väljer borderless, så förstorar programmet upp bilden till lite mer än 10x15 (vad jag vill minnas iaf??)

EDIT2: Frågan gäller alltså utskrift av en 10x15-bild på A4-papper?
 
Oak skrev:
Det var förstås dumt att lägga mig i en diskussion där jag inte hade koll på just programmet i fråga.


Inte alls.


(Programmet verkar helknäppt för övrigt :) )


Absolut!


EDIT: Nu läste jag en gång till och ser att det är det program jag själv använt för att skriva ut 10x15-bilder. Jag förstår egentligen inte frågan/problemet. Väljer man border-less utskrift så får man just det, om bilden nu är exakt 10x15 cm och man väljer borderless, så förstorar programmet upp bilden till lite mer än 10x15 (vad jag vill minnas iaf??)


I min version räcker inte detta...


EDIT2: Frågan gäller alltså utskrift av en 10x15-bild på A4-papper?

Det tror jag inte. I mitt fall kvittar det vilka format jag använder. Problemet är där hela tiden. Och jo borderless är valt...
 
Verkar himla konstigt. Nåja, tur att ni hade samma version och att det gick att lösa där också :)
 
Vid närmare eftertanke har jag haft hjärnsläpp sista inläggen. Det är givetvis inte sorgkanter det gäller...Det är ju det faktum att man inte får med HELA bilden som är/var problemet. Därav uttökning av bilden med en ram som man sedan beskär bort igen i canons program...
 
Gutta skrev:
Det är ju det faktum att man inte får med HELA bilden som är/var problemet. Därav uttökning av bilden med en ram som man sedan beskär bort igen i canons program

Aha!

Men då har iaf jag en inställning i min skrivardrivrutin som säger hur mycket den ska utöka sidstorleken med vid 'Borderless'-utskrifter. Tror det är på Page Setup-fliken, där man kan välja allt från 'inget extra alls' till flera mm utökning.

Jag provade att ta 'inget extra alls' och då kommer det mesta av bilden med men jag fick dessutom en vit kant i ovankant och högerkant.

Fast jag kommer inte ihåg om denna inställning bara går att komma åt vid utskrift från t.ex. Photoshop eller om man kommer åt Printer-inställningarna även i Easy Photo Print...?

EDIT: Det är typ 5 olika iställningar som finns. Defaultinställningen är näst mest utökning.
 
Jag har nu tittat efter, och det finns ingen direkt print-setup-dialog i Easy Photo Print. Dåligt! (Fast det är väl därför det heter 'Easy' kan jag tänka mig)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.