Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stockholmsmästerskap i Naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Javisst! Huvudidén med det hela är ju att ha kul tillsammans. Tävlingsmomentet kryddar det hela lite.

Ingen kategori ställer några speciella krav på utrusning. En fågel kan fotograferas med alla kameror. Möjligen ställer macrokategorin lite krav, men det handlar "bara" om 1:3, och någon stenhård granskning kommer inte ske.

Gör man bara en bild som avbildar typ 1 dm av verkligheten så kommer ingen ha synpunkter, och det kan ju faktiskt låta sig göras genom att beskära bilden.

Klart du skall vara med Jimmie!
 
jag får se lite senare, har lite tid på mig att bestämma mig, vill helt enkelt inte känna mig för begränsad med min lilla kompakt:) som dessutom är trasig och på reparation, tack och lov för garantier. Men om dom kunde laga den visste dom inte.. hmm.. så det är lite av anledningen till att jag behöver ny utrsutning för att vara med:)
 
Alltför bra...

Arleklint skrev:
................................
Ingen kategori ställer några speciella krav på utrusning. En fågel kan fotograferas med alla kameror. ...................
....för att vara ett vanligt datorslarv, måste vara en Freudiansk felskrivning.
utrusning till fågelfotografering....;-))), suveränt
Us
 
Kom på att jag har plåtat macro med försättslins på en 28-80 zoom också.
Blåsippa

Har man en +4-lins och 80mm blir avbildningsskalan = 4*80/1000 = 0.32
dvs ungefär macro 1:3.
 
Utrusning

kan vara användbart om teleobjektivet är för kort :) Man bör dock tänka på att inte prova detta på simmande sjöfågel.
 
Hahaha , ja jisses när Felix och co. var ute och jaga gräsänder i gympadojorna för att dom inte hade tele objektiv.

Det förgyllde hela tävlingen :D
 
Reglerna gör även att jag måste kontakta Stiftelsen Tyrestaskogen innan vi kan fastställa tävlingsområde. Nog om allvar!

Nu skall jag iväg till Gondolen och äta dilamm, men det är inte slaktat i Tyresta ;)
 
hej har en fråga till nån som var med förra gången man har väl ingen använding för ett gömsle där eller?
 
Det beror nog helt på vad du är ute efter Eric.
Om du har ett bärbart gömsle med dig så kan det nog ge dig chanser till bra bilder.
Dock så bränner du nog en hel del tid med tanke på att du har minst 4 andra kategorier som du måste fylla om du lyckas fota en fågel och annat djur från gömslet.

Mvh, Andreas
 
jag har sett ett gömsle som man sätter på sig som kläder tänkte på att köpa ett sånt.
 
har en fråga för mig/dom som använder systemkameror hut lång tid har man på sig att lämna in bilderna? jag t.ex lämnar in på labb som kan ta lite tid.
 
Dagsrapport från Tyresta:

Ett par plusgrader, sol, snöbyar, vindstilla, hård vind. Mycket snö. Halt på stigarna, broddar rekommenderas. Går man utanför stigarna, och det gör man, så får man massor av snö ner i kängorna. Snöskor eller damasker hade suttit fint.

Tog även en tur in i Nationalparkens Hus och såg att man kan köpa en bra karta med alla stigar inritade för endast 10:-. Tyvärr är den svår att få tag i på annat ställe.

/P-O
 

Bilagor

  • _dsc7018.jpg
    _dsc7018.jpg
    54 KB · Visningar: 579
Andreas K skrev:
Hahaha , ja jisses när Felix och co. var ute och jaga gräsänder i gympadojorna för att dom inte hade tele objektiv.

Det förgyllde hela tävlingen :D

Hehe, jo det var tider det! Det var absolut värt det, eller inte. :)
Nu är jag dock förberedd med både teleobjektiv, macro och en massa mer erfarenhet.
 
19 anmälda

Jag fyller löpande på med information på bokningssidan . Har du tips om information som du tycker bör finnas med kan du kontakta mig.
P-O: Info om kartan finns där nu. Tack!
Info om tävlingsområde och mötesplats kommer.

Vi är nu 19 anmälda till tävlingen.

Ammäl dig här
 
Jo erfarenhet har jag fått numera, dock inget mackro objektiv.
Tror jag snikar lite och skaffar en mellanring och provar så.
Men jag ber om ursäkt till alla redan nu om jag råkar skrämma er när jag kommer i min kammo utstyrsel :D
 
Själv hoppas jag hinna få Nikon 105/2,8 VR som komplement till PC 85/2.8.

Men vad hjälper det utan bildidéer.....?

Ingenting!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.