Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stockholmsmästerskap i Naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Om jag inte missminner mig så är det samma regler som för att publicera en obehandlad bild på fotosidan.
 
JSL skrev:
Om jag inte missminner mig så är det samma regler som för att publicera en obehandlad bild på fotosidan.


okej.. och det menas med att man inte får göra kontrast o mättnad orkar inte kolla igenom reglerna nu har precis kläkat=)
 
Jag har för mig att det var sagt så att det man kunde göra i ett mörkrum analogt var ok digitalt.
Men jag och mitt teflonminne kan svika mig, skulle inte vara första gången :)
 
En omanupulerad bild är enligt fotosidan

"Bilden skall vara en (1) exponering, därför är hopslagna panoramabilder, dubbelexponeringar eller sammanfogade bilder, bilder som definieras som manipulerade.
Kontrastjusteringar och färgjusteringar (Nivåer, Levels, Curves i Photoshop) kan vara ok i förstoringar och utskrifter, likaså att mörka eller ljusa upp delar av bilden. Dessa saker skall göras med måtta och allt med syftet att efterlikna vad fotografen såg vid fotoögonblicket (dock skall denna definition inte tolkas filosofiskt i linje med ”detta var vad konstnären i sin hjärna såg för färger”). Att ljusa eller mörka bilden får inte göras så mycket att de kunde varit gjort med Cloneverktyget. Vi kommer inte att definiera exakt vilka verktyg eller handgrepp som är tillåtna, utan utgångspunkten med hela definitionen, är att bara tillåta sånt som gör att bilden bäst beskriver exakt vad fotografen såg vid fotoögonblicket.
Att skärpa upp bilden är OK. (exempelvis genom USM / Oskarp bild)
Cloneverktyget / Airbrushen är bara OK om syftet är att ta bort damm, partiklar, repor som hamnat på filmen i samband med att filmen handhafts.
Det är inte tillåtet att ta bort oönskade ingående delar av bilden eller lägga till delar till bilden som inte ingick i exponeringen. Alltså att ta bort en läskburk i bakgrunden eller lägga dit en, med hjälp av efterbehandling av bilden.
Blurring verktyget är inte tillåtet.
Perspektivjusteringar är inte tillåtet. Allt sådant måste göras innan exponering mha hjälp av PC objektiv eller justeringar av kamerapositionen.
Att beskära bilden är OK.
Att framkalla sin film, i en för filmen icke-standard process, definieras som manipulation. Dvs att crossprocessa filmen, är manipulation (exempelvis att framkalla en diafilm i en färgneg process).
Att ”styra upp” motivet (exempelvis genom att fysiskt städa motivet) innan exponeringen är INTE manipulering. Däremot är det lämpligt att i beskrivningen ange information så att betraktaren inte luras att dra felaktiga slutsatser om bilden, exempelvis att ett djur är vilt, fast det är fotograferat i hägn.
Att kolorera ett svartvitt foto är manipulering.
Att göra om en färgbild till svart-vitt är Ok, förutsatt att hela bilden är komplett justerad och inte bara delvis.
"
 
Jag har för mig att t.ex. Janne är rätt förtjust i dubbelexponeringar - hur ska det gå då? :)

Janne kan säkert berätta för oss vilka regler som gäller...
 
Vi kör omanipulerade bilder enligt fotosidans definition. Det är enkelt och lättolkat.

Det innebär att jag får avstå från dubbelexponeringar :)
 
Ordningsregler under tävlingen

Följande regler kommer gälla!
Jag lägger dom även i samband med bokningsinformationen.
---------------------------------------------------
Följande regler är ett utdrag ur SNFS 1993:4 som gäller inom Tyresta Nationalpark.

Inom nationalparken är det förbjudet att

1. bryta kvistar, fälla eller på annat sätt skada levande eller döda träd och buskar

2. uppföra byggnad, vindskydd, koja eller annan anläggning
Innebär att gömsle ej får byggas. Man får inte heller provisoriskt sätta upp t.ex kamoflagenät och dylikt.

3. göra upp eld annat än på särskilt anvisad plats. Endast utlagd eller medhavd ved får därvid användas
Mycket viktigt att respektera. Vem minns inte den senaste skogsbranden.

4. tälta annat än i anslutning till vindskydd och eldstäder som anlagts av förvaltaren
Tältning får endast ske vid Stensjödal. Vid vindskydden får ”max ett tält” sättas upp. Det är inte heller tillåtet att ”fricampa” eller ligga i sovsäck under t.ex. en gran ute i parken.
Vid Stensjödal får vi slå upp tält mellan 12.00 på lördagen och ett dygn framåt. Natten mellan fredag och lördag är platsen fullbelagd av en gymnasieskola.
Vid Stensjödal finns tillgång till ved, vatten och torrdass.


5. plocka eller gräva upp växter. Bär- och svampplockning är dock tillåten

6. på störande sätt använda radioapparat eller dylikt

7. klättra i boträd, samla insekter eller på annat sätt medvetet störa djurlivet
Djurlivet får på inga villkor störas. Detta är nästan den viktigaste punkten. Nu på våren är djuren som känsligast för störningar.
Tjädern har i Tyresta ett av sina starkaste fästen i mellansverige, men i samband med branden har många av de viktigaste spelplatserna förstörts. Tjädern får på inga villkor störas.
”Tävlingsledningen” anser att tjäder inte får fotograferas under denna tävling. Den som bryter mot fotoförbudet eller på annat sätt stör tjädern kommer att diskvalificeras.


8. cykla i terrängen utanför anlagda vägar

9. medföra hund som inte är kopplad

10. bedriva organiserad lägerverksamhet utom på anvisad plats vid Stensjödal efter samråd med förvaltaren

11. bedriva kommersiell verksamhet.
Vår tävling är inte kommersiell och berörs således inte.

För övrigt gäller sunt förnuft.

Vi ska nog räkna med att bli övervakade av parkförvaltningen.

Må bäste fotograf vinna ;)
 
Senast ändrad:
nature-foto skrev:
så man får bara ha sovsäck vid tältplatsen eller?

Sovsäck får du ha vid Stensjödal och vid vindskydd.

Vid Stensjödal får vi slå upp tält mellan 12.00 på lördagen och ett dygn framåt

Vid vindskydden får max ett tält sättas upp. Det är inte heller tillåtet att "fricampa" eller ligga i sovsäck under t.ex. en gran ute i parken.

Jag tror ni förstår dessa regler eftersom syftet är att skydda naturen i nationalparken. Jag ber er respektera dem så att vi är välkomna tillbaka i framtiden.
 
Hmmm vilket great idee...

Ska nog införa en liknande grej i Göteborg.. :) fast under sommaren när temperaturen är human under dygnets 24 timmar...

Hoppas Janne inte har något emot att ideen fortplantar sig till Göteborg?
 
Helt ok att vidareplantera idén!

Jag reser bort över helgen men kollar denna tråd på måndag kväll om frågor skulle dyka upp. Trevlig helg!
 
JSL skrev:
Jo uppenbarligen finns det platser, men kan vi kanske ordna något gemensamt, fler som är intresserade ?

Jag kommer att ta bilen, vet dock inte varifrån då jag kommer att flytta i maj. Antingen ifrån Västertorp eller Åkersberga, men folk på vägen kan jag fiska upp 4 platser har jag (först till kvarn), förutsatt att ni bor på vägen.

Jag bor tror jag bakom dig. utanför åkerserga heter lånsjövägen. men om jag skulle kunna komma till åkersberga station skulle det funka eller???
 
För att förenkla tillvaron föreslår jag att vi senarelägger samlingstiden så att den passar första buss mellan Gullmarsplan till Tyresta by.

"Ta buss 807 från Gullmarsplan mot Tyresta by.
Den går från Gullmarsplan 10:03.
Du är framme vid Tyresta by 10:42."


Samlingen kan då ske klockan 11.00 vid busshållplatsen Tyresta by.

Om ingen invänder gör vi så.

De som vill kan dock fota från 05.00 lördag till 05.00 Söndag.
 
Även fast jag inte är en van naturfotograf kunde jag inte låta bli att anmäla mig till detta lilla SM.

\h
 
Arleklint skrev:
För att förenkla tillvaron föreslår jag att vi senarelägger samlingstiden så att den passar första buss mellan Gullmarsplan till Tyresta by.

"Ta buss 807 från Gullmarsplan mot Tyresta by.
Den går från Gullmarsplan 10:03.
Du är framme vid Tyresta by 10:42."


Samlingen kan då ske klockan 11.00 vid busshållplatsen Tyresta by.

Om ingen invänder gör vi så.

De som vill kan dock fota från 05.00 lördag till 05.00 Söndag.

ja hade tänkt o vara där kl5.00 min snälla mor ska köra mig om det inte går med samåkning
 
Så hur planerar ni alla att lägga upp dygnet? Håller man sig runt Tyresta By fram till samlingen kl 11.00 för att sedan återsamlas vid Stensjödal på kvällen för att grilla och tälta tillsammans? Mat på trangia, smörgåsar, fika på cafét eller pizza med "hemkörning"?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.