Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Stjärnfoto

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag var ute för ett par dagar sedan och höll på till runt midnatt. Jag hade samma problem som det finns i Varberg, det vill säga en ganska svart himmel ut mot havet och en stad (Lysekil) i ryggen.
Det jag märkte var att det var svårt att se t.ex vintergatan med blotta ögat, men när exponeringen var klar så syntes den otroligt bra.

Själv har jag en 5D3, och körde med ISO 3200, f/2.8 och 25 sek tid. Det blev optimalt denna gång. ISO 6400 blev lite mycket.

En liten fråga jag undrat över när man håller på att jobba med höga ISO och långa slutartider är om man ska aktivera den inbyggda brusreduceringen i kameran eller inte. Denna kväll hade jag den på (maxad) men jag undrar om det kanske inte är bättre att låta mjukvaran ta hand om detta problem istället.

Har nyss köpt ett beg Samyang 14mm f2.8 till mitt Nikon D800.
Tyvärr bor jag i en stad och saknar bil.
Bländare 2.8, ISO 1250, 30 sek.
Nästa gång ska jag försöka ta mig utanför staden med en vän och köra ISO 6400 och 35 sek, vilket tydligen är vad vidvinkeln skall klara utan startrails.
Ska även prova stacka bilderna.
Nu väntar jag bara på en molnfri natt och hoppas man är ledig.

Bilagor

• 01.jpg
    01.jpg
    123.1 KB · Visningar: 103
Astrotankar.

- Om man vill reducera stjärnspår till en rimlig penning kan man bygga ett "barn door mount", även kallad "barn door tracker". Googla!

- Som tidigare påpekats är det bäst att stacka många exponeringar - då kan man reducera brus på ett effektivt sätt. Deep Sky Stacker (som nämndes ovan, och som jag inte har använt på ett par år) kan effektivt även linjera dina exponeringar då de oundvikligen kommer att vara förskjutna på grund av jordrotationen (med ett vanligt kamerastativ).

- Det finns s k light pollution filters som kan monteras mellan hus och objektiv.

- Om man vill foto DSO (deep sky objects) såsom nebulosor och galaxer behöver man brännvidder över, säg, 600 mm, och då duger det inte med ett vanligt stativ. Då behöver man ett stativ med ekvatoriell (helst motoriserad) montering. Se märken som Celestron, Orion, Sky Watcher, m fl.
http://www.teleskop-service.se/sv/monteringar/ekvatoriella-monteringar/

Några tankar. :)

Mats

Det är riktigt, en "barn door tracker" fungerar utmärkt för stjärnfoto, och är billig ifall man bygger den själv (köpevarianterna är hutlöst dyra, tycker jag). Men ifall man vill åstadkomma det som kallas för astro-scapes, så blir det genast knöligt igen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar