Annons

Stockholmsmästerskap i Naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Anmäld!

Dock har jag lite funderingar över det praktiska.
Tyresta är ju stort. Är tanken att man skall virra runt i skogen själv eller kommer tävlingsområdet att vara mer begränsat? Vore kul om man har möjlighet att snacka lite med någon levande människa under tävlingsdygnet.

Och så var det det där med sömn. Jag klarar nog inte att fota 24 timmar i ett sträck utan att sova lite. Om jag fattat reglerna rätt så får man tälta vid vissa eldplatser men om man är en grupp så är det endast Stensjödal som gäller. Jag vet inte om jag är ensam om att vilja ha någonstans att krypa in några timmar. Men är det flera som vill tälta så vore det kanske praktiskt om tävlingsområdet inkluderar Stensjödal.

Hur gjorde ni förra året? Höll ni ihop någorlunda? Sov ni något? Mat? Var det McDonalds som gällde eller gjorde ni lägerbål, grillade korv och sjöng allesammans till gitarrkomp? Eller låg ni i varsitt gömsle?
 
Förra året tror jag många gjorde så att man hängde ihop två och två eller tre och tre. Det gör ni som ni vill. Någon kanske vill lufsa själv och några andra inte.

Stensjödal kommer ingå i området. Hela nationalparken kommer ingå + lite till vid typ Tyresta by och Åva.

Naturligtvis är det oxå ok att åka hem under dessa 24 timmar och sedan komma tillbaka.

Nu är 21 st anmälda.
 
Stensjödal!

Även jag vill peppa för stensjödal. Det är en fantastisk plats med nära till de vackraste delarna i Tyresta. Jag tror att det är den närmaste ingången mot stensjön och brandområdet.

Att det är en plats där man kan slå upp tält och fylla på vattenflaskorna är inte heller dumt.
 
Arleklint skrev:
Förra året åt vi tillsammans vid en iordningställd eldplats. Tyvärr saknades gitarr. Har du någon? ;)

Nej tyvärr, eller kanske tack och lov?
Däremot har lär det finnas en gammal klarinett någonstans i gömmorna från ett tidigare liv. Om man dammar av den kanske man kan locka till sig oanade fåglar, brunstiga älgar eller nåt annat spännande...
 
Har blivit jagad av hormonstinna älgtjurar förrut, ingen höjdare kan jag meddela.
En bekant som jobbar inom skogsnäringen hade älgtjurar som stångade hans skogstraktor tills dom blev vimmelkantiga.

Janne , har du en större karta med gränser utmarkerade ?
 
Jag har "gröna kartan" på datorn.
Vad jag måste göra är att ta skärmdumpar i lämplig skala och rita in gränser. Jag återkommer med det så fort jag kan.

Den kartan måste ni sedan komplettera med den karta som P-O nämnde (som kostar 10:- i Nationalparkernas hus vid Tyresta By)
På den kartan finns leder och eldplatser inritat.
 
Tält etc.

Jag har funderat lite på det där, och om man är två-tre som går i sällskap kan man ju faktiskt bygga upp ett gömsle som inkluderar tältet (mörkgrönt) och så sover man i skift så man inte missar något. =)

Känns som att man borde besöka Överskottslagret innan det är dags för det här påhittet... Kamouflagenät, liggunderlag och en filt, sen är det biff. =)

Angående gitarr så kan jag styra upp det, men jag kan inte spela själv. :p
 
Jag kan härma med skrämande realism en vredgad norrlänning i Stockholm...undrar om man kan få pris för det :)
Till det så krävs dock ingen gitarr, endast 10 minuters utnyttjande av SL....
 
Klarinett, gitarrer och ukulele. Och så brunstiga älgar.....låter precis som en danskväll på Aladin eller Lorry....skall ni verkligen fotografera.....?
Us
 
Re: Re: Tält etc.

Jamas skrev:
Jag kan spela, men orkar inte släpa med mig någon gitarr.
Jag är där för att göra bilder!! :)

Hehe, det är vi nog allihopa, men lite underhållning vid sidan av elden kan ju vara myspysigt värre. =)

Speciellt om nån får för sig att spetsa chokladen med något gott. ;)
 
Nu äntligen har jag köpt försättarlinser av kaffebrus jippie! 4 st +1,+2,+4 och +10. har en fråga om +10 ska man inte använda om man inte har macro objektiv?
 
nature-foto skrev:
Nu äntligen har jag köpt försättarlinser av kaffebrus jippie! 4 st +1,+2,+4 och +10. har en fråga om +10 ska man inte använda om man inte har macro objektiv?

Kanske beror det på migränen, men din fråga om +10-linsen hänger jag inte alls med på. :)
Vad vill du veta om +10?

Kanske kan jag svara när tabletten börjar verka. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.