Absolut bra att fått kameran kollad då vet jag ju om det är jag som gör fel eller kameran.
Är inte tex f5,6 det är väl bländarn? Och det borde väl innebära att ljusinsläppet är litet på mitt standard objektiv?
Man kan ju ha tex f 22, Vad innebär det då? Borde inte det vara max f5,6 på mitt objektiv?
Nu är jag lite yr men tacksam för att någon reder ut det för mej.
Jag har koll på att lågt bländartal är lika med stort ljusinsläpp.
Som nybörjare är det mycket o lära sej, men samtidigt väldigt roligt. Dock inte nu när jag inte får någon ordning på det.
Kan vara när jag zoomar som jag inte får större ljusinsläpp än f5. Eller?
Då tänker jag rätt väl?
F:5,6 är den
största (bländar)öppningen på ditt 18-55 zoom, i dess maximala teleläge, 55mm, och i vidvinkelläget, (18mm) är största (bländar)öppningen F:3,5
Om vi ska mena att F:5.6 är litet eller stort är ju relativt:
Om du pga svagt ljus behöver ställa in F:2,0 tex, då kan vi ju säga att F:5,6 är en (för) liten bländare. Och F:22 är en avsevärt mindre (bländar)öppning, dvs F:22 kräver att det är (ännu) ljusare, eller att du ställer in längre exponeringstid (slutartid) alt kör med blixt och/eller ställer in högre ISO-värde.
Det är ett gäng parametrar som du märker.
Alla har sin betydelse, både i sig själva och i samspel med övriga parametrar.
De kan användas dels för att släppa in rätt ljusmängd in i kameran (rätt exponering) dels kan de påverka både skärpan och skärpans djup i bilden,
skärpedjupet. mm.
Exempel:
Högre ISO tillåter kortare slutartid, eller tillåter mindre bländaröppning. Vilket du väljer beror på hur du vill tillåta/påverka hur bilden kommer att se ut. (du kan ju gå medelvägen och justera båda fast lite mindre på respektive parameter)
Men...
*Högre ISO ger också mer brus. OK, eller inte, beror ju på hur övriga önskemål kan/behöver uppfyllas.
Det är som du snabbt ser en kompromiss, och vitsen är att avväga "rätt"
*Kortare slutartid kan ge "fryst" rörelse på ett rörligt motiv, vill du ha det?
*Längre slutartid kan ge oskärpa på ett rörligt motiv. Vill du ha det?
*Stor bländare kan ge (för) kort skärpedjup.
*Liten bländare kan ge (för) stort skärpedjup.
Och så vidare...
Alltså frågan om att veta var gränsen går för hur DU kommer att tycka/önska resulatet ska bli.
En väg att lära sig känna varje parameter är att jobba lite med att ändra just den du vill gå in på, och se vad som händer. Så kan du steg för steg få in i "systemet" (dina tankar) hur du ska ställa in för att nå dit du vill.
Kan ju vara ett tips att börja med att använda ditt 50mm först, då det har större bländarskala kan det ju ställas in lite mer varierat för att du ska lättare se skillnaderna som blir.
Dessutom är en fast brännvidd bra i detta skede, då inte oavsiktlig zoomning mellan "tagningarna" gör att det rörs till i onödan (zoomläget, hur du ställt mm-skalan på ditt 18-55, påverkar nämligen också...)
Brännvidden påverkar hur tex skärpedjupet upplevs, så efter du lärt dig parametrarnas inverkan med din fasta 50:a kan du sätta igång och prova med zoomen och då är det idé att börja med att köra med max vidvinkel och så variera alla de andra parametrarna.
Då märker du att det blir lite annorlunda med 18mm vs din 50mm optik, och då inte bara vg bildvinkeln.
-----------------------------------------------------------
Låter väl krångligare än det egentligen är, men jag tror du hänger med, och ta lite i taget är alltid bra (tror jag)