Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Behöver jag en vridbar blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du har ställt in Av och ställt ner blixtkompensationen men inte ställt minus på den vanliga kompensationen, så kommer ju kameran att förlänga slutartiden för att få in tillräckligt med ljus för de val du har gjort.

Blixt med automatiska funktioner är en snårskog att ta sig igenom. Det är mycket enklare och mer förutsägbart att köra helt manuellt, dvs utan "TTL".
 
Köpt mig en 430EX II och känner mig väldigt nöjd hittils. Har endast kört med ETTL och vinklar den åt olika håll. Brukar även dra ned blixtkompensationen lite för att få lite svagarae ljus.

En grej jag inte fattar är dock att om jag kör på AV (bländarförval) så får jag slutartider på typ 1/4 sek och däromkring. Detta gör att jag nästan bara kör på M på kameran. Någon som vet varför det blir såna slutartider? Det är AV jag brukar köra mest annars för att lätt styra skärpedjupet.

Dela gärna med er av tips och erfarenheter till mig om denna blixt som jag kan ha användning av:) Fotar ju mycket barn, men även annat som kommer i min väg!

Det är så blixten fungerar i Av-läget på Canon. Du bör kunna läsa dig till detta i kamerans eller blixtens manual eller i länken i inlägg nr 9.

Jag gör precis som du, Av-läget i "normala" fall och M-läget när jag fotar med blixt. Funkar bra tycker jag.

Om du vill använda blixt och Av-läget måste du i princip ha stativ om det är mörkt.

Jag tror Av och blxit funkar bäst om du fotar ute i solljus och vill använda upplättningsblixt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.