Melmis
Aktiv medlem
Det ser du själv ju vad du tycker är bäst. Inget jag kan avgöra. Jag hade fyllt ut. Gillar inte vita kanter.
/Stefan[/QUO
TACK STEFAN!!!!!
Du e kungen ;O)
Nu har du löst mina "problem"
Ha en superduper påsk!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det ser du själv ju vad du tycker är bäst. Inget jag kan avgöra. Jag hade fyllt ut. Gillar inte vita kanter.
/Stefan[/QUO
TACK STEFAN!!!!!
Du e kungen ;O)
Nu har du löst mina "problem"
Ha en superduper påsk!
Nu kanske jag kommer och "förstör" här
Men borde det inte gå att spara jpegbilden i bättre än 72dpi för att skicka in?
Som det är nu får hon ca 140dpi på sin 100x70 bild. Om man ökade dpi'n lite på jpegen vid sparande av jpeg borde det bli bättre.
Enligt Moderskeppets "mall" så skulle ligger ju dina ca 140dpi mellan bra (150dpi) och mindre bra (120dpi).
Eller har jag fel?
/Staffan
Om du läst artikeln som länkades till nyss så förstår du att det inte spelar någon som helst roll vilken dpi bilden du laddar upp har. Det blir ingen skillnad. Men du kanske menar att hon ska interpolera upp bilden så att hon får flera pixlar och därigenom högre dpi! Behövs inte . Detta görs automatiskt och bilden skrivs ut efter en dpi som är anpassad till skrivaren. Blir nog ingen skillnad där heller om inte det är väldigt stora interpoleringar som avses och man använder specialprogram eller noggranna interpoleringsrutiner i sitt PS.
Du får alltid räkna med att alla maskiner har en skärsmån på ett par millimeter.
Det kan du läsa om på vår FAQ-sida här: http://www.crimson.se/?q=node/225
Vill du ha med alla pixlar måste du välja "Fit in" och en vit ram runt bilden.
Mmm, det som förvirrade mig var då man kan ändra dpi i PS och få en "förstorad" megapixelbild.
Tyckte det lät lite konstigt så det var därför jag avslutade med "Eller har jag fel?"
/Staffan
Mmm, det som förvirrade mig var då man kan ändra dpi i PS och få en "förstorad" megapixelbild.
Tyckte det lät lite konstigt så det var därför jag avslutade med "Eller har jag fel?"
/Staffan
Om du höjer PPI i Photoshop, och dessutom har rutan för "resample image" ikryssad, så kommer PS att skapa nya pixlar åt dig, för att passa den nya storleken. Men om du inte gör nånting i PS, utan bara skriver ut bilden som den är, så kommer skrivaren (eller skrivarprogrammet) att skapa de extra pixlarna åt dig. Precis samma sak. Om det ena eller andra alternativet är bättre? Tja du... Aftonbladet eller Expressen o.s.v. "Testa själv" är väl det enda vettiga svaret. Skicka in två varianter av sama bild: en där du skapat extra pixlar i PS och en där skrivaren får skapa pixlarna från originalbilden. Sen får du själv bedömma resultatet.
Mmm, det var exakt det jag tänkte på.
Som andra redan har skrivit, det är ju pixlarna man ska hålla reda på.
Men i LR då, om man vill exportera en bild där så kan man ju välja dpi. Bilden blir ju lika stor både i Mb och i pixlar vid t.ex. 72 och 300 dpi. Så då är det LR som sköter "de extra pixlarna" eller?
Undrar om jag inte blev mer förvirrad nu...
/Staffan
Nä jag skriver så här istället, vad är det som är skillnaden?
Det är en siffra som kan användas när du skriver ut en bild. Om du använder den PPI som bilden säger, och du har det antal pixlar du har, ja då får den utskrivna bilden en viss fysisk storlek.
Om du istället säger "skriv ut denna bild på ett A4", så har du ju fortfarande de pixlar du har, och PPI kommer då att bli vad det blir för att få ut dessa pixlar på ett fysiskt A4.
Men NÄR spelar dpi inställningen man gör i LR roll då? Om den inte spelar någon roll varför finns ens valet?