Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stor skillnad med ritplatta?

Produkter
(logga in för att koppla)

cast65

Aktiv medlem
Hej!

Jag har fått en rituppgift i skolan, då jag ska göra en parafras.

Det jag kommer att göra är att jag ska göra om ett konstverk och gör därför mycket från scratch, att rita förhand etc.

Kommer det bli svårt att göra det med musen? Behövs det en ritplatta? Vilket ritplatta rekommenderar ni för en ej så kräsen person?

/Carl

Wacom - Intous om Du kan betala, Graphire om Du har mindra kassa. Så stor som Du har råd med, men A5 räcker gott.

Jag kör på Wacom Bamboo ( wide ) A6. Fungerar alldeles utmärkt, kostar strax under tusenlappen. Önskar jag skaffat bräda för många år sedan.

Pelle jag skaffade en likadan fast A5, fattar inte varför jag inte lyssnade på Kjelle och skaffade en tidigare. HAr haft den en månad och den känns bara bättre och bättre.
/Bosse

Jag har en liten Wacom ritplatta sedan ett par år tillbaka, använder den mest när jag målar fram masker i Photoshop, det är suveränt.

Lise-Lott

Jag är nog en av de få som tycker att det är skitjobbigt att arbeta med en Wacom när man redigerar foton. Pajar hela mitt flyt. :p Men ska du måla grejer så ska du helt klart ha en. Att måla med mus är typ en miljard gånger svårare. Tycker jag iaf.

Ritplatta är oumbärligt när man ska rita något!

Det märks väldigt tydligt när man har ett porträtt på någon som behöver ögonfransar :) Då ritar jag ögonfransar med pennan, det blir riktiga "Maxfactor 1000 plus extra volume" -fransar det kan jag lova ;)

Det enda jag vill tillföra (?) är att om du har budget för det – skaffa en A5. För mig är A6 för pluttigt. Och håll dig till Wacom!
På det hela taget ett ovärderligt hjälpmedel.

Jag har en Wacom - Bamboo Fun A6..

Jag var lite skeptisk till ritplatts från början, men nu när jag har använt den ett tag så skulle jag inte kunna leva utan den!

Mitt råd är KÖP!
A6 formatet är perfekt för retusch, tar inte för mycket plats på skrivbordet. Skulle inte vilja ha större.

Har aldrig använt den till att "måla", men rent spontant så tror jag att det skulle funka kanon..

Precis som någon sa tidigare... Köp Wacom!

/Johan

Ritplatta är det bästa jag har köpt!!

MEN - lyssna inte på dem som säger att du måste köpa så stor du har råd med!!

Det är viktigare att passa storleken efter hur mycket du rör handen när du ritar. Ritar du med stora, yviga rörelser ska du ha en större platta tex. Sen tror jag att det kan spela in också hur stora händer du har.

För mig som har små händer och bara använder plattan till retusch (ritar inte) och i stället för musen, så passar A6 perfekt. Behöver jag vara riktigt nogrann, tex vid maskning, när jag retuschar så zoomar jag in bilden tills det blir tillräckligt "stort".

Om jag hade haft en större än A6 hade jag fått röra armen och handen för mycket.

Däremot tror jag att det kan vara bra att ha en wide-modell om du har en wide-skärm, eftersom då passar plattan ihop med skärmen bättre.

/AK

AKB skrev:
Om jag hade haft en större än A6 hade jag fått röra armen och handen för mycket.
/AK

Jag har en wacom intous3 A5 och skulle bli tokig av mindre till vardags, bla om man vill kunna hålla på med finlir enkelt.Men lösningen för mig var att ha min skärm på högkant (pivot) då man mao sätter ritplattan i samma läge.

//Liza

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar