Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stockholmsmästerskap i Naturfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
mohei skrev:
Vad är det för märke på dina objektiv?

Ett sätt är ju att använda försättslinser på din 85-300.
Här är en artikel om makrofoto.

Man kan räkna på avbildningsskalan som blir med olika försättslinser.
m = D * f / 1000

T ex med en +2-lins och 300mm blir m = 2*300/1000 = 0.6
dvs lite mer än makro 1:2

En +3-lins och 200mm ger också avbildningsskalan 0.6.

+3-lins och 300mm -> m = 3*300/1000 = 0.9
dvs nästan makro 1:1.


det är minolta objektiv
 
Jag hittar inte så mycket info om dina objektiv på internet. Märkligt. Eller också så letar jag dåligt. :)
M a o svårt att såga något om avbildningsskalan på dom.

Det går att få hyfsade bilder med försättslinser.
Här har jag använt en 135mm och en +2-lins vilket ger ungefär macro 1:5.
 
mohei skrev:
Jag hittar inte så mycket info om dina objektiv på internet. Märkligt. Eller också så letar jag dåligt. :)
M a o svårt att såga något om avbildningsskalan på dom.

Det går att få hyfsade bilder med försättslinser.
Här har jag använt en 135mm och en +2-lins vilket ger ungefär macro 1:5.

Jag har kanske sett eller kommer ihåg fel. just nu har jag inte tillgång till min kamera ligger kvar på hotellet medans jag är på prao på en tidning kan kolla ordentligt idag och skriva in imorn.
 
Själv ska jag nu ut och öva fågelfoto med en MF 200mm + 2x-konverter. Blir jag tillräckligt bra kanske jag hänger på fototävlingen.
 
mohei skrev:
Själv ska jag nu ut och öva fågelfoto med en MF 200mm + 2x-konverter. Blir jag tillräckligt bra kanske jag hänger på fototävlingen.

är ganska säker på att det här är det lilla eftersom jag har en dynax 4 som man får med det här när man köper den letar efter det andra.
Såklart du ska va med i tävlingen
 
Såja, nu har även jag bokat mig.
Ska bli kul med en utmaning i Tyresta. Ett riktigt kanonområde med massor av möjligheter.

/P-O
 
Det är dom jag övar på. Men jag måste säga att dom är inte stilla många sekunder i taget.

Igår var jag iväg till ett fågelmatarställe som ornitologiska föreningen har gjort i ordning. Många fåglar men dom flaxade bara runt och dök då och då ner mot maten.

Jag skulle behöva en 500mm med målsökande AF.
 
Det är det som är grundiden för mig i alla fall, att ha kul och träffa folk.

Att man sedan härjar omkring som en långsvansad katt i ett rum fullt med gungstolar för att hinna med alla olika bildkategorier är ju en annan sak :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.